Keerring niet goed?

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Keerring niet goed?

This topic contains 20 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Dustin 5 years, 5 months geleden.

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Gebruiker
  • #780260

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    ik heb mijn vorige brommer bij vespaonderdelen gekocht, en heb toen eigenlijk een kat in de zak gekocht. Dus ik heb een vooroordeel over hem.

    Met betrekking tot je probleem, troep bij de uitlaatpoort is normaal als je deze niet afsluit met uitlaatpasta of ander sealer. Troep bij je voetpakking duidt op een lekkende voetpakking en dient aangepakt te worden. Het is mogelijk dat het lijkt alsof de troep bij je voetpakking vandaan komt, terwijl het eigenlijk bij je uitlaatpoort vandaan komt.

    Als je de keerring kan zien zitten, en deze zit recht dan kan je er bijna zeker vanuit gaan dat hij goed gemonteerd zit. Het is mogelijk dat hij langs de krukas lekt, maar dit komt in de praktijk vrij weinig voor. Vaak wordt hij eruit geblazen en zit hij scheef of is hij er helemaal uit.

    Het nokje zou je er zo af moeten kunnen pakken. Deze wordt vastgehouden met een spie. Dezelfde spie waarmee je vliegwiel op zijn plek wordt gehouden. Probeer deze met een voorzichtig tikje los te laten schrikken.

    #780267

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Hi Niek, dankje voor je reactie! Ik kan de keerring net zien zitten en lijkt wel goed te zitten. Met het op t oog afstellen van de CP’s had ik dus een paar aardige knallen uit t blok, en er zit dus wat benzine achter t vliegwiel. De zooi bij de voetpakking lijkt vrijwel zeker van de uitlaat te komen.

    ik heb ook naar de nok gekeken toen ik mijn snorblokje uit elkaar haalde, bij die trek ik hem er idd zo af, bij het blok waar we het over hebben zit die echt muurvast, zelfs onsteking weggehaald om erbij te komen, je ziet ook vanboven dat de nok echt super strak om de krukas zit… foto’s heb ik niet gemaakt maar ik laat morgen wel de situatie zien. Wat raar is, ik heb wel allemaal fotos van toen hij het blok in elkaar zette, het is niet alsof hij al jarenlang zo in elkaar zit en dat ’t vastgerot zit ofzo.

    Ik laat deze wel even liggen, ik heb te weinig ervaring om er nu nog wat mee te kunnen, ik heb al genoeg geprobeerd… Misschien kan iemand mij een keertje helpen, maar dat heeft geen haast  😀

    1
    #780271

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    Ik weet dat hij er allemaal foto’s van maakt, maar weet bijvoorbeeld ook dat hij de krukas buiten op natte stenen legt om te fotograferen. Als je er echt voorzichtig mee om gaat, doe je zoiets niet.

     

    Misschien heeft hij het nokje vastgeklemd toen het vliegwiel aangedraaid werd op het conische gedeelte. Het kan dan voorkomen dat het nokje vaster zit dan normaal. Dan nog zou ik dat loshalen door voorzichtig te tikken. Nog mooier zou zijn een poulietrekker, maar dat heeft niet iedereen in huis.

    Waar kom je vandaan? Als je een keer een handje nodig hebt, ben ik bereid om je te helpen. Woon zelf in Alkmaar, vlak bij de binnenstad.

    #780272

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Klopt, viel mij ook al op! Maar goed, ik heb ook wel een les geleerd, niet blindelings dingen kopen en mensen vertrouwen op marktplaats 😉

    Ik woon zelf in Harderwijk en ben regelmatig in Almere, dus het is wel wat ver weg helaas… super bedankt voor het aanbod tho!image00001

    #780273

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    Het ziet er naar uit dat hij aardig stevig vastgehamerd zit. Keerring lijkt wel recht te zitten en dus ook geen vettige aanslag om en rondom te nok. Aan de andere kant van deze krukas zit de spie toch? Als het goed is kan je deze (met een beetje geduld) er onder een hoek uithalen.

    Dan heb je de mogelijkheid om de nok met wat WD40 (of kruipolie) los te weken en proberen te bewegen.
    een klein beetje roest is al genoeg om dit ding muurvast te zetten. Op het conische gedeelte zie ik namelijk wat vliegroest.

    #780274

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Ahh oke, dan probeer ik dat! De spie kon ik er zoals normaal uitpakken, niet te los ofzo, de spiebaan is ook gewoon netjes verder. Als ik er mee bezig ben geweest laat ik wel weer van me horen hier!

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.