Acculader how to maken, kennis gevraagd

Home Forums Techniek Elektrisch Acculader how to maken, kennis gevraagd

This topic contains 25 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by ritze 5 years, 3 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Gebruiker
  • #779803

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Uitgangspunt: Een schema (how to) maken die iedereen kan gebruiken.

    De meesten hier kennen het wel, lampjes die snel doorbranden omdat je blok te veel stroom produceert. Nu heb ik enige tijd geleden een Kokusan 12v spanningsregelaar aangesloten. Zonder daar verder uitgebreid op in te gaan, de resultaten bevallen me niet.
    Zodoende kwam het oorspronkelijke idee weer omhoog om zelf een acculader te maken die aangesloten kan worden op onze elektrische blokjes. Ik weet dat het al vaker ter sprake is gekomen, maar een duidelijk schema met resultaten kan ik niet vinden. Terwijl er best wel veel mensen zijn die hier gebruik van kunnen maken.

    Nu ben ik prima in staat om een schema uit te lezen en de componenten te solderen. Alleen uitzoeken welke componenten ik nodig heb en hoe deze precies aangesloten moeten worden ligt niet binnen mijn kennis.
    Ik heb uiteraard al wel de nodige research gedaan maar ik ben nu op het punt gekomen dat ik jullie hulp nodig heb. Om te beginnen zal ik even opsommen wat ik tot dusver heb gevonden:

    De PB137 (documentatie) is een voltage regulator die het mogelijk maakt om 12V loodaccu’s tot een laadstroom van 1.5A op te laden. Volgens deze bron kan de PB137 parallel aangesloten worden om de laadstroom te verhogen.
    Volgens deze blog is een koelplaat met een thermische weerstand van 53ºK/W noodzakelijk als de schakeling ongestoord de maximale uitgangsstroom van 1.5A moet kunnen leveren.
    Op het Kreidler forum is een aansluitschema te vinden voor een geregelde acculader die gebruik maakt van deze PB137. Om er zeker van te zijn dat dit schema niet verloren gaat plaats ik deze ook hier.
    lader5
    Nou is een laadregelaar van 1.5A natuurlijk heel leuk en voor sommigen zal dit genoeg zijn. Alleen als je bijvoorbeeld een 20W voorlicht en 5W achterlicht gebruikt trek je al iets meer dan 2A stroom (25W / 12V). Sluit je naast die verlichting nog andere apparatuur aan dan trekt je accu langzaam leeg in plaats dat hij oplaadt.
    Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar door twee PB137 parallel aan te sluiten zou de laadstroom oplopen tot 3A en daar kunnen we wat meer mee. Zodoende heb ik zelf een schema proberen te maken met de informatie en kennis die ik heb.

    Aan jullie de vraag om dit schema eens kritisch te beoordelen, verbeteren en aan te vullen.
    acculader
    Componenten:
    Subtotaal €12,73 exclusief accu, €33,72 inclusief accu.

    Nou ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden. Zit ik een beetje goed of sla ik de plank compleet mis? Hoe zit ik met de waardes van de diodes, condensators en zekering? Wat zou ik eventueel moeten aanpassen? En wat kan beter?

    Met jullie input hoop ik een schema in elkaar te kunnen zetten waar iedereen gebruik van kan maken. Logischerwijs ben ik bereid te testen en meten. Als ik met jullie hulp succesvol een acculader kan maken zal ik er ook een how to van maken. Wellicht kunnen we ook bouwpakketjes in de webshop gaan aanbieden. Dus laten we de handen ineenslaan en er wat moois van maken!

    #779814

    Anoniem

    Ik denk niet dat de lichtspoel van contactpunt ontsteking zo’n load leuk gaat vinden.

    #779815

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Daarom staat er ook “op onze elektrische blokjes” 😌

    #779818

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Leuk dat er nu ook een topic over is, zelf ben ik er ook al eens mee wezen stoeien en heb ook al wat in de praktijk kunnen testen met het volgende:

    20181024_204444

    Een gelijkrichter die gebruik maakt van een LM317T.

    Deze heb ik aangesloten gehad op mijn bestaande draadboom in de koplamp. Linker 2 draadjes op de plus/massa van het blok, rechts op de plus/min van een H4 LED lamp voor op een motor. Hier kwam aardig wat licht van af, en gaf mij ook gelijk de mogelijkheid om grootlicht te gebruiken middels een schakelaar op het stuur.

    Ik heb ook eens zitten nadenken over het laden van een accu. Alleen kwam ik in de knoei met hoe ik een overspanningsbeveiliging ging inbouwen voor de accu. Je wilt niet dat hij te “vol” wordt geladen omdat dit schadelijk kan zijn voor de accu. Een aantal schema’s opgezocht op internet, en uiteindelijk is het project weer in de kast beland.

    De specificaties van de ingebouwde spanningsregelaar zijn volgens mij gelijk aan diegene die jij linkt, alleen dan van een andere fabricant. 1.5A max uitgangsspanning. uitgangsvoltage is te regelen van 2v tot 37V.

    Die H4 LED gebruikt voor ’t normale licht 12w, en voor groot licht 18a. Mocht ik alle andere lampen ook vervangen voor LED dan heb je al een stuk lagere spanning. Mijn uiteindelijke doel was een GPS-tracker die ingebouwd kon worden in de bagagedrager. Reden hiertoe: diefjes in m’n buurt.

    We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, de modellen die electrische start(en dus een accu hadden) gebruikte ook al een vorm van een gelijkrichter + lader. De nieuwe ontsteking van Malossi heeft ook een gelijkrichter en misschien dat hier draadschema’s van beschikbaar zijn.

     

    #779823

    LAD78
    Bijdrager
    Berichten: 162

    Wat een gedoe allemaal.

    Heb op Aliexpress een oplaadbare accu gekocht 11€

    led lampje achter 87ct
    en led koplamp lampje 6€

    de accu op mijn standaard draadboom aangesloten en klaar.

    #779824

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    mijn spul komt ook bij Ali vandaan, maar een accu die direct opgeladen kan worden met wisselspanning ben ik nog niet tegengekomen. Zou je deze willen linken?

    #779826

    LAD78
    Bijdrager
    Berichten: 162
    #779828

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Als je daadwerkelijk dit type gekocht hebt en nu gebruikt denk ik dat dit niet werkt zoals je denkt dat het werkt.

    deze verwacht een 12V DC als ingangsspanning. Jouw blokje levert een wisselspanning in het bereik van 6v-20v (afhankelijk van hoe snel je setup is). Of laadt je de batterij handmatig bij met een 12v lader in huis?

    #779830

    LAD78
    Bijdrager
    Berichten: 162

    Laad hem thuis gewoon op.

    #779834

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Het idee achter AA-T’s schema is dat je deze aan kan sluiten op de lichtspoel van onze brommers, en hem bij kan laden tijdens het rijden. Eigenlijk zoals elke moderne scooter heeft.

    Ik heb vorige keer zoeken op Aliexpress blijkbaar niet de juiste termen gebruikt, want nu vindt ik genoeg overspanningsbeveiligingscircuits. 10A-6-60-v-Batterij-Lader-Controle-Module-Overbelasting-Bescherming is er dus een van. Wel bijna 8cm lang, dus geen idee waar ik dat zou moeten verstoppen, behalve dan achter een kap.

    #779851

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Het, is eigenlijk niet te doen, ik voed nu mijn leds via de lmt317, deze jakkert lekker door op 13.5 volt wat net iets te veel is voor de leds, maar weer net te weinig voor een nimh accu
    Dus mijn accu’s worden maar tot 50% geladen dus van de 2.2ah hou ik maar 1.1 over. Mijn volgende stap is om naar 3 18650 accu’s te gaan. Die draaien 3.7 nominaal en 4.2 max dus dat zit wat meer in de richting van die 12 volt. In principe wil je 1 regelaar voor je accu en 1 regelaar voor je licht
    Houd wel rekening met het fijt dat de lmt regelaar stroom verbruikt als je er een accu op aansluit (60ma) dus een soort diode regeling zou wel handig zijn
    Ik rij nu al zeker 2 jaar met het spul en werkt nog steeds prima. Let wel op met lithium accu’s bij 4.2 of meer worden ze mega instabiel en kunnen ontploffen dus check je spanning regelmatig of vervang te pot meter voor een vaste weerstand. Dan kan dat vrijwel niet meer gebeuren

    @aat je zit in de juiste richting maar is wel een dure setup

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #779872

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    de lamp die ik hier heb accepteert een spanning van 6-36volt. Geen idee of hij ook daadwerkelijk de 36 volt haalt, maar heb hem getest op 12v en 14.4v. 14.4v heeft ie wat meer lichtopbrengst in tegenstelling tot 12v.

    Op internet staan er ook 3-pins gelijkrichters gemaakt voor de verschillende vespa’s en piaggio’s waaronder de Bravo. Of deze daadwerkelijk met de Bravo gebruikt wordt weet ik dus niet maar het feit dat hij gebruikt wordt op een PK50 is wel positief. Dit omdat de onsteking dezelfde ontsteking is als een 4-spoels ontsteking zoals wij die kennen. Alleen zal er dan op de PK50(XL) nog een extra component zitten die de accu tot het juiste niveau bijlaadt.

    #779888

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Kijk eens aan wat een reacties, top dat er alweer zo wordt meegedacht 😎
    @lad78, niek1992 heeft inderdaad gelijk, de accu moet tijdens het rijden opgeladen worden.

    Mooi om te zien wat je al in elkaar hebt geknutseld @niek1992 en dat het ook allemaal goed werkt. Dit was een kant en klaar bouwpakket of heb je de printplaat zelf gemaakt?
    De modellen met elektrische start laden inderdaad ook de accu op tijdens het rijden. Alleen deze regelaar is helemaal ingegoten. Dus tenzij iemand kan vertellen wat er allemaal in zit? Daarnaast is het de vraag of dit ook geschikt is voor opgevoerde blokjes. Origineel is toch alleen de Tiffany geleverd met elektrische start?

    @ritze, ik had inderdaad al van je begrepen dat je huidige setup niet ideaal is. Maar het zou allemaal niet onmogelijk moeten zijn. Heb nog niks gemeten maar volgens mij leveren onze blokjes genoeg. Ik ben nog op zoek naar een toerenteller maar ik ga zeker nog meten hoeveel mijn 3 spoelen leveren.
    Als we de accu even niet meenemen in de prijs vind ik het allemaal nog wel meevallen. Het kan allemaal wel goedkoper, maar een werkend prototype van maximaal €15 to €20 vind ik acceptabel. Daarna kan wel uitgezocht worden hoe het economisch allemaal het voordeligste is.

    Ik heb voor $2,22 in ieder geval al wat goedkope koellichamen gescoord, daarna kwam ik er achter dat het al 3 uur ’s nachts was en ik nog steeds research aan het doen was 😆
    Naamloos

    Goed, om verder te gaan op het onderwerp. In de antwoorden wordt volgens mij nu nog teveel uitgegaan van de LM317T (een regelbare voltage regulator). De PB137 mag dan een voltage regulator zijn maar daar houdt de vergelijking ongeveer op. Daarom zal ik eerst nog even wat dieper ingaan op de PB137.

    Informatie PB137 (volgens de documentatie)

    • Reverse leakage current less than 10 µA
    • Three terminal fixed version (13.7 V) output current in excess of 1.5 A
    • Available in ± 1 % (AC) selection at 25 °C
    • Typical dropout voltage 2 V
    • Temperature range 0 to 150 °C

    The PB137 is a positive voltage regulator able to provide 1.5A, at VO = 13.7V and is intended as a charger for lead acid battery. The main feature is a reverse leakage current (Max 10µA at TJ = 0 to 40°C VI = floating and VO = 13.7V).It is available in TO-220 and it employs internal current limiting, thermal shut-down and safe area protection, making it essentially indestructible. If adequate heat-sinking is provided, they can deliver over 1 A output current.

    De PB137 is dus speciaal ontwikkeld voor het opladen van loodaccu’s en heeft daarbij slechts een lekstroom van 10µA. In tegenstelling tot de LM317T met zijn 60mA een groot verschil.
    Het beste blijft natuurlijk om het circuit te onderbreken als er geen gebruik van gemaakt wordt. Misschien zou een relais hier ook een mooie oplossing zijn? Een schakelaar of diode behoort tot de wat simpelere mogelijkheden om lekstroom te voorkomen.

    Hoe dan ook, volgens mij is de PB137 dus een erg geschikte IC voor een acculader. Waar jij @ritze volgens mij ook wel wat aan kan hebben. Echter is hij dus wel specifiek voor loodaccu’s. Bij gebruik van gelaccu’s en een laadstroom onder de 10% van de accucapaciteit, zou dit ook geen problemen moeten opleveren.
    Maar als ik het niet verkeerd heb zouden er ook Li-ion accu’s opgeladen kunnen worden als de batterij lader controle module die door @niek1992 wordt aangedragen tussen de acculader en batterij wordt geplaatst?

    Het schema gevonden op het Kreidler forum is volgens degene die het post een geregelde acculader die niet gaat overladen (link naar schema). Als er gebruik gemaakt wordt van lood (of gel) accu’s zou er dus verder geen laadregelaar meer nodig zijn.

    Nu ben ik op mijn zoektocht nog wel 2 dingen tegen gekomen die het vermelden waard zijn.

    Hier is iemand te vinden waarbij de PB137 kadoek ging als Vin floating was. Hoe of wat snap ik ook niet precies, maar de oplossing is simpel. De diode die parallel over de PB137 staat vervangen voor een weerstand. Deze mag/moet zo laag mogelijk zijn.
    Nu had hij in eerste instantie geen diode parallel over de PB137. Dus mogelijk is de diode de juiste oplossing (die ook in de documentatie staat), daarom lijkt het me verstandig om die als eerste te proberen. Maar mochten we tegen problemen aanlopen is dit handig om in het achterhoofd te hebben.
    Wederom, het circuit onderbreken blijft het beste natuurlijk.

    Verder heb ik nu op enkele fora gelezen dat de PB137 parallel geschakeld nog een (zo laag mogelijke) weerstand nodig heeft tussen tussen de IC en batterij (op Vout).

    Dit zou dan het aangepaste schema zijn.
    acculader2
    R1 t/m R4 kunnen dus zo laag mogelijk zijn, bijvoorbeeld de Panasonic ERJ-6BSFR10V Thick Film weerstand 0.1Ω en 0.33W.
    Verder trekt de PB137 maximaal 2,2A dus D1 t/m D4 kunnen beter wat meer verdragen, bijvoorbeeld de Diotec P600K diode 800V van 6A.

    Nou ben ik benieuwd hoe jullie dit schema bekijken na de aanvullende informatie over de PB137?

    En als laatste; “In principe wil je 1 regelaar voor je accu en 1 regelaar voor je licht”, Wat bedoel je hier precies mee @ritze: 1 regelaar voor de accu vanaf de spoel, en vanaf de accu 1 regelaar voor de verlichting? Of zouden beide regelaars vanaf de spoel moeten komen? Hoe zie je dit voor je?
    Aangezien dat voor mij nu even onduidelijk is heb ik de “Verbruikers” even uit het schema gehaald.

    #779902

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Als je met die lmt regelaars werkt dan zit je heel snel aan je 1.5amp piek
    Komt daar nog eens een liion pack bij die ook dik 1.5 Amp trekt dan komt er rook uit de regelaar.
    Ik heb 2 keer 2watt en 1 6 watt led dus dan zit ik al rond de 1 Amp dus met de accu erbij word het lastig.
    Daarbij komt ook nog dat de regelaar warmer word naar mate v in hoger word dan hij v out moet regelen. Dus zeg maar bij blok spanning van 28 volt en afgifte bij 13volt dan ontstaat er veel warmte. Gaat er 15 in en hij moet 13 leveren dan heb je geen warmte.
    Wellicht de moeite waard  om de spoel opnieuw te wikkelen met nieuwe dikkere koper draad
    Maar die print wat jij hebt lijkt inserdaad beter ivb met revers current
    En 13.7 v is ook ideaal voor 3 18650 accu’s  ( mijn grafiet kern accu’s trekken 4c met 3400mah dus 12 Amp heb je gewoon tot je beschikking) is genoeg voor een klein feestje te voeden met muziek haha

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #779905

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    @aa-t ik heb dit zo gekocht op Aliexpress. gezocht op AC-DC converter en de juiste uitgezocht (eentje die afgesteld kon worden).

    Scooters hebben meerdere spoelen waarmee ze stroom op wekken. Zo’n gelijkrichter in een scooter heeft dan ook 3 of meer aansluitingen welke aan de hand van het voltage in de accu een spoel naar ?aarde laat gaan?. Dit zouden wij ook kunnen gebruiken, we hebben immers 4 spoelen. Waarvan er (als ik het goed had) 2 zijn voor licht (remlicht/normaal licht).

    Deze zouden wij dan toch kunnen gebruiken op dezelfde manier waarop een scooter een gelijkrichter gebruikt?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.