This topic contains 15 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 3 years, 4 months geleden.
-
Gebruiker
-
2 mei 2013 om 19:13 #184950
Hallo mensen.
Ik ben bezig om mijn carter uit te vijlen om hem klaar te maken voor een 50cc dr.
Nu weet ik alleen niet hoever is mag vijlen voor en 50 cc, want als ik te veel weg vijl dan valt mijn carterdruk weg.
Heeft iemand een foto of schets hoeveel ik ongeveer weg mag halen voor 50cc?Alvast bedankt!!
2 mei 2013 om 19:25 #195231http://vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=32058
Tis altied moar eem!2 mei 2013 om 22:08 #195173Misschien een stomme vraag maar als ik door het buisje van me inlaat kijk, moet dat ook worden weg gevijlt?
Zo zie ik het nu.
Dit bedoel ik moet dit ook worden weg gevijlt?
Of mag ik alleen schuin vijlen zodat ik echt alleen mijn vierkantje vijl?3 mei 2013 om 01:02 #195319Wanneer je aangeeft te vijlen zoals gearceerd op de onderste foto blijf je prima binnen je vierkantje.
3 mei 2013 om 17:50 #197021Is dit een beetje wat?
Foto’s staan er gedraaid op zie ze dus als een kwartslag naar rechts.3 mei 2013 om 17:52 #197933Ik heb die van mij nog 1 mm naar beide kanten en die loopt heel netjes op mijn 50cc.
3 mei 2013 om 18:09 #188111Ok mooi om te horen!
Maar als je de inlaat inkijkt is dat wel goed?
en dan bedoel ik zeg maar die rand wat er nog zit, want die raak ik dus niet met vijlen.3 mei 2013 om 18:13 #188112Je moet gewoon zorgen dat je niet verder boort dan 1,8cm. Daarna vijlen en probeer alleen het inlaatvlakje te raken bij het vijlen, die rand hoef je dus niet weg te vijlen! Verder kun je vrij weinig fout doen..
3 mei 2013 om 18:48 #188110Ik vind het inlaatje nog veel te klein. Je kan wel 2x groter gaan.
En ja dat is ook voor een standaard cilinder het geval. Kijk ook eens naar zogenaamde belgen carters. Daar is het inlaatvlakje ook al zo groot.
3 mei 2013 om 20:11 #188273ciaofan :
Je moet gewoon zorgen dat je niet verder boort dan 1,8cm. Daarna vijlen en probeer alleen het inlaatvlakje te raken bij het vijlen, die rand hoef je dus niet weg te vijlen! Verder kun je vrij weinig fout doen..ok duidelijk! Maar als je het inlaatvakje uit vijlt word deze groter, maar dan blijft het vierkantje in het buisje toch het zelfde? Dus dan kan er toch niet meer mengsel door ookal heb je geboord en gevijld! Want het vakje binnen blijft dan dezelfde maat?
Je hebt een aanvoer en een doorvoer gedeelte meen ik aangezien de ruimte in het inlaatvlakje meer gevuld kan worden met benzine zal er meer mee gezogen worden door de zuigende werking van de zuiger. Het buisje ( inlaat ) vult dit nagenoeg gelijk weer bij doordat de benzine de ruimte krijgt zich in die ruimte te verzamelen en zo geen blokkade in het inlaatvlak veroorzaakt. Hierdoor heb je dus een betere doorstroming.
Zie het zo:
4 deeltjes moeten door een buisje wat 1 deeltje toe laat waarbij de machine 4 deeltjes tegelijk kan oppakken terwijl hij er nu maar 1 per omslag mee neemt dus de remming zit hem in het buisje dat 1 deeltje toe laat.
Als je hem uitveilt zal je krijgen dat 4 deeltjes zich kunnen verzamelen en dus in 1 omwentelling van de machine meegenomen worden.
Nu is er natuurlijk ook een Max aan de hoeveelheid deeltjes die je machine mee neemt dit heeft te maken met de zuiging (optrekken tegen snelheid afwegen) vandaar dat je bij een 70cc breder veilt dan bij een 50cc waarbij de doorvoer minder snel ‘in een linie verzameld’ hoeft te zijn.
Hoop dat het verhaal beetje duidelijk is wat ik bedoel.
4 mei 2013 om 10:18 #197572Aaaah helemaal duidelijk bedankt DR-flenny!!
Zoals ik het nu begrijp stroomt het inlaat vakje wat je uitvijlt meteen weer vol, en het vakje in het inlaat buisje hoef je dus niet uit te vijlen:)Bedankt mensen!! ik vijl nog iets meer weg
Ik heb nu iets meer weg gevijlt, denkt dat dit voldoende is?
4 mei 2013 om 14:10 #194267Je kan echt nog steeds een stuk groter gaan met het inlaatvlakje! Maar wat ik volgens mij nu goed zie zitten is een ijzer of stalen plaatje in je inlaat. Deze kom je soms tegen en zijn eigenlijk echt een drama. De kans dat deze los komt en vervolgens tijdens een draaiende motor schade aan zal richten is vrij groot. Zorg er dus voor dat deze echt goed vast zit of peuter dit plaatje op een of andere manier uit je inlaat.
Ik heb nog even 2 foto’s bijgevoegd van een inlaatje wat ik pas heb bewerkt voor een 12/12 carbje.
Dit zal je misschien een beter beeld geven van het overlopen van een cilindrische vorm naar rechthoekig in je spruitstuk. Het inlaatvlakje is standaard gebleven(Belg) Spruitstukje naar 12mm diameter en boven en onder gevijlt om het geheel mooi over te laten lopen.
30 november 2020 om 22:59 #804618ben per ongeluk iets te ver gegaan met vijlen….
Kan dit kwaad?
Dicht de krukas dan nog wel goed genoeg af?Jarno1 december 2020 om 00:03 #804620Volgens mij zit je nog net safe. Krukas moet je zelf testen als je deze er weer in zet en op het spruitstuk blaast. Je zult gauw genoeg merken of hij dan nog afsluit.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.