Beste revisieset voor gearbox 990506 vario ?

Home Forums Techniek Vario Beste revisieset voor gearbox 990506 vario ?

This topic contains 4 reacties, has 2 deelnemers, and was last updated by sleutel10 3 years, 8 months geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
  • #800862

    sleutel10
    Topic starter
    Berichten: 32

    Hi mensen,

    Wat is naar jullie mening de beste revisieset ?
    Ik zie er nog verschillende online staan. Dit zijn allemaal van normale kwaliteit neem ik aan.

    Hoe zit het nu met bijvoorbeeld sterkere naald lagers, is het dat waard helpt dit echt en waar zou ik zo’n setje kunnen vinden of moet ik deze los bestellen bij de groothandel?

    Wil met 100mm schijven koppeling gaan rijden met DR43 65cc.

    Lager RMS overbrengingsdeksel
    https://www.sip-scootershop.com/nl/products/lager+rms+overbrengingsdeksel+_r100151230

    Cardan revisieset Vespa Ciao, Citta, Si (Variomatic) van CIF
    https://www.k-parts.nl/cardan-revisieset-vespa-ciao-citta-si-variomatic.html

    Ben benieuwd naar jullie reacties 🙂

    1
    #800879

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7344

    Naar mijn mening zijn er eigenlijk geen goede revisiesetjes op de originele van Piaggio na. Cif en RMS gebruiken allen goedkope lagers en deze slijten snel of lopen zelfs stuk. Persoonlijk bestel ik de lagers daarom ook apart. FAG, INA en torrington lagers heb ik goede ervaringen mee.

    #800886

    sleutel10
    Topic starter
    Berichten: 32

    Naar mijn mening zijn er eigenlijk geen goede revisiesetjes op de originele van Piaggio na. Cif en RMS gebruiken allen goedkope lagers en deze slijten snel of lopen zelfs stuk. Persoonlijk bestel ik de lagers daarom ook apart. FAG, INA en torrington lagers heb ik goede ervaringen mee.

    Ja daar was ik al bang voor. Lees hier ook bijvoorbeeld veel over CIF vertanding die zomaar afbreekt. Nja dit kan eventueel komen door een aantal zaken, slechte lagers en teveel speling of inderdaad gewoon niet al te geweldige kwaliteit. Vraag me ook daadwerkelijk af of ze die tanden met inductie doen warm maken en meteen met koud water doen afspuiten om ze zo te harden. Is dit een bekende manier voor de stock vertanding of doen ze dat alleen bij after market spul? Bijvoorbeeld bij de Top Breaking (Top Racing) krukas ook een bekend verhaal.

    De standaard naaldlagers die erin zitten zijn gemaakt in Duistland er staat op GERMANY. Zal dan maar INA of FAG lagers bestellen deze komen ook uit duitsland.

    Weet jij toevallig waar ik ergens de maten zo kan vinden, ben de laatste tijd veel tegen doden eindes aan gelopen op het forum hier omdat men altijd of heel vaak externe bronnen vermeld (url, linkjes) en ze niet op het forum post, en je ziet hem aan aankomen als de website ze dan verwijderd of offline gaat, dan zijn al de gegevens verloren gegaan. Je kan ze dan nog wel via web.archive terug vinden maar ja al dat gedoe, en vaak staat het er ook niet in als ze de spiders/scrapers gebanned hebben.

    Ik zou graag een tabel willen maken van de maten van de lagers in gearbox 990506 zodat andere mensen deze hier ook kunnen terugvinden 😎

    1
    #800890

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7344

    Ik had al veel vaker deze maten gepost en zullen ook wel terug te vinden moeten zijn hier op het forum, maar op deze manier heb je ze makkelijker;

    *Varionaaf
    5x BK 0912 B
    1x BK 1512 B
    1x HK 1312
    1x HK 2012

    keerring 13x22x4
    keerring 20x30x5

    Toevallig is er van de week bij mij ook een naafje stuk gelopen en zijn er 2 tandjes afgebroken bij originele Piaggio tandwielen. Ik weet dat ze de Malossi vertanding wel temperen om ze harder te krijgen en ook Malossi kan wel voor gebreken zorgen. Toch zie je idd dat de Cif spullen vaker stuk gaan en van mindere kwaliteit zijn. Deze zijn ook vaak goedkoper.

    Overigens nog een tip voor de montage van de lagers. Tik ze niet met een hamer in je naaf, maar pers ze er in. Dit kan ook met een beetje bankschroef en een paar juiste maat doppen al.

    #800912

    sleutel10
    Topic starter
    Berichten: 32

    Ik had al veel vaker deze maten gepost en zullen ook wel terug te vinden moeten zijn hier op het forum, maar op deze manier heb je ze makkelijker;

    *Varionaaf
    5x BK 0912 B
    1x BK 1512 B
    1x HK 1312
    1x HK 2012

    keerring 13x22x4
    keerring 20x30x5

    Toevallig is er van de week bij mij ook een naafje stuk gelopen en zijn er 2 tandjes afgebroken bij originele Piaggio tandwielen. Ik weet dat ze de Malossi vertanding wel temperen om ze harder te krijgen en ook Malossi kan wel voor gebreken zorgen. Toch zie je idd dat de Cif spullen vaker stuk gaan en van mindere kwaliteit zijn. Deze zijn ook vaak goedkoper.

    Overigens nog een tip voor de montage van de lagers. Tik ze niet met een hamer in je naaf, maar pers ze er in. Dit kan ook met een beetje bankschroef en een paar juiste maat doppen al.

    Bedankt Martino! Uhm ik had niet echt grondig gezocht maar op deze manier komen we er ook. Staan ze er weer op voor de volgende persoon als die ze eventueel zoekt.
    Die CIF setjes zijn inderdaad leuk voor 50cc misschien alleen, wellicht dat ze niet echt bedoeld zijn om onder meer druk te zetten, geen idee. Wel shit dat die originele vertanding de soep in is gelopen.. Gelukkig krijg je wel nog de vertanding los, dat scheelt weer,  dacht wel alleen van CIF of nog een ander merk. Maar goed uiteindelijk gaat alles natuurlijk een keer stuk, alleen het een sneller dan het ander.

    Wellicht koop ik misschien zo’n Malossi setjes met de 1:9 vertanding. Vraag me alleen af wat is nu echt het verschil, alleen de top snelheid toch? Wat mij betreft is 60 al genoeg, harder hoeft hij niet. Wil wel de beleving van een vario hebben en lekker snel kunnen wegrijden voor mij hoeft er geen top snelheid van 90-100km/u te zijn of zoiets haha.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.