Bravo trekt slecht

Home Forums Techniek Mechanisch Bravo trekt slecht

This topic contains 5 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by NielSi 3 years, 5 months geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
  • #803435

    NielSi
    Topic starter
    Berichten: 15

    Hoi,

    Mijn broertje heeft sinds kort een Vespa Piaggio Bravo in zijn bezit. Bij de vorige eigenaar heeft de brommer het 8 jaar zonder te sleutelen gedaan! Ik zelf vond dat de brommer van m’n broertje niet echt lekker trok. Daarom hebben we samen het blokje open gehaald en zagen we dat de uitlaatpoort in de cilinder heel erg verstopt zat met kool aanslag. Uiteindelijk hebben we de zuigerveren en pakkingen vervangen.

    Het viel mij op dat de gehele koppeling bijna niet van de krukas te krijgen was. Na de koppeling in gedeeltes van de krukas te halen is het uiteindelijk wel gelukt… toen kwamen we er ook achter dat  het laatste ringetje verkeerd om gemonteerd zat (verhoogde binnenrand naar het vliegwiel toe).

    Ook viel het mij op dat de moer geen M17 was maar een M13.

    Ik was van plan om de startsegment veertjes eruit te halen, maar die zaten er al niet meer in. Heel gek want de koppeling grijpt niet meteen aan als je met de brommer loopt.

    Nu is onze vraag kan het kwaad dat het laatste ringetje, waarschijnlijk 8 jaar verkeerd om gemonteerd is geweest?

    Als ik een tweedehands koppeling koop, zou het probleem van traag optrekken, een rammelend geluid en het niet direct aangrijpen van de startsegmenten zijn verholpen?

    Setup:
    Orgineel blokje 50CC
    13/13 carburateur sproeier 47
    Malossi luchtfilter
    Citypower uitlaat

    #803436

    NielSi
    Topic starter
    Berichten: 15

    Filmpje van het geluid van de koppeling:
    https://youtu.be/AAz4bukNNaM

    #803437

    NielSi
    Topic starter
    Berichten: 15

    IMG_20201025_092709IMG_20201024_164052

    #803452

    Shark
    Donateur
    Berichten: 472

    De koppeling klinkt niet al te best en ziet er ook niet goed uit. Die veertjes horen er natuurlijk wel in te zitten lijkt me. De opstaande rand van de ring op de krukas moet inderdaad niet in het vliegwiel maar in de koppeling (een veel gemaakte fout omdat die ring zo mooi in het vliegwiel lijkt te passen)
    Het is geen m13 moer op de foto, maar een m8 (?) moer met 13 mm zeskant waarschijnlijk. De buitenkant van de moer is niet relevant, het gaat om de draad. Het kan wel zijn dat het zelfborgende nylon ringetje bovenin de moer niet over de krukas zit waardoor die moer los kan trillen. Normaal zit er geloof ik een borgring tussen de moer en het koppelingsdeksel.

    Het kan ook zijn dat het naaldlager aan gort is, of dat de krukas zelf beschadigd is, of beide.

    Je zou de koppeling er even af kunnen halen en kijken of de krukas rechts is en niet beschadigd (op het loopvlak van het lager).

    Dan zou het tot slot nog kunnen dat de koppeling veel te veel slipt of juist niet genoeg slipt. Dat heeft zeker invloed op het optrekken. Het zijn de kosten niet, dus ik zou als de krukas nog goed is het inderdaad eens proberen met een ander koppeling.

    #803456

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2648

    Ik denk dat je de start schoentjes hoort aanslepen, die hangen nu los en slepen tegen de trommel.
    Veertjes monteren. Zoek maar een foto van eentje met de startveertjes er op.

    https://www.jmpbonderdelen.nl/startsegmentveer-citta-ciao-p-st.html

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #803470

    NielSi
    Topic starter
    Berichten: 15

    De koppeling maakt op het filmpje pas geluid wanneer de brommer scheef gehouden wordt.

    Binnendraad is natuurlijk m8, maar had het over de 13mm buitenkant! Die is bij m’n broertjes Bravo is 13mm , terwijl ik op mijn Si een buitenkant van 17mm heb. Had gelezen op het forum dat dan het plaatje de segmenten goed op zijn plek houdt.

    Maar kan het verkeerd gemonteerde ringetje met opstaande kant naar het vliegwiel schade hebben aangebracht aan de koppeling of iets anders?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.