Bouten, moeren en ringen lijst

Home Forums Techniek Problemen oplossen Bouten, moeren en ringen lijst

This topic contains 10 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by gileracitta.com 1 year, 7 months geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
  • #211130

    Lennaert
    Topic starter
    Berichten: 4110

    Dag mede members ;)!

    Mij leek het een leuk initiatief om met de community de gebruikte bevestigingsmiddelen te noteren.
    War ik hiermee bedoel is vrij simpel iedereen gebruikt bouten moertjes ringetjes bij hun blokjes ophanging cardan etc.

    Graag zie ik de maten in het volgende format:

    soort brommer – Ciao/si/citta/grillo etc
    Locatie – (cardan/blok/carburateur/ophanging/etcetc)
    Bout – m4/m6/m8/m10 etc EN de lengte hoeveel draads dus
    moer – m4/m6/m8/m10
    ring – m4/m6/m8/m10

    Hieronder begint de lijst voor het gemak geef ik achter elk boutje/moertje het volgende:

    Voor een ringetje: +
    Voor een moertje: ++

    Motorblok:

    Blokbouten – M6 x 40 50/50 draad. ++
    tapeindes – M7 ++
    Ontstekingsboutjes Elec – M4 x 20 +
    Krukasmoer – M8

    Vertanding:

    Ophanging – M10 x 14 + (sluitveerring)
    Klokboutjes – M6 +

    Waarom is het handig om dit te inventariseren?

    Veel zien we op het forum mensen die hun brommer compleet gaan renoveren.
    Hierbij is het voor de meeste heel leuk om de moertjes en boutjes ook nieuw en bling te hebben.
    Deze lijst wordt een handige tool die in een how-to komt te staan zodat iedereen deze kan terugvinden.

    Ik zeg succes en schroom niet met de hoeveelheid info ;)!

    #232006

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    haha geinig! wilde een deze dagen een lijstje online gooien met de boutjes die ik ga gebruiken bij mijn rebuild. Imbus, welke maat etc. Moet ze wel nog allemaal sorteren & bestellen bij de rvs boer.

    #232007

    Lennaert
    Topic starter
    Berichten: 4110

    Handig als je inderdaad even post wat waar geplaatst gaat worden etc ;)!

    #234985

    larsl
    Bijdrager
    Berichten: 18

    Ik heb in het verleden service manuals naar een moderator gestuurd met de info over boutjes, moertjes, ringetjes + vespa nummers maar hij heeft ze nooit geplaatst wat hij wel beloofde.ik zal zoeken op mijn pc’s of ik het nog ergens heb staan.

    #238823

    Lennaert
    Topic starter
    Berichten: 4110

    Nou bij deze:

    Achterklok gebruikt M6 boutjes van 20mm lang tevens ook m6 ringetjes natuurlijk.
    Motorblok gebruikt m6 halfdraad bouten van 40mm dus 20mm bedraad en 20mm niet m6 ringetje en een m6 moertje.
    Achterophanging (4 bouten) is m10 en de lengte was meende ik 12-15mm zal dit nog even nameten voor de zekerheid.
    Krukasmoer is m8
    Tapeindes zijn standaard M7 met bijbehorende ringen en moeren.

    Zal in de loop der tijd natuurlijk zoveel mogelijk updaten ik weet dat onze sponsor JMPB hier ook mee bezig.

    #235042

    Florian
    Moderator
    Berichten: 3760

    Ik zou als ik jou was zo min mogelijk lappen tekst vermelden. Dit leid alleen maar af.

    Bv.

    Boutjes
    Achterklok (naafdeksel) 4x M6 x 20mm
    Achterwiel (Montage) 4x M10 x 15mm
    Vespa blok 5x M6 x 45mm

    Moertjes
    Tapeindes blok 3x M7
    Vespa blokje 5x M6

    Ringetjes
    50x M6
    20x M8
    12x M10

    (Je moet voor elk boutje en moertje een ringetje gebruiken dus hoef je niet specifiek te vermelden waar de ringetjes voor bestemd zijn.)

    Let op, de lengtes weet ik zo niet uit m’n hoofd. ‘T is puur een voorbeeld

    Als je alles zo gaat vermelden ”Voor het reviseren van het blokje heb je 5 bouten nodig die 45mm lang zijn, 5 ringetjes en 5 moertjes” Leest het zeer lastig en is het onduidelijk. Daarnaast is het makkelijk voor de gebruiker om alles in logische volgorde te zetten. Dus het reviseren van een blokje onder aparte kop

    Vespa blok (origineel)

    Bouten:

    5x M6 x 45mm
    3x M7 x 70mm (tapeind)

    Moeren:
    5x M6
    3x M7

    Ringen:

    5x M6
    3x M7

    Citta voorvork

    M10 x .. etc..
    etc..

    (Ook is het makkelijk voor jou als initiatiefnemer om de lijst centraal te houden in de beginpost zodat men niet elke post bij langs moet gaan om de lijst compleet te hebben voor aanschaf.)

    #227947

    Lennaert
    Topic starter
    Berichten: 4110

    Dat is ook de bedoeling inderdaad Florian maar dit wordt later juist versimpeld het gaat mij in eerste instantie om de juiste maten en lengtes te vinden en locatie. Vervolgens ging ik het inderdaad omzetten naar het format wat jij hier aangeeft althans dat is de bedoeling ;)!

    Oké dan moet dat allemaal wel goed komen:thumb

    #784798

    Dountill
    Bijdrager
    Berichten: 320

    Niet de bedoeling om dit topic te gravediggen, maar ik denk dat het wel handig is om deze te heropenen in plaats van zelf een nieuw topic te openen.

    Omdat ik op termijn alle boutjes/moertjes en ringetjes wil vervangen voor nieuwe varianten was ik zelf al bezig om een inventarisatie te maken van alles wat ik nodig zou hebben. Ik denk dat we hier allemaal wat aan hebben en gelukkig heeft JMPB al erg veel te vinden. Voor het overzicht ben ik begonnen aan een Google Docs Document welke mogelijk in de toekomst is om te zetten naar een how-to. Met de volgende link:

    Montage Materialen Vespa Ciao

    Is het mogelijk om te reageren op de informatie die er momenteel in staan. Als er iemand is die wilt meeschrijven in dit document (houd a.u.b. het huidige format aan), stuur me dan even een PB met het emailadres waar ik je op kan uitnodigen als “bewerker”.

    #816523

    Thomas SF 2
    Bijdrager
    Berichten: 4

    bestaat deze lijst al ondertussen? ik kan hem namelijk goed gebruiken bij mijn restauratie

    #816525

    Dountill
    Bijdrager
    Berichten: 320

    bestaat deze lijst al ondertussen? ik kan hem namelijk goed gebruiken bij mijn restauratie

    Verder dan de bovenstaande link nu bevat ben ik nog niet gegaan. Mogelijk kan je daar al wel wat inspiratie uit halen.

    #816544

    gileracitta.com
    Bijdrager
    Berichten: 443

    Citta maten van alle boutjes

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.