Achterkoppeling vario. Wat mis ik nog?

Home Forums Techniek Vario Achterkoppeling vario. Wat mis ik nog?

This topic contains 6 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by niek1992 5 years, 4 months geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
  • #781462

    Gratje
    Topic starter
    Berichten: 499

    Zo na een lange tijd eindelijk eens begonnen met het doorpsitten van een bak met onderdelen van een mede forumlid dat ik een tijd geleden overgenomen had.

    Ik heb een achtercardan voor een vario liggen met 1:13 verhouding.
    ik heb helemaal geen voorkoppeling.
    maar heb wel een bak met rollers, veren en delen van de achterkoppeling.
    Maar wat mis ik nog?
    Ik zag dat ik koppelingssegmenten heb die ik nog nergens gezien heb.
    wat voor soort achterkoppeling is het?
    even wat fotos gemaakt van de “exploded” view met wat ik heb liggen (rollers niets op de foto)

    20181210_18072020181210_18071320181210_18070820181210_18070220181210_180810

    #781465

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    Dit is een imitatiekoppeling ooit verkocht door JMPB. JMPB heeft meerdere “imitatie” koppelingen verkocht, maar dit was veruit de beste. De koppelingen die als origineel leken, waren van chinese makelij en erg slecht. de glijpassing voor de bronzen bus was niet glad, en draaide dus vrij snel stuk. Ik rij ook met dezelfde imitatiekoppeling en gaat nu al zo’n 7500KM mee. Overigens niet met de setup die hier links staat. Rij nu met een 42MM Olympia & gianelli original power. De drukveer is met deze setup net te licht, want de vario “danst” wanneer ik vanaf stilstand volgas geef.

    De koppeling is geleverd met 90MM schijven, en die waren toendertijd erg in trek vanwege de potentiële hogere topsnelheid.

    Nadeel aan deze koppeling is dat je de trekveren niet makkelijk kan vervangen. Ik zie overigens dat deze ook mist bij jouw verzameling. Het is namelijk een cirkelvormige veer die in de segmenten ligt. Drukveer kan wel vervangen worden door een sterkere variant van bijvoorbeeld Malossi of Polini.

    Er zijn nog wel een aantal aanpassingen die je kan doen aan deze koppeling om wat meer schijvenbereik te kunnen krijgen, vergelijkbaar met de modificaties die je moet doen bij een originele Piaggio achterkoppeling.

    #781468

    Gratje
    Topic starter
    Berichten: 499

    dank voor de toelichting tot zo ver.
    ik heb maar 1 90mm plaat. en de andere 3 zijn 100mm. volgens mij ook maar 1 “set”.
    zijn de koppelingssegmenten nog aan te komen? ze zien er nog goed uit. maar mis wat witte dopjes en veertjes erin. maar kan ze nergens vinden op de reguliere websites.
    ik heb wel een hoop koppelingsveertjes voor de achterkoppeling. (doosje malossi en nog ergens anders polini)
    is het de moeite waard om het proberen op te lappen?

    #781483

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    Ik vindt het een erg fijne koppeling, maar ik weet niet hoe je aan vervangings onderdelen kan komen voor dit type koppeling. Ze zijn namelijk niet heel lang geleverd door JMPB en ik vermoed dat ze een batch hadden opgekocht ergens.

    De plastic glijers kan je altijd nog laten draaien, maar dan mis je alsnog de centrale trekveer. Als je deze nog kan vinden in je doos met onderdelen gaat die koppeling nog heel lang mee. En zolang je geen 70CC met te strakke trekveer rijdt, gaan die segmenten ook eenzelfde tijd mee. Ik kan eventueel de veer voor je opmeten, in de hoop dat je deze ergens op internet kan vinden als vergelijkbare veer.

    Over je 90mm schijven, zo te zien heb je de voorste schijf met de bronzen bus liggen. De achterste schijf is gelukkig nog nieuw te krijgen bij JMPB dus dan zou je een volledig werkende set kunnen maken.

     

    Met wat voor setup ben je van plan te gaan rijden? Mocht het aan de opgevoerde kant zitten, kan je beter een originele koppeling kopen. Deze heeft wat meer afstelmogelijkheden.

     

     

    #781485

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Ik kan eventueel de veer voor je opmeten, in de hoop dat je deze ergens op internet kan vinden als vergelijkbare veer.

    Hou er wel rekening mee dat het aantal wendingen, dikte en gebruikte materiaal allemaal van invloed zijn op de sterkte van de veer. Maar wie weet heb je geluk en kan je het vinden.

    Je kan eventueel een gezocht advertentie openen voor een centrale trekveer (maar ik weet niet of hier meerdere uitvoeringen van zijn, iemand?).
    Mocht je nog van je Malossi trekveertjes af willen heb ik wel interesse 😉

    #781488

    Gratje
    Topic starter
    Berichten: 499

    Op het moment rijd ik een 43mm China powerrrrr. Met sito plus uitlaat, 13mm. Bewerkte Carters.
    Denk dat het dus makkelijker is om een orginele achterkoppeling te zoeken. En dan opletten of er dezelfde segmenten in zitten die nog bij de sponsor te koop zijn. Met trekveertjes en drukveer te vervangen.
    Is dit toevallig te zien aan het buitenhuis van de vario? Of die gewoon er ff afschroeven en kijken?

    #781493

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    Je kan het niet zien als alles in elkaar zit nee. Als de schaal van de koppeling is, kan je het wel zien.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.