Brandstof

Home Forums Techniek Motorisch Brandstof

This topic contains 30 reacties, has 10 deelnemers, and was last updated by Semmad 2 weeks, 2 days geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
  • Gebruiker

BDM
    Topic starter

Welke brandstof gebruik ik het best?

heb een standaard ciao px25 snorfiets van ‘93

E5 of E10? en met welke 2 taktolie meng ik die het best? (Synthetisch, half synthetisch, welke merken?) en de verhouding?

ben nieuw hier en heb nog veel te leren 😅

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 weeks, 6 days geleden door Herr Flick.

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Voor een standaard blokje is E10 prima met half synthetisch. Als je het beter wil doen raad ik aan om E5 met vol synthetisch te mengen – dit helpt wel voor de gezondheid van het blokje.

Ik raad je aan om 2% te mengen. Dus op een 5L jerrycan heb je 100ml aan olie nodig. Zeker op een origineeltje heb je niet meer dan 2% olie nodig.

Welkom hier!

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

BDM
    Topic starter

danku voor het duidelijk antwoord!

Robster
    Bijdrager

Heb een  andere mening.
    Ethanol, veel (E10) of minder (E5), is altijd slecht voor een tweetakt die op mengsmering loopt.
    Ethanol zorgt er o.a. voor dat de toegevoegde olie ontmengt, zodat de motor op een gegeven moment op pure benzine draait, en daar kan een tweetakt dus echt niet tegen.
    Ethanol vrije benzine tanken dus, zoals Shell V-Power of BP Ultimate.

Serious Problems With Running Ethanol Blended Gas In Your 2-Stroke Dirt Bike

Robster
    Bijdrager

Overigens is het smeeradvies van Piaggio voor de laatste versie van de  Ciao: synthetisch 2-t olie.
    Ik zou dat dus ook in vroegere versies gebruiken, in een verhouding van 2% ( 1op50).

mean-machine
    Bijdrager

Heb een andere mening. Ethanol, veel (E10) of minder (E5), is altijd slecht voor een tweetakt die op mengsmering loopt. Ethanol zorgt er o.a. voor dat de toegevoegde olie ontmengt, zodat de motor op een gegeven moment op pure benzine draait, en daar kan een tweetakt dus echt niet tegen. Ethanol vrije benzine tanken dus, zoals Shell V-Power of BP Ultimate.

Serious Problems With Running Ethanol Blended Gas In Your 2-Stroke Dirt Bike

<iframe class=”wp-embedded-content” title=”“Serious Problems With Running Ethanol Blended Gas In Your 2-Stroke Dirt Bike” — Fix Your Dirt Bike” src=”https://www.fixyourdirtbike.com/tips/how/fuel/ethanol-damages-2-stroke-engines/embed/#?secret=j76okvY9F7″ width=”600″ height=”615″ frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no” sandbox=”allow-scripts” data-secret=”j76okvY9F7″></iframe>

Dit is het juiste antwoord!!

Bij voorkeur 0 (zero) ethanol tanken.
    Slecht voor je pakkingen,
    Slecht door aantrekken vocht door ethanol, ooit een roestige lekke tank?
    Slecht omdat ethanol niet wil mengen met (2Takt)olie.

Daarom tanken Shell V-power 98, BP Ultimate 98, Esso Supreme 98.
    Deze premium-benzines hebben vooralsnog GEEN ethanol.
    (staat wel E5 op de pomp, maar dat is omdat wettelijk verplicht)
    Ietsje duurder, maar daar wil je geen storingen voor hebben.
    In mijn Ciao komt alleen premium-benzine!

BDM
    Topic starter

Super! Merci voor de tips!

Gratje
    Bijdrager

Ik heb het geluk dat bij mij in de buurt nog steeds competition 102 verkocht word. Op het moment ook nog ethanol vrij.

Maar bedenk wel, E5 zit er al jaren in. En mijn gevoel en ervaring zegt dat E5 makkelijk kan. E10 is een ander verhaal.

Robster
    Bijdrager

@gratje, waar tank je nu nog Competition 102?

Gratje
    Bijdrager

@robster bij jos Maas olie in Gemert.  Een van de weinige gelukkige.

F2AF5909-63B1-45C3-B009-91B9ECFEE2CD

• Deze reactie is gewijzigd 2 weeks, 6 days geleden door Gratje.

Robster
    Bijdrager

Gemert….dat is een beetje uit de buurt…is dat lijstje recent, ik zie daarop dat het in Groningen nog leverbaar is..??

Ik zie net dat lijstje van sept. 2019 is…
    Zal toch voor de zekerheid nog even langs de Firezone in Groningen rijden, maar ik vrees dat het daar nu wel op is..

mean-machine
    Bijdrager

Voorheen tankte ik ook vaak Competition 102.
    Maar helaas zijn de 2 pompen die dat hier in de buurt in de tank hadden zitten hiermee gestopt.
    Vooral die pomp hier vlak om de hoek met nu alleen nog ethanol daar baal ik van!

Ik heb nog wel het geluk dat ik hier nog vlakbij Esso mix kan tanken.
    Dan hoef je niet zelf te mengen. Flesje met 2T olie gebruik ik alleen voor onderweg.

Vandaag een tripje naar Winterswijk gemaakt, dwars over Veluwe en Achterhoek. LEUK!!
    Toch weer 8 liter met de Ciao verstookt. Dan gaat ’t snel met de meng-olie!

• Deze reactie is gewijzigd 2 weeks, 6 days geleden door mean-machine.

Robster
    Bijdrager

Vraag de volgende keer eens waar die Esso mix van gemaakt wordt….waarschijnlijk van ethanol houdende E5 of E10 benzine, vast niet de ethanol vrije premium variant… :mrgreen:

Gratje
    Bijdrager

@robster. De lijst is van september 2019. Omdat toen was aangekondigd dat ze op minder plekken gaan verkopen.
    Hier het nieuwsbericht waar de info vandaan komt.

Competition 102 verdwijnt uit Nederland

• Deze reactie is gewijzigd 2 weeks, 5 days geleden door Gratje.

mean-machine
    Bijdrager

Vraag de volgende keer eens waar die Esso mix van gemaakt wordt….waarschijnlijk van ethanol houdende E5 of E10 benzine, vast niet de ethanol vrije premium variant… :mrgreen:

Ik betaalde gister voor mix €1.87/L Dat is al stuk duurder dan premium.
    Ik heb de klantenservice van Esso gebeld wat wordt gebruikt voor mengen met 2Tolie.
    Daar is bekend dat ethanol NIET mengt met 2Tolie en daarom niet toegepast.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.