Andere poelie en vsnaar

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Andere poelie en vsnaar

This topic contains 9 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Wim V8 3 years, 10 months geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
  • #796404

    Frenchmen
    Topic starter
    Berichten: 52

    Hallo, ik ben sinds kort in het bezit van een vespa si. Naar mijn idee is alles nog origineel maar ik wil hem een klein beetje harder laten lopen. Loopt nu +- 35km p/u ik wil alleen nog niet teveel aan het blokje veranderen. Nu is mijn vraag als ik er een poelie van 80 opzet ( zit nu een 95 op ) met een andere vsnaar hoeveel km ga ik hier mee winnen?

    Alvast bedankt!

    #796407

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Theoretisch lijkt mij 95/80*35 = 41.5km/h
    Als motortje voldoende koppel heeft om hetzelfde toerental te kunnen draaien.
    (maar ik ben bang van niet)
    Of het zou moeten zijn dat je mbv grotere sproeier mss iets kan doen.
    Maar kan er dan voldoende bijbehorende nodige lucht door de opening van de carb?

    Met een carb breng je door benzine-mengsel een hoeveelheid energie per tijdseenheid naar het blokje.
    Beetje mechanica:
    Energie per tijdseenheid is vermogen en dat is gelijk aan koppel x toerental.
    Dus als je per tijdseenheid niet meer energie inbrengt ga je ook het koppel niet produceren.
    Heb je geen koppel dan ga je ook het oorspronkelijke toerental niet bereiken.
    Dat is in dit geval wrs niet 41.5 km/h.

    #796421

    Frenchmen
    Topic starter
    Berichten: 52

    Theoretisch lijkt mij 95/80*35 = 41.5km/h Als motortje voldoende koppel heeft om hetzelfde toerental te kunnen draaien. (maar ik ben bang van niet) Of het zou moeten zijn dat je mbv grotere sproeier mss iets kan doen.

    Bedankt voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp zou het in principe wel moeten kunnen, en anders eventueel nog een grotere sproeier erbij?
    Of zou een poelie van 85 beter zijn.

    #796425

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Ik zou gewoon poelie 80 met snaar doen, en proberen maar.
    Langzamer optrekken gaat ie toch wel iets dan.
    Maar de 40+ ga je wel halen. Niet met harde wind tegen waarschijnlijk.

    Je kan daarna altijd nog met een sproeiertje en luchtfilter experimenteren.

    Of als je toch iets meer wilt opvoeren maar het echt heel minimaal wilt laten
    doe je er een techno uitlaatje bij die lijkt op de standaard uitlaat.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #796426

    Frenchmen
    Topic starter
    Berichten: 52

    Bedankt, ik ga er binnenkort maar eens mee aan de slag dan en uitproberen 👍🏻

    #796429

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Ik zou gewoon poelie 80 met snaar doen, en proberen maar. Langzamer optrekken gaat ie toch wel iets dan. Maar de 40+ ga je wel halen. Niet met harde wind tegen waarschijnlijk. Je kan daarna altijd nog met een sproeiertje en luchtfilter experimenteren. Of als je toch iets meer wilt opvoeren maar het echt heel minimaal wilt laten doe je er een techno uitlaatje bij die lijkt op de standaard uitlaat. Gr. Wim.


    Precies! Niet met harde (tegen)wind want daarvoor zal er wrs te weinig koppel zijn!

    #796485

    Frenchmen
    Topic starter
    Berichten: 52

    Mijn carburateur is een 13/13 heb ik net gekeken dus dat is al niet verkeerd denk ik. Is er alleen nog een verschil qua vsnaar? Er ligt nu een gladde op maar kan er ook een getande snaar op zonder problemen?

    1
    #796532

    Joostvg
    Bijdrager
    Berichten: 13

    Je kan er zeker een kleinere achterpoeli in zetten. Het is alleen niet de vraag of je brommer dan de berekende maximale snelheid haalt, maar of hij wel goed optrekt. Met optrekken zal hij het moeilijker gaan krijgen, maar als je eenmaal op gang bent ga je wel een grotere topsnelheid halen. Het is dan meer de vraag wat je liever wil: hard optrekken of grotere topsnelheid.

    #797129

    Frenchmen
    Topic starter
    Berichten: 52

    De poelie 80 zit erop, optrekken valt me zeker niet tegen! Vind zelfs nog dat hij snel optrekt. De snelheid is inderdaad gemiddeld 40-41 dus ik ben tevreden 👍🏻 Thnx voor jullie advies!

    1
    #797133

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Kijk, dat is goed gelukt dus.
    Nu lekker rijden.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.