accu op vespa si bouwen

Home Forums Techniek Elektrisch accu op vespa si bouwen

This topic contains 37 reacties, has 10 deelnemers, and was last updated by asprientje 13 years, 5 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)
  • Gebruiker
  • #158247

    asprientje
    Topic starter
    Berichten: 85

    accu inbouwen:

    ik heb hier en daar al wat gelezen over de vespa si, plannen om er een accu op te bouwen.
    Ik lees hier en daar ook dat er bijna geen ruimte voor is. Desalniettemin wil ik het toch even onderzoeken.

    Je hebt dus nodig:
    accu: 12v of 6v
    condensator, wat is hier de fucntie van?

    Ook heb ik ergens gelezen dat er wel een laadspoel bij kan, zoals ik heb gevonden is deze nodig omdat de lichtspoel van de vespa si zelf niet genoeg stroom levert, daar komen we bij mijn punt want ik heb amper licht. Iemand die weet hoeveel amp etc de si levert? klopt het dat ik dit kan meten bij het zwarte plastic bakje die je al kan zien als je de zij kappen eraf haalt?

    Andere mogelijkheid dat ik bedacht is het volgende:
    ik bouw een accu ergens op de brommer, sluit hierop aleen mijn voorlicht aan. Laad deze op wanneer hij leeg is gewoon tuis.
    Dan is de lichtspoel van de brommer alleen nodig voor mijn kleine voor lichtje en achterlicht, daarnaast evt. de claxon. Echter bij een 12 v 35 watt voorlamp heb je toch wel een dikke accu nodig wil je lampje er een tijdje op branden.

    even mijn berekening die ik heb gevonden:

    35/12v = 2,92 ah
    20/6v = 3.33 ah

    bv:

    Loodaccu – 6 volt – 4,0 Ah – 70x48x102mm = 4/3.33 = slechts een uur en 20 min

    Loodaccu – 12 volt – 3,2 Ah – 134x69x60mm = 3.2 / 2.92 = slects een uur en 10 min

    Overig:

    Tips over het plaatsen van de accu zjin altijd welkom, maar al kan daar ook wel wat voor gelast worden en is dat een latere zaak.

    Is het mogelijk een sterkere licht/laadspoel in de vespa si te zette ipv het orgineel?

    #160446

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    je moet ook ff een 6v15w lampie halen,
    schijnt veul feller,aangezien je si een output van 6v heeft,
    mischien als je accu niet zo groot is kan je hem in het monoshock deel van je brug bouwe, met wat knip en plak werk

    #160449

    asprientje
    Topic starter
    Berichten: 85

    dat hebben de normale si’s ook, echter is die er niet voor m ijn koplamp die ik in gebruik heb. Dus vandaar 20 watt. Uiteraard wel 6 volt.

    de condensator moet die tussen de stroom van de brommer naar de min pool of plus pool van de accu om deze te laten laden? de minpool toch, dan de condensator vanaf de plus pool tussen hetgeen wat je erop aansluit.

    6.0 V – 600 mAh NiMh

    wat ik erop wil aansluiten is het volgende
    voorlamp 20 watt
    acherlamp 4 watt
    claxon geen watt bekend maar wordt niet gebruikt, alleen voor politie:)

    24 watt samen, accu is 0.6 ah.
    24/6 = 4 ah

    0.6/4 = 0.15 dat houdt in dat je een kwartier mijn lampen kan laten branden, is het mogelijk dat ik tijdens een ritje van telkens een 20 minuten de accu kan bijladen?

    #160450

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    je moet ook een gelijkrichter hebben omdat er wissel spanning uit je lichtspoel komt.
    en dan moet er ook nog een laad regelaar hebben om te verkomen dat hij overladen word.
    condensator doet niks dan.
    btw, welke si versie heb jij?
    zat daar standaard een claxon op? anders is die ook niet nodig

    #160451

    asprientje
    Topic starter
    Berichten: 85

    2e hands gekocht.

    waarom geen condensator als je een laadrgelaar erop hebt? evt. een link welke ik nodig heb,

    het lijkt me logisch dat wanneer ik een 6v accu van 0.6 amp sneller heb opgeladen dan een van 2400 amp?

    #160453

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Als je punten hebt dan kan je maar 1 spoel gebruiken
    Dus je moet dan kiezen tussen licht of accu
    En een claxon werkt alleen maar op wissel spanning

    Waar heb je die accu dan voor nodig?

    edit: STD claxon

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #160454

    Anoniem

    Of gelijkstroom:KLIKKERT

    #160457

    asprientje
    Topic starter
    Berichten: 85

    mijn voorlicht trekt de stroom grotendeels weg waardoor mijn achterlicht niet fatsoenlijk brand.
    Ik wil inderdaat een schakelaar erop bouwen voor licht of laden-accu.

    Dan is de accu voor mijn achterlicht, claxon(geen originele)

    6 v 600 mah dus dat laden moet wel lukken.

    gelijkrichter moet op de laadspoel dan moet de condensator daarop worden aangesloten en dan moet de condensator op de – pool van de accu. Dan de claxon op de plus pool en lampen etc. ook op de plus pool.

    klopt dit?

    #160458

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    er komen 2 draden naar de gelijkrichter vanuit je blok, 1 is voeding en 1 is massa (massa kan je vanuit de koplamp doen je hoeft niet een draad naar je blok te doen)

    die 2 draden die uit je brommer komen moeten worden aangesloten op de 2 pinnen die daar voor bestemt zijn.
    dit word meestal aangegeven als een golfje wissel spanning (het maakt dan ook niet uit welke draad waar zit.

    Dan pak jij jouw condensator van 2200 microfahrad (ofzoiets) en soldeer je op de gelijk richter
    op de pennenjes van + en – let op dat de + van de condensator ook op de + van de gelijk richter zit
    en dan kan je 2 draden trekken naar daar waar je het nodig hebt in jouw geval een accu

    mijn gelijk richter heb ik ooit eens door gemeten en stond 18 Volt op onbelast
    na ongeveer 30 minuten rijden waren mijn batterijen heel warm geworden van het laden
    dus kijk uit

    uuhm I= U/P dus 20W / 6 V = 3.3 A

    en dat is wel wat meer als 600mah voor te laden

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #160459

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    ritze, jouw natuurkunde is een beetje weg gezakt zie ik
    als I=U/P dan is U/P=6V / 20W= 0,3A

    #160460

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    p=u*i

    u=6
    i=0.3

    6*0.3 is 1.8watt

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #160461

    asprientje
    Topic starter
    Berichten: 85

    welke is nu de juiste?

    #160462

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    ja precies…. wacht ff

    edit: kep hansie gevraagt om ff te kijke maar die had niet echt interesse
    dus moeten maar even wachten tot iemand het beter weet…

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #160480

    asprientje
    Topic starter
    Berichten: 85

    prima, alvast volgende vraag, waar kan ik de juiste condensator en gelijkrichter kopen ik heb wel gegoogled maar dit leverde niet echt iets op heeft iemand een link misschien?

    #160481

    aapie90
    Bijdrager
    Berichten: 824
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.