Keerring niet goed?

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Keerring niet goed?

This topic contains 20 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Dustin 5 years, 4 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Gebruiker
  • #779664

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Hoi, ik heb vanavond mijn blokje met pijn en moeite uit mijn citta gehaald… ik gok dat ik het in de verkeerde volgorde deed, maar bijvoorbeeld mijn carb kreeg ik niet los. Zelfs amper toen het blok er toch met carb en al onderuit ging, omdat ik het moertje aan de kant van het carter niet tegen kon houden :/.

    Maar nu is mijn vraag, op welke volgorde monteer ik mijn nieuwe blokje weer? Zonder al te veel moeite?

    En nog een losse vraag, ik heb vandaag tankstickers van jmpb pp mn frame geplakt maar de sticker(s) zitten best los, is het de bedoeling dat hier blanke lak over moet? Hoe hebben jullie dit gedaan?

    thanks alvast 🙂

    #779666

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102
    #779690

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Gelukt! Ik heb nu alleen een merkwaardig probleem: alles is aangesloten, hij vonkt, en heeft al een stukje gereden maar viel uit.

    nu ben ik zover gekomen: hij heeft een goede vonk, prima compressie, koppeling grijpt goed aan, alleen hij zuigt geen benzine aan. De bougie blijft kurkdroog. Als ik carburateurreiniger via t bougiegat erin spuit loop hij voor een paar seconde, dus alles werkt verder. Er komt benzine in mijn carb en de vlotterbak zit de juiste hoeveelheid in. Vlotternaald en vlotter lijken prima te werken, sproeier is nieuw en schoon.

    Zal het valse lucht zijn dat hij daardoor niet benzine aanzuigt naar de cilinder? De carb zit wat los op het spruitstuk maar ik kan het moertje aan de achterkant van de bout waarmee de carb vastzit niet goed tegenhouden. Hierdoor kan ik hem niet goed vastzetten, iemand suggesties of hoe hebben jullie dit gedaan? Betreft een citta met std brug, kom er niet heel goed bij 🙂

    setup is nu als volgt:

    brom krukas
    brom carters
    malossi 43mm brevettato
    ngk b7hs
    malossi Hd kop gevlakt, geen pakking
    lekkende/niet goed sluitende sito citypower uitlaat 🙁
    std trekveertjes
    poelie 95
    13/13 dell’orto @60
    open luchtfilter jmpb

    ik hoor graag of jullie een idee hebben wat er aan de hand is of wat ik verkeerd doe 😀

    #779696

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Niemand? 🙁

    carb zit nu goed vast, plastic busje ook, weet het nu echt niet meer

    #779697

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Er zal dan toch iets mis zijn met je carburateur denk ik. Heb je een andere om te testen?

    Wat ik ook nog kan bedenken is de krukaskeerring die eruit ligt.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #779700

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    De carb zit wat los op het spruitstuk maar ik kan het moertje aan de achterkant van de bout waarmee de carb vastzit niet goed tegenhouden.

    Dat moertje zou tegen gehouden moeten worden door een inham in de carburateur. Daar hoef je zelf niks voor te doen.. Als deze inham naar z’n gootje is zegt dat misschien ook wat over de staat waar de carburateur in verkeerd?

    In de sproeierbuis zitten ook een paar gaatjes, de hoeveelheid gaatjes verschilt per carburateur (hieronder een voorbeeld van een 12/7). Het is ook belangrijk dat al deze gaatjes, en het buisje waar ze zich in bevinden goed schoon zijn. Dit kan je doen met een dun ijzerdraadje, verwijder daarvoor wel even de gasschuif en sproeier zelf.
    De carburateur ultrasoon laten reinigen zou het beste zijn maar dan moet je daar wel toegang toe hebben natuurlijk.
    IMG_20181021_134133_hhh

    Op de foto is het gaatje bij de onderste pijl nauwelijks zichtbaar, maar neem dit gaatje ook mee. Deze is belangrijk voor het stationair draaien.

    In het geval dit geen oplossing biedt; zou je kunnen proberen te omschrijven wat er precies gebeurde toen hij uitviel? Dit kan helpen bij het achterhalen van het probleem.

    #779702

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Ik heb de hele carburateur er weer onderuit gehaald en alles goed schoongemaakt, nog steeds hetzelfde :(. Sproeierbuis enzo is ook goed schoon. De carburateur is wat oud en idd het inhammetje voor het moertje is een beetje dol gedraaid. De brommer liep en gaf volgas,en na een paar seconden(~5-10) ineens alsof je benzinekraan dichtstaat het bwoahpp geluid.liep nog geen volle toeren. Sindsdien kreeg ik m niet meer aan. Nogmaals alles in de carb lijkt nog wel goed te werken, en ik heb geen andere om het even mee te testen…

    Thanks voor de reacties btw 🙂

    #779709

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Ik lees net een reactie van @aa-t: “Soms kan er wel eens een knalletje uit je blok komen nadat je een tijd hebt proberen te starten en er veel onverbrand mengsel is. Hierdoor kan de keerring er ook (gedeeltelijk) uitgeblazen worden. Gelukkig kan je dit direct controleren als je de bekabeling achter het vliegwiel controleert.”

    Ik heb toen ik de ontsteking afstelde idd 1 a 2 knallen uit het blok gehad… zal dat het zijn? Kan een kapotte / niet goed zittende keerring ervoor zorgen dat er 0 benzine bij je cilinder komt?? Hij loopt wel direct als ik iets via het bougiegat doe, dan sla je het aanvoer gedeelte natuurlijk over.

    #779710

    JohnDoe
    Bijdrager
    Berichten: 46

    Monteer eens een grotere sproeier. 60 lijkt mij wat aan de magere kant. 64/66 proberen. Elektrode van je boegie ook wat wittig gekleurd?

    #779712

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    @johndoe ik ben de komende 1,5 week helaas te ver weg van mijn brommertje om er naar te kijken, ik had een 64 sproeier al geprobeerd, maar met een te kleine sproeier komt na een flink stuk rennen denk echt aan 30 meter ofzo toch wel iets van benzine in de cilinder? De elektrode is idd een beetje lichtgrijs achtig gekleurd.

    #779713

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Ik denk ook dat je keerring er uit ligt

    #779714

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Hoe kan ik zien / horen / merken dat die er uit ligt?

    #779715

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Als je 30 meter een flink stuk vindt kan ik je aanraden het starten te proberen met een boormachine 😆
    Natuurlijk hoort de brommer binnen 1 a 2 meter al lang aan te staan maar voor het testen kan het handig zijn.

    Als de keerring eruit ligt komt er nog wel mengsel via de carburateur binnen maar door de ontbrekende/lekkende keerring zal dit mengsel (veel) te arm zijn.
    Dit mengsel wordt natuurlijk netjes afgevoerd via de uitlaat dus het is niet zo dat er na een flink stuk rennen veel meer benzine in de cilinder zit dan na bijvoorbeeld 5 meter.
    Benzine uit de uitlaat ruiken (na een tijdje proberen te starten) is voor mij dan ook een duidelijker signaal of hij benzine krijgt of niet.

    Hoe dan ook, als je geen andere carburateur hebt/kan lenen om deze uit te sluiten, zal ook al het andere uitgesloten moeten worden. Dus de keerring controleren kan nooit kwaad en zou ik zeker doen.

    Edit: de keerring kan je visueel controleren als je het vliegwiel verwijderd.

    Waarom moest je blok er onder weg?

    Wat heb je toen allemaal gedaan/veranderd?

    Is je bougie nieuw? Want je moet wel een aantal km hebben gereden voordat deze kleur bekent, ook na elke verandering.
    Bij het uitsluiten van problemen kan een nieuwe bougie in ieder geval nooit kwaad. Een bougie die vonkt kan alsnog kapot zijn namelijk. (Helaas is dat ook wel eens het geval met een nieuwe bougie dus probeer er even 2.)

    Waarom is de Malossi HD kop gevlakt? HD staat voor Hoge Druk, deze nog eens extra afvlakken zal eerder meer kwaad doen dan goed. Tenzij dit heel bewust is gedaan met kennis van de squish-waarde en deze ook gemeten te hebben.
    Zonder koppakking daalt de squish-waarde nog meer, deze zou ik dus op zijn minst wel monteren (tenzij dit ook bewust is gedaan om de squish-waarde te verlagen).
    Als de kop er dan toch af ligt controleer ook even of de cilinder, zuiger en zuigerveren geen schade hebben opgelopen. Uit je verhaal op te halen verwacht ik dat niet maar je kan deze dan wel gelijk uitsluiten.

    Ik neem aan dat er wel een voetpakking is gebruikt anders moet je deze ook nog monteren.


    Betreffende je vraag over stickers, deze horen gewoon goed te plakken en niet los te zitten. Het is belangrijk dat de boel héél goed is ontvet en droog is om dat te bereiken.
    Blanke lak eroverheen wordt gedaan om de stickers te beschermen, niet om ze vast te zetten.

    #779717

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Dankje voor het lange antwoord! Het blok is in elkaar gezet door een verkoper op marktplaats (vespa onderdelen uit alkmaar). Hij was dus ook rijdend. De kop is toch niet gevlakt, dat had ik verkeerd gezegd,
    maar hij is wel zonder koppakking gemonteerd maar lekt niet. Er zit een voetpakking op. Ik heb meerdere bougies geprobeerd jah, maar merkte daar ook geen verschil of probleem mee.

    Het blok heb ik eronder gezet omdat de 38.2mm snor mij net te traag was en ik had al dit nieuwe blok besteld omdat het er ook nog eens op leek dat de krukas van het snorblok krom was(wat dus wel goed bleek achteraf).

    maargoed, als ik het goed begrijp kan het bijna alleen maar mijn keerring zijn?(verhaal met uitleg die je gaf klinkt logisch), dan zal ik over 1,5-2 weken als ik tijd heb verder kijken en maar weer het hele blok er onderuit halen. Ik heb ook nog geen vliegwieltrekker etc en heb nog nooit een blok uit elkaar gehaald dus dat wordt ook een mooi leermomentje 🙂


    De stickers lijken nu trouwens goed te plakken, na 2 dagen en nog een paar keer aanduwen 😀

    #780252

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    905139F4-8D65-4827-B06B-7B73818DC87D
    Heb het blok eronderuit, maar ik  kan alleen een klein randje van de keerring zien, want de ontstekingsnok zit ervoor! Nu weet ik niet hoe ik de keerring bekijk/vervang, ik heb al een nieuwe liggen. Die ontstekingsnok krijg ik er dus niet af, hoe moet dat?

    Er zit ook een “spat” benzine aan de binnenkant waar het vliegwiel hoort zoals je een beetje ziet, is dat een bevestiging dat de keerring niet goed zit? Er zit ook veel troep bij de voet/ uitlaatmond omdat ik dus veel heb gerend etc, dat zou er niets mee te maken moeten hebben.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.