Blok houdt soms in op top

Home Forums Techniek Problemen oplossen Blok houdt soms in op top

This topic contains 15 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Milvus 4 years, 8 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
  • #788142

    Milvus
    Topic starter
    Berichten: 26

    Heren,

    Na weer een avond gesleutel en het forum hier uitgeplozen te hebben heb ik ben ik bang toch gewoon ouderwets raad nodig. Mijn motorblokje houdt in op top.. maar niet altijd. Dus dat maakt het lastig zoeken. Wat is het: Een nieuwe DR 43, met aangepast carter, 13/13 carburateur, nieuwe ontstekingsspoel, nieuwe condensator..  Nieuwe alles eigenlijk, het blok is ongeveer 400 km “oud” volledig gereviseerd, netjes ingereden.
    Loopt prima stationair, koud en warm. Loopt goed en trekt mooi door tot de top, maar op enkele ritten waren er momenten dat het blok inhield.. alsof je ineens over plakband rijdt.
    Omdat het blokje vaak ook lekker doorbrult tot zn top weet ik niet goed waar het te zoeken.
    Het lijkt me geen brandstof kwestie, sproeier 70 voor deze setup voldoet prima. Bougie is na uitproberen een b9HS. Contactpunten hebben inmiddels ook al allerlei afstanden gehad maar staan momenteel op de 0.40, de bobine komt van een andere brommer die altijd prima heeft gelopen.
    Het inhouden gebeurd alleen op “top” Om volledig te zijn; Ciao heeft een 70 poulie pully poelie..  Diverse uitlaten geprobeerd(oa. gianelli cp, fire, proma circuit, leo hm)

    Ik kom er niet uit. hij loopt prima maar soms op top soms wel/ soms niet voluit

    Ik heb gezocht op dit forum maar niet direct een antwoordt gevonden, ik hoop van harte te kunnen parasiteren op de kundigheid van de forumleden alhier 🙂 bij voorbaat dank voor de moeite!

    Vriendelijke groeten Dirk

    #788177

    Thijs_DR_Evo
    Bijdrager
    Berichten: 269

    DR 70 EVO heeft wel wat bewerking nodig aan de spoelpoorten in het blok / inlaat en krukas om daar het maximale uit te halen. met 70 poelie en bromklok moet je met een net bewerkt blok makkelijk de 85 kunnen halen. (Ciao / Si iig)

    Probeer eens een keer vanaf stilstand volgas een run te doen naar de max snelheid. Merk je dat ie inhoudt draai dan het gas een paar mm dichter en kijk dan of ie dan wel doorloopt. Zo ja, sproeier te klein.

    Ik had de punten altijd wat krapper staan, zou eens moeten kijken of ik dat nog ergens opgeschreven heb. Maar goed, dat is dan wel met gepoort blok ed.

    #788193

    HuibR
    Bijdrager
    Berichten: 81

    Je geeft aan dat je verschillende uitlaten hebt geprobeerd, is met elke uitlaat het resultaat hetzelfde?

    Stottert je motortje een beetje als je het hebt over het inhouden?
    Je probleem klinkt namelijk als 4-takten, dat wil zeggen dat je een te grote sproeier gemonteerd hebt op het moment.

    dit probleem zou ook erger moeten zijn als je de gianelli original power(citypower) monteerd, is dit ook het geval?

    #788195

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Sowieso is ren bh9s bougie echt veel te koud. Een 7 voldoet prima.
    Persoonlijk vind ik je sproeier ook erg groot. Begin eens met ren 66 of 68,en stel je cp af op 0,5.

    Dit zou goed moeten lopen. Zo niet, kan je dan een filmpje maken en op YouTube zetten? Kan je gemakkelijk hier posten.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #788202

    Milvus
    Topic starter
    Berichten: 26

    @thijs_dr_evo, de cilinder is nog zoals hij geleverd is. In het originele carter heb ik de spoelpoorten behoorlijk vergroot, de andere poorten zijn ook doorgetrokken in het carter. De inlaat van het blok is vergroot tot 13 mm, en het inlaat vlakje heeft nog 4 mm aan beide zijden over(bij de krukas) De krukas is een snor kruk als uitgangspunt, Hij is bewerkt zodat hij nu overeenkomt met wat polini adviseert voor open en sluit tijden.  De snelheid met een bromklok en 70 poelie (en de proma) is 76 km/u op de gps.. Dus niet de snelheid die jij aangeeft.  Ik wilde vanavond het nog eens proberen te filmen, maar nu lief de ciao weer prima, zonder haperingen of inhouden. Dat het de ene keer wel goed gaat en de volgende dag minder vind ik erg lastig..

    @HuibR ik heb tijdens het wisselen van de uitlaten ook bougies gewisseld en aan mijn contactpunten gezeten, het was geen keurig wetenschappelijk onderzoek uitgaande van dezelfde basis… Ik was een middag aan het sleutelen 😉 Viertakten is het probleem niet, het blok blijft wel mooi rond lopen maar dan alsof je een beetje met stootjes de achterrem in knijpt. Je voelt een afname in toerental en trekkracht “een vuiltje in de bougie” zou men zeggen maar ik heb er nieuwe bougies in gedraaid die mooi bruin kleuren. Sorry dat ik wat betreft de uitlaten geen heel specifiek antwoordt kan geven, ik heb vanalles geprobeerd en een paar keer dacht ik dat het prima was, maar dan kwam het later toch weer terug.

    @Herr Flick, Juist vanavond wilde ik een filmpje maken, maar nu liep de brommer weer prima..
    0,5 voor contactpunten vind ik ruim, maar ik zal het eens met de 7 bougie proberen.  ( Ik had er een 8 in zitten en nadat ik deze wisselde voor een 9 liep het blok beter? ). Het inhouden van het blok lijkt eigenlijk nog het meest op een hele lichte warmloper, als ik het zo bekijk. Maar ik denk dat dat toch niet echt het probleem kan zijn, de cilinder is ruim 400 km ingereden, de sproeier is met 70 niet aan de magere kant en mengsmering 1;40 zou toch ook voldoende moeten zijn en ik laat het blokje altijd op temperatuur komen voordat ik vol gas ga rijden.

    Bedankt voor jullie reacties in ieder geval! Ik zal mijn best doen het een keer te filmen want dat is natuurlijk een stuk duidelijker als mijn omschrijving

    #788203

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Het lijkt mij wel een brandstof kwestie. Op top snelheid geeft een brandstof te kort precies het zelfde effect als een warmloper. Omdat je zo snel rijd en alle weerstanden bij elkaar opgeteld best veel is, remt hij echt af.

    Ik zou je willen adviseren, om je benzine kraan er af te halen schoon te maken zit er een filter op?  En dan het banjofilter schoon maken,kijk of het pijpje waar je slang op zit ook vrij is van vuil.  Het ligt pas aan de ontsteking als de motor echt stottert, dat herken je direct.

    #788219

    Milvus
    Topic starter
    Berichten: 26

    Bedankt voor je reactie zevenenergie! Ik zal het zeker nog eens nalopen. Ik heb wel een redelijk groot brandstoffilter er tussen hangen wat transparant is en dat ziet er op zich nog wel prima uit.
    de benzinekraan is een beetje een pijnpuntje bij deze brommer.. Er was ooit wat mee gerommeld ben ik bang. Toen ik hem kocht zat er van het kraantje alleen nog maar het asje aan.. dit  zat ook nog eens op een compleet vernachelde draad (lekte). Hier kon geen nieuwe kraan op gedraaid worden. Aangezien de achterbrug en de tank rond de kraan ook nog dubbel zit zonder rondom volledig dichtgelast te zijn en ik op zoek was naar een quick fix waren de opties: het framenummer uit het bestaande frame slijpen en in een sloopframepje lassen, of uit een bestaand frame de benzinekraan slijpen en deze op de oude aansluiting lassen.. het ging in ieder geval een frame kosten (dit is typisch zo’n tegenslagje waar je het laatst aan gedacht had wanneer je ergens vlug een blok onder wil hangen en uiteindelijk consumeert het je halve dag..) In ieder geval toch maar gekozen voor de laaste optie.. brave jongen als ik ben geen omkatten dus.  Dit zorgde ervoor dat het kanaaltje van de benzinekraan langer werd, hierdoor kon ik de kraan met het buisje voor reserve niet meer plaatsen omdat de bocht er niet door paste. Ik was de hele situatie inmiddels een beetje beu dus heb ik de leiding van de kraan geknipt en deze er zo op geschroefd. Een opmerking die wellicht op zijn plaats is hier, Ik heb met deze brommer ook een speedengine met 16/16 carburateur en de bijbehorende polini cilinder ingereden en nog even gewoon gereden ook. Dit blok is er pas zeer recent onder vandaan gehaald en dronk toch ook meer benzine als dat vrouwen witte wijn zuipen per km.
    Ik heb de tank die redelijk netjes was bij aankoop ook nog zoveel mogelijk uit proberen te spoelen en daarna nog uitvoerig doorgeblazen met perslucht. Er zit dus geen emmer slijk meer in of zo.
    Mag ik als summier bijdrager ook aan de forum goeroe vragen of een goeie 75 km/u iets is waar ik tevreden mee moet zijn met mijn DR en aangepast carter, “”krukas, 13/13, proma en 70 poelie?
    Sorry voor mijn lange verhaal

    #788227

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Ik denk dat je pas tevreden moet zijn als je op je wolkje zit. Voor die tijd; alles uit het leven  halen wat er in zit.
    Waarom zou je het bij tevredenheid laten als extase en overstromen van geluk zonder enige aanleiding, mogelijk is?

    Maar, 75 is niet slecht en hard zat.
    Er zit nog wel wat in, maar Ik zou, eerst dat inhoud probleempje oplossen. Zo te horen rammelt dat brandstof systeem aan alle kanten. en als het er niet in komt, dan komt het er ook niet uit.

    Aldus sprak de forum goeroe. 😉

    #788229

    Thijs_DR_Evo
    Bijdrager
    Berichten: 269

    75 op de GPS is best netjes. Ik heb het destijds gemeten met zo’n Sigma fietstellertje. (20 jaar geleden of zo) Krukas per Polini is prima, inlaat idem. Enige puntje met een DR evo is dat als je de spoelpoorten exact matcht je door het carter heengaat aan de kant van het vliegwiel. Ik loste dat altijd op met epoxy en een afgedraaid vliegwiel. Ik reed toen ook met 98 met 1:35.

    #788306

    Milvus
    Topic starter
    Berichten: 26

    Er moest gewoon een grotere sproeier in… wat stom van mij, ik heb het niet herkend door dat het telkens wisselde en dat de ciao op dagen ook gewoon wel voluit liep.. Ik vond 70 ook al aan de ruime kant eigenlijk zoals @Herr Flick ook al aangaf. Maar goed, een 72 sproeier is dus de oplossing.

    @thijs_dr_evo Ik ben inderdaad in eerste instantie door het carter heen gegaan. Ik heb het daarom de tweede keer iets voorzichtiger aangepakt. Werkte dat goed met die epoxy? Misschien moet ik dat dan ook eens uitproberen met dat carter waar ik doorheen gegaan ben. Ik heb het vroeger wel eens gezien bij een sloopbrommer maar dat was duidelijk weer gaan lekken. Was die cilinder ook bewerkt? Want dat is toch wel een spectaculaire snelheid die je aangeeft!

    @zevenenergie “Waarom zou je het bij tevredenheid laten als extase en overstromen van geluk zonder enige aanleiding, mogelijk is?” Tja.. nou je het zegt begin ik ook te twijfelen 😉 Ik heb alles gecontroleerd en hoewel het niet mooi is verdient het toch een schoonheidsprijs, maar dan in propere zin. Alles stroomt goed door, tot aan het eind, slechts de sproeier was wat te benepen. In die zin dus toch een brandstofprobleem, dus de goeroe status blijft glansrijk overeind en ik stroom weer over van geluk!

    #788310

    Thijs_DR_Evo
    Bijdrager
    Berichten: 269

    Cilinder was poep origineel.

    Rechtsboven kun je zien waar ik er doorheen ben gegaan. Ik heb destijds (is mssn al bijna 20 jaar geleden, ook deze foto he) epoxy van Loctite gebruikt, vloeibaar aluminium twee componenten. De truuk is dat je het vlak goed moet voorbewerken, dwz [b]heel goed[/b] ontvetten en flink opruwen met een schroevendraaier. Het is niet erg dat het gat groter wordt, dat blubber je wel dicht en bewerk je weer na. Zie hier beneden.

    Je zal wel wat van je vliegwiel af (laten) moeten draaien om die blob niet te raken.

    De loctite

    Bij mijn Polini H2O heb ik daarna nog een keer wat extremers geprobeerd en dat was het volstorten van de spoeler zelf zodat deze perfect aan sloot op de cilindervoet. Dat houdt tot op de dag van vandaag nog steeds.

    Polini heeft het wat dat betreft slim gedaan door de poorten wat te “verdraaien” zodat zo’n ding op een speedengine het altijd beter zou doen als op een standaard carter. Tenzij je met epoxy en een draaibank aan de gang gaat :D. Want als je een Polini cilinder matcht op een std carter ga je er altijd doorheen.

    Eindresultaat van het frezen. Lichtjes polijsten/oppoetsen is daarna ook nog gebeurd.

    #788311

    Milvus
    Topic starter
    Berichten: 26

    Bedankt voor je info, goed om die foto’s te zien! Bijzonder trouwens dat je er foto’s van hebt van twintig jaar geleden. Rond die tijd had ik ook de meeste brommers maar ik heb er nauwelijks foto’s van. Laat staan van de onderdelen..
    In ieder geval zal ik eens die loctite eens aanschaffen, gelukkig heb ik dat carter nog niet weggemikt.
    Een beetje draaien moet hier ook wel lukken.
    Bedankt voor je reactie en je moet wel een keer je lego afstoffen man! 😉

    #788312

    Milvus
    Topic starter
    Berichten: 26

    Ik heb trouwens te vroeg gejuigd, gejogen, per ongeluk gelukkig geweest.
    Het blok liep vanmiddag als een zonnetje, beter als ooit.
    Vanavond ook nog even een ritje gemaakt en ik voelde helaas dat ie op top toch weer niet voluit liep. Het was veel minder als eerst maar op top blijft ie nog steeds een beetje plakken. Een beetje schoksgewijs net niet het volle geven. Ik heb het proberen te filmen maar het is iets wat je meer voelt als hoort, en het windgeruis overstemt alles dus dat schiet niet op. Morgen maar een 74 erin draaien, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat ie dat kan wegwerken qua brandstof

    #788323

    Thijs_DR_Evo
    Bijdrager
    Berichten: 269

    Probeer de volgende keer als ie in begint te houden het gas 1 mm terug te nemen. Gaat ie dan wel door moet er een grotere sproeier in.

    Ik had mn punten altijd op 0,3 / 0,35 staan als ik het goed herinner, vonkt ie net wat vroeger. Bougie NGK warmtegraad 8, afstand ook vrij krap. Ik zal zo eens de bougie uit mijn H2O trekken om te kijken waar ik ze toen op afstelde. Edit: electrodenafstand 0,65, NGK B6HS heb ik in mijn H2O zitten. Voor de DR zou ik een 7 of 8 pakken denk ik.

    Hoe oud is je condensator? (hoewel ik dan een volledig uitvallende motor zou verwachten maar zeg nooit nooit bij een Italiaan) Hitte en condensatoren is een verrotte mix, als ie op de punten begint te vonken trekt ie ook geen worst meer van tafel.

    [offtopic]
    Over die foto’s, ik was er vroeg bij met de digitale camera wat dat betreft, heeft me toen 100 gulden gekost :P. Mijn echte brommertijd was nog daarvoor, altijd Honda MB’tjes (50/50S/70S/80 en 80 getuned, die draaide 16 a 17 KRPM) gereden. Vespa’s zijn begonnen toen ze mijn MB hadden gejat en ik voor 50 pietermannen een kapotte Ciao met 70 DR EVO met afgebroken uitlaatpoort. Voor 5 piek laten lassen en nog jaren mee gereden :D.

    #788577

    Milvus
    Topic starter
    Berichten: 26

    @thijs_dr_evo, ik kom van de 0,35 vandaan.. er zit hier in de buurt nog een vespagoeroe die zweert bij deze afstand, maar goed, op zoek naar betere resultaten is het nu 0,40, als compromis tussen de meeste getallen die ik hier op het forum vind en mijn uitgangspunt (lekker irrationeel dirk… ik weet het) Het blok heeft een nieuwe condensator.. daar heb ik zo vaak om staan te vloeken vanwege vage klachten dat ik bij de opbouw van een nieuw blokje deze pannekoek meteen vervang.
    Tot nu toe lijkt het toch een sproeierkwestie ik heb er nu een 78 sproeier in en dat lijkt heel dicht in de buurt te komen van wat het moet zijn, ik heb nog een 77 sproeier besteld om te kijken of dat beter is omdat de 78 nog wat afhankelijk lijkt te zijn van de buitentemperatuur. Een 80 was te groot, en een 76 loste het probleem niet op. Maar alle wijzigingen wat betreft de sproeiers gaven wel het idee dat ik het daar toch ergens moest zoeken.. man man wat een geleuter over sproeiers! Ik had gewoon totaal niet verwacht dat ik met een uitgevijlde snorcarter en snorkruk en een dr zo’n rijk mengsel nodig had. Nouja, de snelheid kruipt wel tegen de tachtig aan dus dat is inmiddels toch best aardig voor een snorfiets

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.