Carter uitvijlen 50 cc?

Home Forums Techniek Opvoeren Carter uitvijlen 50 cc?

This topic contains 15 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 3 years, 4 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
  • #184950

    aerox hunter
    Topic starter
    Berichten: 71

    Hallo mensen.

    Ik ben bezig om mijn carter uit te vijlen om hem klaar te maken voor een 50cc dr.
    Nu weet ik alleen niet hoever is mag vijlen voor en 50 cc, want als ik te veel weg vijl dan valt mijn carterdruk weg.
    Heeft iemand een foto of schets hoeveel ik ongeveer weg mag halen voor 50cc?

    Alvast bedankt!!

    #195231

    arvid13690
    Bijdrager
    Berichten: 846
    #195173

    aerox hunter
    Topic starter
    Berichten: 71

    Misschien een stomme vraag maar als ik door het buisje van me inlaat kijk, moet dat ook worden weg gevijlt?


    Zo zie ik het nu.


    Dit bedoel ik moet dit ook worden weg gevijlt?
    Of mag ik alleen schuin vijlen zodat ik echt alleen mijn vierkantje vijl?

    #195319

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Wanneer je aangeeft te vijlen zoals gearceerd op de onderste foto blijf je prima binnen je vierkantje.

    #197021

    aerox hunter
    Topic starter
    Berichten: 71

    Is dit een beetje wat?
    Foto’s staan er gedraaid op zie ze dus als een kwartslag naar rechts.

    #197933

    ciaofan
    Bijdrager
    Berichten: 143

    Ik heb die van mij nog 1 mm naar beide kanten en die loopt heel netjes op mijn 50cc.

    #188111

    aerox hunter
    Topic starter
    Berichten: 71

    Ok mooi om te horen!
    Maar als je de inlaat inkijkt is dat wel goed?
    en dan bedoel ik zeg maar die rand wat er nog zit, want die raak ik dus niet met vijlen.

    #188112

    ciaofan
    Bijdrager
    Berichten: 143

    Je moet gewoon zorgen dat je niet verder boort dan 1,8cm. Daarna vijlen en probeer alleen het inlaatvlakje te raken bij het vijlen, die rand hoef je dus niet weg te vijlen! Verder kun je vrij weinig fout doen..

    #188110

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Ik vind het inlaatje nog veel te klein. Je kan wel 2x groter gaan.

    En ja dat is ook voor een standaard cilinder het geval. Kijk ook eens naar zogenaamde belgen carters. Daar is het inlaatvlakje ook al zo groot.

    #188273

    aerox hunter
    Topic starter
    Berichten: 71

    ciaofan :
    Je moet gewoon zorgen dat je niet verder boort dan 1,8cm. Daarna vijlen en probeer alleen het inlaatvlakje te raken bij het vijlen, die rand hoef je dus niet weg te vijlen! Verder kun je vrij weinig fout doen..

    ok duidelijk! Maar als je het inlaatvakje uit vijlt word deze groter, maar dan blijft het vierkantje in het buisje toch het zelfde? Dus dan kan er toch niet meer mengsel door ookal heb je geboord en gevijld! Want het vakje binnen blijft dan dezelfde maat?

    1
    #196317

    Lennaert
    Bijdrager
    Berichten: 4112

    Je hebt een aanvoer en een doorvoer gedeelte meen ik aangezien de ruimte in het inlaatvlakje meer gevuld kan worden met benzine zal er meer mee gezogen worden door de zuigende werking van de zuiger. Het buisje ( inlaat ) vult dit nagenoeg gelijk weer bij doordat de benzine de ruimte krijgt zich in die ruimte te verzamelen en zo geen blokkade in het inlaatvlak veroorzaakt. Hierdoor heb je dus een betere doorstroming.

    Zie het zo:

    4 deeltjes moeten door een buisje wat 1 deeltje toe laat waarbij de machine 4 deeltjes tegelijk kan oppakken terwijl hij er nu maar 1 per omslag mee neemt dus de remming zit hem in het buisje dat 1 deeltje toe laat.

    Als je hem uitveilt zal je krijgen dat 4 deeltjes zich kunnen verzamelen en dus in 1 omwentelling van de machine meegenomen worden.

    Nu is er natuurlijk ook een Max aan de hoeveelheid deeltjes die je machine mee neemt dit heeft te maken met de zuiging (optrekken tegen snelheid afwegen) vandaar dat je bij een 70cc breder veilt dan bij een 50cc waarbij de doorvoer minder snel ‘in een linie verzameld’ hoeft te zijn.

    Hoop dat het verhaal beetje duidelijk is wat ik bedoel.

    #197572

    aerox hunter
    Topic starter
    Berichten: 71

    Aaaah helemaal duidelijk bedankt DR-flenny!!
    Zoals ik het nu begrijp stroomt het inlaat vakje wat je uitvijlt meteen weer vol, en het vakje in het inlaat buisje hoef je dus niet uit te vijlen:)

    Bedankt mensen!! ik vijl nog iets meer weg

    Ik heb nu iets meer weg gevijlt, denkt dat dit voldoende is?

    #194267

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Je kan echt nog steeds een stuk groter gaan met het inlaatvlakje! Maar wat ik volgens mij nu goed zie zitten is een ijzer of stalen plaatje in je inlaat. Deze kom je soms tegen en zijn eigenlijk echt een drama. De kans dat deze los komt en vervolgens tijdens een draaiende motor schade aan zal richten is vrij groot. Zorg er dus voor dat deze echt goed vast zit of peuter dit plaatje op een of andere manier uit je inlaat.

    Ik heb nog even 2 foto’s bijgevoegd van een inlaatje wat ik pas heb bewerkt voor een 12/12 carbje.
    Dit zal je misschien een beter beeld geven van het overlopen van een cilindrische vorm naar rechthoekig in je spruitstuk. Het inlaatvlakje is standaard gebleven(Belg) Spruitstukje naar 12mm diameter en boven en onder gevijlt om het geheel mooi over te laten lopen.

    #804618

    jarno
    Bijdrager
    Berichten: 45

    IMG_20201130_223253ben per ongeluk iets te ver gegaan met vijlen….
    Kan dit kwaad?
    Dicht de krukas dan nog wel goed genoeg af?

    Jarno
    #804620

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    Volgens mij zit je nog net safe. Krukas moet je zelf testen als je deze er weer in zet en op het spruitstuk blaast. Je zult gauw genoeg merken of hij dan nog afsluit.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.