Artsen willen invoering helmplicht snorfietsen

Home Forums Algemeen Nieuws Artsen willen invoering helmplicht snorfietsen

This topic contains 11 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by Jasper-Grillo 5 years, 4 months geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
  • #781443

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2445

    Artsen uit verschillende ziekenhuizen willen dat snorfietsers worden verplicht een helm te dragen. 130 artsen onder aanvoering van een neuroloog, een spoedarts en een internist van het UMCG in Groningen pleiten hiervoor. Morgen bieden ze de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat een brandbrief hierover aan. De Kamer debatteert donderdag over maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten.

    Bestuurders van snorfietsen, met een blauw kenteken, mogen zonder helm op het fietspad rijden, brommerrijders met een geel kenteken niet. Maar de snorfiets is feitelijk een brommer, betogen de artsen. Een snorfiets mag 25 km/u rijden en is onveiliger dan een gewone fiets. Bij ongelukken met snorfietsen komen jaarlijks tientallen mensen om het leven en de artsen zien veel letsel.

    Voor het volledige artikel: https://nos.nl/artikel/2262881-artsen-willen-invoering-helmplicht-voor-snorfietsen.html

    2
    #781445

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Ik ben het volledig met iedereen eens.

    Nu alle belangenrijke zaken in Brussel beslist worden, moeten ze in Den Haag natuurlijk iets te doen hebben.
    Het gevolg? Een heel leger ambtenaren en politici die zich bezig gaan houden met het o zo gevaarlijke voertuig de snorfiets.
    En dat is natuurlijk hard nodig want half Nederland ligt aan de beademing vanwege de enorme uitstoot van de snorfiets.
    De andere helft van Nederland ligt op de intensivecare, of loopt spastisch rond vanwege een hersenletsel. Want ja, met 25km per uur vallen, doe je natuurlijk niet op een gewone fiets. Want die haalt maar 24 km per uur.

    Gelukkig is er een alternatief…. De elektrische fiets! die gaan ook maar 30 km per/uur en de stroom wordt met kolen opgewekt. En heeft een super milieuvriendelijke accu die slechts 1 x per jaar vervangen hoeft te worden a 450 euro per stuk.

    Als je met een elektrische fiets valt, kan je nooit, op je hooft terecht komen omdat die politiek gezien groener is en dus veiliger, omdat niemand je hoort aankomen en groen en zo.

    Vroeger, hadden we een bewegende emoticon die hier heel goed bij paste.

    #781459

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2445

    Ik heb weer heerlijk van je bericht genoten @zevenenergie download (2) Precies hoe ik er ook over denk!
    Als ik rustig 25 snor op het fietspad word ik aan alle kanten voorbij gevlogen door elektrische fietsen. Maar die zijn inderdaad veel veiliger en gelukkig zijn elektrische fietsen ook niet makkelijk op te voeren of zo.

    #781478

    Jelle
    Moderator
    Berichten: 5745

    Gelukkig heb ik m’n e-bike nog waar ik lekker 40 km/u op kan zonder helm!!!
    Want dat is tenslotte veeeel veiliger???
    smiley-music039

    #781489

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Om te kotsen dit.

    Nederland wil alles maar dan ook echt alles afbakenen, het grote rubber tegelparadijs.

    Feit is wel dat we in de EU voor zover ik weet het laatste land zijn waar je zonder helm een gemotoriseerd voertuig kan besturen. Dus de kans dat onze politiek op termijn hiervoor gaat zwichten is wel groot helaas.

    Ik zou op zich wel voor kunnen zijn, als ze dan ook de maximale constructiesnelheid van de bromfietsen wat verhogen naar bijvoorbeeld 60 km/u zodat je op een normale manier mee kan komen op de weg.

    Dat zou voor alles wat geproduceerd is voor om en nabij 2006 best goed werken denk ik, ik weet alleen niet hoe de Chinese 4 takt wrakken die na 3 weken beginnen te roesten hiermee om gaan.

    Tot zover mijn gal.

    Oh ja nog 1 ding: @zevenenergie mooi gesproken :thumb

    1
    #781495

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2445

    Ik zou op zich wel voor kunnen zijn, als ze dan ook de maximale constructiesnelheid van de bromfietsen wat verhogen naar bijvoorbeeld 60 km/u zodat je op een normale manier mee kan komen op de weg.

    Het klinkt zo raar om te zeggen, maar het is wel de waarheid.. Ik voer mijn bromfiets juist op om veilig mee te komen met het verkeer. Niet omdat ik zo nodig hard wil kunnen rijden..
    Over het algemeen rij ik voornamelijk stadsverkeer waardoor m’n gemiddelde snelheid rond de 35km/u ligt (volgens de berekening van m’n fietscomputer).

    Zal ook zeker niet ontkennen dat ik het nut van een maximale constructiesnelheid niet inzie. Heb me vroeger echt niet altijd even netjes gedragen qua snelheid, wijsheid komt met de jaren 😉
    Maar of maximaal 45 km/u wijs is.. Ik weet wel zeker van niet. Het aantal jongeren dat opvoeren nog nodig zou vinden als de constructiesnelheid omhoog gaat zal mijn inziens ook verlagen.

    Nu gaat het in dit geval om helmplicht voor snorfietsen en zoals wilk1985 ook al zegt zijn wij in Nederland (één van) de laatste waar dit nog niet geldt.
    Echter om met dit idee op de proppen te komen terwijl snelle e-bikes hun opmars maken is te krom voor woorden. Zou me niks verbazen als diezelfde neurochirurg me al 10x heeft ingehaald op z’n elektrische fietsje met de wind door z’n wapperende haren 🙄

    Uiteindelijk zullen we waarschijnlijk moeten toegeven, net zoals de opkomst van milieuzones. Terwijl bijvoorbeeld metingen uit (ik meen) Utrecht aantonen dat het weren van oude diesels helemaal niet het gewenste effect heeft gehad. Het percentage oude diesels is zo klein waardoor er veel beter gekeken kan worden naar andere vervuilende factoren.

    Politiek heeft soms wat last van tunnelvisie en draait natuurlijk om meer als alleen 2takt. Gelukkig kunnen ze niet aan het recht zitten om even lekker Nederlands te klagen.
    Maar zouden ze het aan mij vragen kunnen ze veel beter een uitstervingsbeleid voeren. Scheelt ze een hoop tijd en geld wat veel beter besteed kan worden. De leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol verhogen is ook soepel verlopen. Dus waarom niet zeggen dat helmplicht gaat gelden voor iedereen die nu nog 16 moet worden? Hell.. Zelfs de verkoop van nieuwe snorfietsen verbieden zou ik nog beter kunnen begrijpen dan het invoeren van helmplicht. En past ook nog eens prima in het plaatje van een uitstervingsbeleid.

    Misschien moeten wij ook maar een politieke partij oprichten. Gekeken naar de meest recent gevormde politieke partijen stelt dat niet zoveel voor 🤣

    Zo, ik voel me weer iets beter 😂

    1
    #781505

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    AA-T Goed idee :thumb
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/democratie/vraag-en-antwoord/hoe-richt-ik-een-politieke-partij-op

    De VVH  partij    (vrijheid van helm) partij
    De V V met een  met een W geschreven zodat het ook de “waarom helm” partij kan zijn.

    Of de;  DZWS  (dat zit wel snor)
    Maar goed, het is nog te vroeg om positief te gaan doen, want ik baal ervan als een stekker.

    Ik rijd juist snor omdat ik geen helm op hoef. En zou dus direct, overstappen op een brom kenteken.
    Het is bij mij niet alleen het vrijheid gevoel van de wapperende haren (mijn haar heeft veel vrijheid nodig)
    Maar zo,n helm waar laat je die? Aan het slot vind ik geen optie,  dan kan elke hond er in pissen.
    En ik zie me dat ding niet mee zeulen.
    Ik heb een tijd je brom gereden en had een skie helm gekocht, dat ging nog wel, maar die kan je dus niet bij je brommer achterlaten.
    Zo een is het.  Hoe zet je dat vast?  Getver de getver wat baal ik er van.

    #781524

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Dat mens die het roken nog meer aan banden wou leggen had z,on beetje half Nederland qua artsen achter zich staan en heeft toch geen gehoor gekregen.
    Dus een handje vol artsen maak ik me persoonlijk niet zo druk om.

    Laat die artsen eerst maar eens kijken door wie z,n toedoen de snor rijder in het ziekenhuis is beland?
    Ik durf wel te wedden dat dit in vele gevallen komt omdat de automobilist niet goed uitkeek.
    Zelf 2x een dikke aanrijding gehad waarvan beide ook de automobilist z,n schuld was.
    Dus dan zeggen ze eigenlijks. Omdat de automobilist niet goed uitkijken moeten de snor rijders maar een helm op 🙄

    Maar mocht dit er wel ooit doorheen komen dan is de hobby voor mij ten einde, want ik ga noway met een helm op een brommer(tje) zitten.
    Dan koop ik wel een Piaggio Zip met een runner 180 blok eronder. Kan ik die helm tenminste ook kwijt onder de buddyseat.

    #781528

    Gratje
    Bijdrager
    Berichten: 499

    Maar stel het gaat wel door? Wil dat zeggen dat mijn citta nu dus snor ook gewoon 45km/h mag?
    Ik moet toch een helm op net als een brommer. Dus geen onderscheid meer en alles 45?
    Of zouden wij snorrijders dan ook nog eens genaaid worden dat we hem toch om moeten laten keuren naar 45?

    ps voor de rest natuurlijk weer klinklare politieke onzin allemaal. Ik heb een snor omdat ik dan geen helm op hoef. Geen gezeul ermee. Citta uit de garage. Starten en rijden maar.
    En ook mijn citta loopt 40 a 45. Puur om met het verkeer mee te kunnen.

    #781529

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    En Ja hoor , altijd zo vlug als dikke ….. maar met dit..
    https://nos.nl/artikel/2263057-tweede-kamer-wil-helmplicht-voor-snorfietsers.html
    Hier een filmpje hoe beslissingen door politici gemaakt worden:

    #781555

    Michel
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 75

    Ik kan je wel vertellen dat mijn hobby stopt als ik een helm op moet op mijn Citta.
    In ieder geval ben ik dan een stuk minder gemotiveerd. Uitwaaien zit er dan niet meer in….

    Straks moet ik in mijn cabrio ook nog een helm gaan dragen

    #781561

    Jasper-Grillo
    Bijdrager
    Berichten: 114

    Straks maar een auto-quad kopen met gordel, lekker 130 zonder helm… belachelijk weer dat politiek NL..(Niet Links;)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.