Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Chronische problemen ontsteking (cp)
This topic contains 31 reacties, has 12 deelnemers, and was last updated by Steven 14 years, 3 months geleden.
-
Gebruiker
-
1 december 2009 om 18:02 #229715
Het vliegwiel bleek toch om een of andere reden weer tegen de ontsteking aangelopen te zijn.
Heb nu besteld:
nieuwe spoelen
nieuwe cp
nieuwe condensator
nieuwe nok
2 spietjes
nieuwe vliegwielkap, zat een gaatje in.
vliegwieltrekker, deed het eerst op de beunmanier met schroevendraaier door het laagspanningsgat.toch wil ik even weten hoe het kan dat het vliegwiel tegen de ontsteking aanloopt, aangezien de ontsteking precies gemonteerd is zoals in de how to staat, de draden liepen exact zoals op de foto’s, het schroefje van de contactpunten heeft ook een duidelijk spoor op het vliegwiel achtergelaten.
dus voordat ik de boel opnieuw ga monteren wil ik even weten of ik de ruimte tussen vliegwiel en ontsteking kan vergroten, of kan voorkomen dat het opnieuw aanloopt, heb niet zin om voor de derde keer nieuwe spoelen etcetera te bestellen.suggestions? 😀
1 december 2009 om 20:59 #229717Misschien zit je nok niet goed en dat je vliegwiel daarom te “laag” zit?
1 december 2009 om 21:01 #229718Ja maar als dat het geval is, hoe weet ik dan of de nok goed zit? want je kunt hem doordrukken tot op de keerring.
1 december 2009 om 21:10 #229719Dat is volgens mij al helemaal niet de bedoeling dat dat gaat. Trek je eens vliegwiel eraf en maak eens een foto, misschien dat we zo iets verdachts zien
1 december 2009 om 21:29 #229720hmm. dan zal het wel aan de ouwe nok en spie gelegen hebben.
foto’s maken zal nu niet gaan, zit namelijk op kamers in amsterdam, en de citta staat aan de andere kant van nederland, donderdagavond ben ik daar pas weer.2 december 2009 om 18:36 #229724er zit normaal een randje op de krukas die je nok tegen houdt met het vastzetten van koppelingsmoer.
als jij zegt dat je je nok door kan schuifen tot keering ( wat normaal niet kan)
dan klopt het wel dat je vliegwiel het schroefje raakt van contact punten .
wat leid tot geen bobine signaal dus geen werkend blokje2 december 2009 om 19:33 #229727gebruik je tussen het vliegwiel, en de ontstekingsnok een ring? die een bolling heeft in het midden, die houdt het vliegwiel nl op een afstand, shimring geloof ik dat die heet
2 december 2009 om 20:14 #229728Het vliegwiel wordt op zijn plaats gehouden door de conische passing, niet door die ring.
Normaal zit er tussen vliegwiel en nok een paar mm ruimte, die ring zorgt er dan voor dat de nok op zn plaats blijft.
Als je vliegwiel te diep komt moet je bijna wel een Top-breaking (Top-racing dus) krukas hebben, die staan (ook) hier om bekend…I came, I saw, and I forgot what I was doing...2 december 2009 om 20:44 #229729Ik heb wel gewoon een piaggo krukas, zelf gechecked. Ik weet het niet zeker of die precies tot aan de kering komt hoor, morgenavond kan ik er weer bij. Stel dat dit niet het geval is, dus de nok zit op de juiste plaats, kan er dan nog een andere oorzaak zijn?
3 december 2009 om 03:01 #229731Sander593 :
Ik heb wel gewoon een piaggo krukas, zelf gechecked. Ik weet het niet zeker of die precies tot aan de kering komt hoor, morgenavond kan ik er weer bij. Stel dat dit niet het geval is, dus de nok zit op de juiste plaats, kan er dan nog een andere oorzaak zijn?Er zijn nog zat mogelijkheden waar het aan kan liggen bijvoorbeeld:!
Valse lucht , lekke pakkingen , smeer in het vliegwiel, CP niet correct op 0,45mm ,vesleten spie of spiebaan, verstelen lagers of elektronisch en evt. een carburateur probleem.
Verkeerd mengsel of compressie te min wat weer duidt op het voorgaande.. ect. enz. e.d.Ik weet, hoe je af en toe , grijze haren krijgen kan , naar het zoeken van het euvel maar er zit altijd een logische werkwijze in het trouble shooten van een Vespa blokje in .
Dingen uitsluiten door ze op volgorde te testen. Dat is de enige juiste wijze :!
Als ik jou was zou ik het hele blok revisiseren om zeker van je zaak te zijn.
Nu moet je deze tip’s niet denigrerend interpreteren , maar lees o.a. deze ff door : http://vespa-ciao.nl/page.php?id=47 en uiteindelijk deze : http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=8188
Ik hoop dat je dr mee uit de voeten kan en wens je daarnaast veel succes!
3 december 2009 om 12:42 #229734Ik heb dit probleem met me cp onsteking alles vervangen niks hielp. Toen kwam er achter dat vliegwiel niet meer magneties was ander vliegwiel erop gezet en deed weer perfect
3 december 2009 om 19:05 #229739m’n vliegwiel is nog zeker wel magnetisch. maar ik weet het op dit moment echt even niet meer.
zojuist nieuwe kering, nok, shimring, cp, condensator,spoelen geplaatst. vonkt als een gek. maar gaat nogsteeds niet aan. compressie heb ik, vonk heb ik, benzine krijgt ie.3 december 2009 om 19:06 #229740misschien verstopte sproeier?
3 december 2009 om 19:07 #229741nope, carburateur is gedemonteerd en heeft een week in de wasbenzine gelegen, zojuist weer in elkaar gezet.
het moet toch ergens anders aan liggen. Ontsteking is vervangen en vonkt nu perfect, ook op het juiste tijdstip.
6 december 2009 om 13:41 #229782mischien voet pakking lek nmlijk bij geen carter compressie komt er geen mengsel boven zuiger en valt er niks te ontsteken.
motor loopt dus niet.!! mischien beetje vloeibaar( siliconen ) op het pakkingje smeren en dan monteren ( let wel op een heel dun laagje is genoeg!!! )laat desnoods een heel klein beetje benzine in het boegie gat lopen en kijk of hij dan wil aanslaan.
meestal moet je hem dan aanduwen met half gas. ivm verzuipen -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.