Achternaaf olie lek Vespa Si

Home Forums Techniek Mechanisch Achternaaf olie lek Vespa Si

This topic contains 6 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Jesse 3 years, 10 months geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
  • #798323

    Jesse
    Topic starter
    Berichten: 9

    Beste mensen,

    Mijn achterwiel van mijn Vespa Si was erg smerig (zwart smeer leek het wel). Mijn vermoedde dat hij olie lekte klopte toen ik de naaf ging bijvullen met olie want er ging een heel flesje in. Na een paar uur was de helft van de olie er al uitgelopen (ja het dopje had ik er goed opgedraaid). Ik gok dat er nu niks meer in zit en dus de pakking lek of ringen lek zijn.

    Kunnen jullie tips geven voor het losmaken van de naaf van het wiel? Met een schroevendraaier en hamer sloop ik de ring. Met een waterpomptang kreeg ik ‘m ook al niet los.

    Wat voor revisiesetje of pakkingen/ringen  kan ik kopen voor vervanging?  Ik hoor het graag!

    #798325

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Hangt er van af waar je achternaaf lekt.
    dit is iig de grote pakking
    https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/pakkingen-vespa-ciao/cardanpakking-citta-ciao.html

    je kan proberen een bahco op de zeskant te zetten, ander zijn er voor fietsen ook sleutels met een grote maat.

    #798326

    Jesse
    Topic starter
    Berichten: 9

    Hangt er van af waar je achternaaf lekt.

    Als ik het zo bekijk aan de kant waar je de olie bijvult en dan loop het er aan die kant uit naar beneden. Bedankt in ieder geval. Ik ga eens kijken!

    #798328

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5136

    Over het losdraaien van je freewheel, en alle problemen die daarbij horen, zijn al heel wat topics voorbij gekomen. Het meest recent deze: klik hier

    Maak als eerst je naafdeksel goed schoon en controleer of er nergens een scheurtje in zit, dat komt helaas wel eens voor.

    Als je alleen de pakking en olie wilt vervangen, hoef je niet persé de naaf uit de velg te halen. Liefst wel, natuurlijk. Maar als het écht niet lukt…
    Je kunt het wiel uit de brommer halen en plat op de grond of de werkbank leggen. Tijdje laten liggen, zodat de olie naar beneden zakt. Dan de vier bouten losdraaien en de deksel verwijderen.
    Vervolgens de oude olie uit de naaf laten lopen, de tandwielen eruit halen en de boel goed schoonmaken. Let op dat je geen onderdelen verliest (er zitten wat ringen in de naaf) en vooral dat er geen olie de remtrommel inloopt!
    Eenmaal schoon, kun je alles weer in elkaar zetten, met de nieuwe pakking ertussen. Als laatste natuurlijk weer vullen met nieuwe olie.

    #798330

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    De vulschroef is ook meteen het oliepeil hoor.
    Dat je hem niet tot de nok vult met olie.
    Dan lekt het zeker.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #798331

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5136

    Dan komt de olie inderdaad door het ontluchtingsgaatje eruit. Brommer/wiel rechtop zetten en vullen via de vulopening tot de olie daar nét weer uitloopt.

    #798332

    Jesse
    Topic starter
    Berichten: 9

    Het is te veel olie die er uit komt om zomaar uit het ontluchtingsgaatje te komen. Ik heb hem rechtop gevuld tot dat het er bijna uit liep. Wat er uit komt is echt te veel maar met deze tips kan ik het op gaan lossen. Bedankt!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.