ASAP HELP over de spoelen

Home Forums Techniek Elektrisch ASAP HELP over de spoelen

This topic contains 18 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Jeffrey Bossuyt 3 years, 5 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Gebruiker
  • #802953

    Jeffrey Bossuyt
    Topic starter
    Berichten: 8

    Hallo, ik ben bezig aan mijn eerst revisie van mijn Piaggio Ciao. Nu wil ik graag de benamingen weten van onderstaande spoelen. Hoe heet spoel 1 , 2 en 3? Wie kan mij helpen aub? Via jmpbonderdelen.nl heb ik al een spoelenset ( lichtspoel en vonkenspoel ) gevonden, maar wat is die 3de spoel dan? Kan iemand mij helpen aub.20201016_173009

    #802959

    Robin_Ciao
    Bijdrager
    Berichten: 402

    Hallo,
    Welkom op het forum. Mooi, dat is een 3 spoels blokje, de eerste 2 heb je dus al, die zijn ook het meest voorkomend. Maar de 3de wordt eigenlijk gebruikt voor de claxon en het remlicht. Ik weet niet of je die op jmpb kunt kopen. Maar je zou wel hem eens na kunnen kijken, ik weet wel niet welke waarde hij zou moeten hebben. Maar andere mensen op het forum zullen je dat wel kunne zeggen. Nog veel succes en plezier!
    Mvg Robin

    #802960

    Robin_Ciao
    Bijdrager
    Berichten: 402

    Als ik het goed heb is trouwens nummer 1 op jouw foto de claxon spoel

    #802961

    Jeffrey Bossuyt
    Topic starter
    Berichten: 8

    Ok, dankuwel voor de info. Ik hoop dat andere mij nog meer informatie kunnen geven, ik zou graag weten welke nummer wat is.

    #802964

    Robin_Ciao
    Bijdrager
    Berichten: 402

    Oh ja dorry vergeten. 2 is ontsteking, 1 is verlichting, en 3 is dan dus voor claxon en remlicht/knipperlichten.
    Mvg Robin

    #802965

    Jeffrey Bossuyt
    Topic starter
    Berichten: 8

    Dus ‘vonkenspoel’ is eigenlijk de ontstekingsspoel?

    #802992

    Jeffrey Bossuyt
    Topic starter
    Berichten: 8

    Iemand?

    #802993

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    Nummer 3 is de ontstekingsspoel
    Nummer 1 is de lichtspoel
    Nummer 2 is de spoel voor een eventuele claxon/knipperlichten

    #802995

    Robin_Ciao
    Bijdrager
    Berichten: 402

    Oh, dus ik had het helemaal fout?
    Als ik op Google ff zoek ziet het er toch wel uit dat 3 voor de verlichting is, 2 voor de ontsteking en dan 1 voor de claxon.

    Mvg Robin

    #802996

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    Contactpunten altijd ontstekingsspoel boven, lichtspoel onder en een eventuele 3de knipperlicht spoel (wat hier het geval is) zit tussen beide in.

    #802998

    Robin_Ciao
    Bijdrager
    Berichten: 402

    Maar het is toch onlogisch dat de ‘grootste’ spoel (in dit geval 2) dat die voor de claxon en knipperlichten is. Terwijl de ontsteking het meeste nodig zou hebben?
    Mvg Robin

    #803002

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    Oke haha ik denk dat je het niet helemaal begrijpt maar dit is niet erg ik heb deze vraag ook een keer gesteld op het forum.🤣
    Op spoelen 3 en 1 is maar een heel klein beetje van de windingen zichtbaar. De rest zit verstopt onder het papier. In feite is spoel 2 de dunste als alleen lijkt deze meer windingen te hebben omdat ze hier niet onder papier verstopt zitten.

    #803005

    Robin_Ciao
    Bijdrager
    Berichten: 402

    Aaahh oke, dat wist ik niet 😆  dan snap ik het nu wel. Al vraag ik me wel af waar hij die andere spoel gaat vinden, want zover ik weet kun je die niet meer nieuw vinden. Maar je zou die ook weg kunnen laten, dat had ik nog ergens anders gelezen.
    Mvg Robin

    #803010

    Jeffrey Bossuyt
    Topic starter
    Berichten: 8

    Hopelijk kan ik het nog ergens nieuw bestellen. Mocht iemand dit weten is het zeker welkom! 🙂

    #803025

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Had je dan geen spanning vanaf de spoelen?
    Ze zijn niet zomaar stuk hoor en kunnen wel oud worden.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.