Achternaaf – speling of niet?

Home Forums Techniek Mechanisch Achternaaf – speling of niet?

This topic contains 9 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by luigi1515 5 years, 2 months geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
  • #783041

    luigi1515
    Topic starter
    Berichten: 28

    Hallo,

    Ik heb de olie en pakking van mijn bromnaaf vervangen (niet aan de lagertjes gezeten), en vervolgens de hoofdas weer in elkaar gezet zoals dat hoort (ring, veer, ring, tandwiel. Vervolgens de as in de kast volledig naar beneden geduwd en vastgezet in de bankschroef en de andere as en ringen geplaatst en het deksel.
    Vervolgens de kast omhoog getrokken met de as nog in de bankschroef. Ik hoorde de klik (die in het how to topic staat omschreven).
    Vervolgens de naaf in het achterwiel gezet en aan de andere kant het driehoekslager en het freewheel erop gezet.
    Omdat de naaf niet rondraaide even aan de naaf getrokken en toen hoorde ik weer een klik (ik denk dat ie toen op de loopstand schoot, wellicht was ik die vergeten in te duwen) en toen draaide die mooi soepel rond in het wiel.

    Nu is het alleen zo dat de naaf een minimale speling heeft (dus niet de as, maar de ‘klok’ als geheel heeft minimale speling (hooguit milimeterwerk). Gaat iets naar voor en achteren in het wiel als ik het wiel half opzij kantel).

    Is dat normaal en acceptabel? Of moet de naaf echt ‘muurvast’ (zonder enige speling) in het wiel zitten?

    #783045

    KillerNoway
    Donateur
    Berichten: 192

    De naaf moet wel goed vastzitten ja. Hoe vast heb je de moer vastgedraaid op de lagerplaat?

    4-takt krijg de tering, ik rij meng-smering!
    Check mijn perso!
    #783049

    luigi1515
    Topic starter
    Berichten: 28

    Ja die heb ik wel redelijk stevig vastgedraaid. Ik dacht eerst ook dat het daar aan lag en daarom heb ik die nogmaals ‘nagetrokken’. Maar ik moet wel eerlijk bekennen dat mijn waterpomtang (heb geen baco van dat formaat) ook wel eraf glijdt met heel veel kracht zetten. Zou daar dan toch het verschil in zetten?

    #783050

    KillerNoway
    Donateur
    Berichten: 192

    Heb je het tandwiel er nog op? Er bestaan steeksleutels van die maat maar die zijn nogal prijzig.

    Als je geen tandwiel erop hebt dan kan je n flinke bahco of bankschroef gebruiken.

    Optie 3 is een moparts moer, die is een stuk kleiner. Denk steeksleutelmaat 19 of 21.

    4-takt krijg de tering, ik rij meng-smering!
    Check mijn perso!
    #783053

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    In de lengte richting van de assen mag een beetje speling zitten, dus de assen mogen een klein beetje in en uit de klok bewegen, maar loodrecht op de assen mag geen speling zitten dus de assen mogen niet op en neer bewegen want dan is het tijd voor nieuwe lagers en /of assen of compleet nieuwe klok.

    TICKLING BARN
    #783057

    luigi1515
    Topic starter
    Berichten: 28

    @ KillerNoway: het tandwiel zit er inderdaad nog op. Ik heb de topics al gelezen en ben ook van plan er een moparts moer (of die ze bij JMPB verkopen) erop te zetten. Alleen al om het gezeik in de toekomst te verkomen. Ik zal het wiel nog eens tussen de bankschroef zetten om te kijken of ik daar het laatste beetje ermee uitkrijg.

    @ Crullie: de speling zit inderdaad in de lengte (dus de totale ‘klok’ schuift minimaal iets in en uit de kast van het wiel als ik het wiel kantel, maar echt minimaal. De speling zit niet loodrecht op de assen in die zin dat als ik de assen naar links en rechts beweeg in de ‘klok’ zelf, dat gewoonweg niet mogelijk is. De as zit vast in de ‘klok’.

    Ik weet dat ik niet klok mag zeggen 😈

    #783062

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    De as zit vast in de klok ?!
    Bedoel je dat die helemaal niet wil draaien of dat die speling vrij is ?
    Heb je de fietsstand al in en uit geprobeerd zodat alles vrij ligt ?

    TICKLING BARN
    #783063

    luigi1515
    Topic starter
    Berichten: 28

    Ik bedoel dat de as speling vrij is.

    De speling zit enkel erin dat de naaf (dus de hele klok) minimaal in het wiel wat op en neer kan schuiven.

    #783064

    luigi1515
    Topic starter
    Berichten: 28

    Ik zal dit weekend ook even een filmpje maken van het geheel. Wellicht is het dan duidelijker wat ik bedoel.

    #783450

    luigi1515
    Topic starter
    Berichten: 28

    Ik heb filmpjes gemaakt, maar nog niet kunnen uploaden.

    Van het weekend voor de zekerheid nog een keer alles uit elkaar en in elkaar gezet. De minimale speling blijft (dus in de lengte richting, niet loodrecht op de assen). Nu het wiel gemonteerd zit, lijkt ook de minimale speling weg dus ik ga ervan uit dat het gewoon goed is. Maar het filmpje volgt dus nog.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.