ArvidW’s Projecten

Home Forums Perso’s Projecten ArvidW’s Projecten

This topic contains 2,720 reacties, has 190 deelnemers, and was last updated by ArvidW 1 year, 4 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 2,131 tot 2,145 (van in totaal 2,721)
  • Gebruiker
  • #439537

    barry
    Donateur
    Berichten: 3707

    Komt wel goodde lees ik zo.Als je een wat tijd hebt,bereken dan eens 2 uitlaten voor me’n Aprillia 250 RS.=)

    #439539

    RiPe
    Bijdrager
    Berichten: 812

    Ik heb ook zitten rekenen met TA’s. Ik heb een soort van tooltje gemaakt in mn 2takt programmatje om het uit te rekenen (soort Riemann som, dus niet exact) Maar het is echt heel veel werk, en moeilijk. Met instroomhoeken heb ik nog niet eens rekening gehouden, en ik denk dat dat bij de uitlaat nog wel een verschil gaat maken omdat ie vrij schuin loopt.

    Als de spoeling de begrenzing was zullen die boostpoortjes wel tot hun recht komen idd 🙂 80+

    #439541

    ArvidW
    Topic starter
    Berichten: 6259

    Timing area’s worden 9 van de 10 keer idd met Riemannsom gedaan, zo doe ik het ook. Helaas is het wel een tijdrovend klusje…

    @Barry, ik denk dat je dit beter aan de professionals kunt overlaten 😉 Al zullen die het waarschijnlijk ook wel lastig krijgen om een aprilla fabriekspijp te verbeteren.

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #439546

    TimoO_
    Donateur
    Berichten: 3977

    Beetje offtopic, maar je weet wel wat ik van je werk vind Arvid 🙂

    ArvidW :
    @Barry, ik denk dat je dit beter aan de professionals kunt overlaten 😉 Al zullen die het waarschijnlijk ook wel lastig krijgen om een aprilla fabriekspijp te verbeteren.

    Denk je? Als Barry een pijpje voor topvermogen wilt… Ik denk niet dat die fabriekspiepjes voor echt vermogen zijn, redelijk brede powerband (gokje, lijkt me vriendelijker rijden), lagere toeren om slijtage en verbruik te verminderen.

    #439547

    ArvidW
    Topic starter
    Berichten: 6259

    Motor zit toch al op 280pk per liter:|, en je wilt nog nog wel een brede powerband overhouden zodat je tijdens het schakelen er niet buiten valt.

    Valt vast wel wat te verbeteren maar de huidige zullen vast al wel goeie pijpies zijn 🙂

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #439780

    ArvidW
    Topic starter
    Berichten: 6259

    Vandaag begonnen aan de berekening voor Thomas DEPS47mm ALU

    Timingen:
    170,28gr Uitlaat
    117,89gr Spoel
    26,15gr Blowdown

    Daarna heb ik zo nauwkeurig mogelijk de Timing Area’s uitgerekend en daar kwam ik toch iets vreemd tegen:
    Uitlaatpoort is het beste geschikt voor toerentallen tussen de 6250-7150tpm
    Spoelpoort is het beste geschikt voor toerentallen tussen de 7600-9450tpm

    Ofwel, de uitlaatpoort is origineel echt veeeel te klein, begrenst de hele boel. Daar moet dus maar wat aan gedaan worden, het is alleen lastig dat de spoeltiming zo laag ligt want nu kan ik de uitlaatpoort ook niet echt omhoog brengen aangezien de blowdown dan weer erg groot wordt.

    Zal dus mooi de breedte in moeten gaan :duivel, hoeveel moet ik nog even berekenen.

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #439781

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Treurig.. verwacht je met zo’n uitlaatpoort dat dat niet te weinig zal zijn. begrenst dat de hele boel.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #439782

    niceVespa
    Bijdrager
    Berichten: 656

    hele berekening niks voor mij maar zeker knap voor een 50cctje;)

    GTZ NV

    #439785

    RiPe
    Bijdrager
    Berichten: 812

    dat is geen 50cctje 😉

    Ik denk dat het spijltje nog wel ietsjes dunner kan, daar is de poort ook het hoogst dus dat zal wel invloed hebben.
    Maar je kunt hem toch wel iets hoger doen? Dan doe je er ook een ophoogplaatje bij, die maakt de BD weer wat kleiner, dan een tussenweg vinden van hoeveel ophogen en hoeveel omhoog frezen 😉

    Trouwens, als de spoel TA al groot is, waarom is een grote blowdown dan een probleem? Dan kan het verse mengsel er wel wat laat bij, maar door het grote spoeloppervlak lijkt me dat geen probleem, de carterdruk is ook nog hoger omdat de zuiger meer tijd heeft om druk te verhogen tijdens het dalen.

    #439786

    Daan777
    Moderator
    Berichten: 2365

    50cc? Dit is een dikke 70cc.

    #439787

    Edjuh
    Bijdrager
    Berichten: 6958

    Ik heb mijne ook alleen in de breedte bewerkt en ruimer gemaakt, ik krijg nu mn vinger door beide poorten heen(zo bereken ik dat:! ).

    Daan, heel dik!

    #439792

    ArvidW
    Topic starter
    Berichten: 6259

    @Ripe, als ik een ophoogplaat van 1.0mm toepas + 0.3mm pakking dan zijn spoelpoorten geschikt voor 8800-11000tpm en dat is niet hetgene waar Thomas naar opzoek is.

    Uitlaatpoort kan wel iets omhoog maar de bd kan niet al te hoog aangezien het geheel dan weer te hoogtoerig word, bd heeft grote invloed op de expansiewerking en Thomas staat vast niet te springen dat hij zijn uitlaten langer moet gaan maken aangezien de combi cilinder-uitlaat ineens te hoogtoerig is geworden.

    Aangezien Thomas helemaal niet zo van toerenjanken houdt (ik zelf ook niet) zorg ik er liever voor dat de cilinder op een wat lager toerental veel power heeft dan dat je met 4grams rollen moet gaan rijden. Vermogensgewijs is dat niet de beste keuze maar je moet natuurlijk nog wel leuk met je brommer kunnen rijden. Dat vind ik altijd het moeilijkst, een compromis vinden tussen vermogen, rijdbaarheid en slijtvastheid:|

    @Edjuh, haha, dat is een heel stuk sneller en ik heb zo’n vreemd vermoeden dat het resultaat niet veel met elkaar zal schelen 😛 Heb je btw foto’s ervan, kan ik mooi afkijken 😉

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #439822

    ArvidW
    Topic starter
    Berichten: 6259

    Vandaag heb ik de poort in de cilinderwand aangepast:

    Het fresen was best eng aangezien de stukken nicasiel om je oren vliegen wanneer je bezig bent. Meerdere malen is echt een groot stuk afgebroken en dan zit je ineens naar kaal aluminium te kijken. Gelukkig was dit helemaal in het begin toen de poort nog klein was dus is er nu bijna niets meer van te zien.

    Ik blijf nu echt met mijn frees uit de buurt van de cilinderwand, de poort zou nog iets mooier kunnen maar ik ben bang dat er tijdens dat afwerken nog meer nicasiel afbreekt en dat zou eeuwig zonde zijn nu de poortvorm wel redelijk is 🙂 Koop volgende keer maar gewoon weer een gietijzeren cilinder Thomas :whistle

    Morgen uitlaatkanaal opschonen en even mooie foto’s maken 😉

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #439827

    G-no
    Donateur
    Berichten: 1736

    mooie poort! ik ben erg benieuwd naar de foto’s:)

    #439828

    ArvidW
    Topic starter
    Berichten: 6259



    Moet allemaal nog afgewerkt worden;)

    De spijl is idd nog vrij dik, erachter zit nog een M6 tapeind dus smaller maken heeft in mijn ogen geen zin tenzij je in het tapeind gaat hakken (en die is al vrij dun)

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
15 berichten aan het bekijken - 2,131 tot 2,145 (van in totaal 2,721)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.