achterklok monteren

Home Forums Techniek Mechanisch achterklok monteren

Dit onderwerp bevat 15 reacties, heeft 8 stemmen, en is het laatst gewijzigd door niek1992 3 weken, 5 dagen geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
  • #779966

    bryanv
    Topic starter
    Berichten: 138

    Is er iemand die een foto of tekening heeft hoe een standaard bromklok terug in elkaar moet met alle tandwielen, asjes en ringetjes?

    Alvast bedankt

    #779970

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 6522

    Staat er geen tekening tussen de how-to’s(varionaaf) of documenten hier op de site?

    #784437

    bryanv
    Topic starter
    Berichten: 138

    20190223_121603Iemand die een beschrijving of tekening heeft hoe een bromklok in elkaar moet?

    Alvast bedankt

    #784438

    lightlord
    Donateur
    Berichten: 856

    zoiets

    Je ware pubertijd duurt je leven lang
    Lightlord's Dizzy/Gypsi
    #784446

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 4834

    Ten eerste is een van de boutgaten in de deksel kapot gedraaid. Gelukkig alleen het bovenste gat, maar het zal toch altijd voor een kleine lekkage zorgen. Je ziet dat het onderste gat ‘blind’ is terwijl het bovenste gat open is (door een te lange bout). Monteren met vloeibare pakking aan de schroefdraad van de bout voorkomt lekkage.
    Ten tweede mis je 3 ringen… Heb je die nog? Anders zul je die eerst moeten zoeken/kopen.

    #784467

    bryanv
    Topic starter
    Berichten: 138

    Heb wat vloeibare pakking rond de schroef aangebracht en uit een oude snorklok die ik nog had liggen heb ik de ontbrekende ringen gehaald.

    Heb de klok opgevuld met 60ml 80W90 (is dit genoeg?)

    De klok maakt wel een fluitend geluid, is dit normaal?

    #784471

    luigi1515
    Bijdrager
    Berichten: 25

    Volgens mij is de stelregel dat je er zoveel olie in moet doen dat wanneer je het wiel kantelt, er net geen olie uit de vulnippel mag lopen.

    #784490

    bryanv
    Topic starter
    Berichten: 138

    Er kon nog 35-40ml in tot het er uit liep, dus er zit nu ongeveer 100ml in de klok.

    Dacht eerst dat het lawaai veroorzaakt werd omdat er te weinig olie in de klok zat maar hij maakt nog steeds even veel lawaai na het bijvullen.

    • Deze reactie is gewijzigd 4 weken, 1 dag geleden door bryanv.
    #784522

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3555

    Volgens het boekje moet er 51 ml olie in.

    En het is wel normaal dat je de tandwielen een beetje hoort, lawaai is een heel ruim begrip maar als het echt een opmerkelijk hard geluid is kan je er van uit gaan dat er toch iets niet goed zit. Zit wellicht je fietsstand ergens tegenaan?

    #784537

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1611

    Naar mijn weten maakt een bromvertanding altijd meer herrie dan een snor/vario vertanding vanwege het aantal asjes en de rechte vertanding. Ook heb ik er altijd 90W100 of 100W100 als vertandingsolie in gehad. 80W90 wat ik wel eens meenam van de garage waar ik werkte zorgde er toch voor dat m’n vertanding meer gierde dan anders.

    #784562

    Okke24
    Bijdrager
    Berichten: 3

    Kan iemand precies beschrijven hoe ik de klok moet monteren, ik heb hem a in elkaar gezet. Maar als ik de as vast houd en de poulie draai. Draait hij gewoon door? Het lijkt dus dat de tandwielen elaar niet raken? Iemand fotos, suggesties?

    #784563

    bryanv
    Topic starter
    Berichten: 138

    Kijk het topic eens door.
    De tekening heeft mij geholpen om de klok in elkaar te zetten.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door bryanv.
    #784565

    Okke24
    Bijdrager
    Berichten: 3

    Mij niet helaas. Ik ben er echt de heledag meebezig geweest. Er moet ergens iets andersom ofzo gok ik. Ik heb de afbeelding nauwkeurig bekeken en exact zo gedaan.:( baal echt

    #784566

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3555

    Kan iemand precies beschrijven hoe ik de klok moet monteren, ik heb hem a in elkaar gezet. Maar als ik de as vast houd en de poulie draai. Draait hij gewoon door? Het lijkt dus dat de tandwielen elaar niet raken? Iemand fotos, suggesties?

    Heb je niet gewoon de fietsstand geactiveerd? Er zit een klein asje aan de buitenkant dat je er uit kan trekken.

    Als dat het niet is kan je de hele klok op zijn rug leggen, de deksel eraf draaien en dan zie je vanzelf wat er niet goed draait zit toch?

    • Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door Wilk1985.
    #784568

    Okke24
    Bijdrager
    Berichten: 3

    Als ik de klok op z’ n rug leg waar moet de veer dan? Tussen het mallossie tandwiel en de rug, of erboven bij het lager van de as?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.