Aanpassen van de standaard/ middenbok

Home Forums Techniek Framedelen Aanpassen van de standaard/ middenbok

This topic contains 8 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by mean-machine 5 years, 5 months geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
  • #779841

    mean-machine
    Topic starter
    Berichten: 520

    Ik weet niet of al iemand daar ervaring mee heeft?

    Onlangs heb ik een 65cc cilinder op mijn Vespa Ciao gemonteerd.
    Daarvoor was ook nodig om de uitlaat te vervangen. Dat betekent dat het originele hele dunne waterleidingpijpje nu is vervangen door een dikkere van ca 20mm. So far so good.

    Voor montage  van de dikkere pijp (met een platgeslagen deel) moest ik wel de fiets-crank verwijderen. Nadien kon de crank gewoon weer terug. Werkt alles naar behoren.
    Voor de midden-bok-standaard is het een ander verhaal. De standaard-as is nog wel te plaatsen maar in de parkeerstand komt de ronding van de U tegen de uitlaatpijp. Hij kan dus niet geheel naar onderen. Stand omhoog, dat lukt wel. Is hiervoor een andere standaard te verkrijgen? Hoe hebben anderen dit opgelost?

    Ik wil wel graag de middenbok-standaard behouden. Makkelijk voor parkeren (in de schuur) en ook tijdens het sleutelen. Voor mijn motorfiets is hetzelfde. Parkeren onderweg altijd zijstandaard. In de schuur of bij sleutelen of bij opbinden bagage is de middenbok veel prettiger.

    Ik weet niet of anderen dit probleem hebben op kunnen lossen.
    Ik heb al zitten denken om het plaatgedeelte van de standaard door te slijpen en enkele cm’s te verlengen. De poten van de standaard kort ik dan zelfde cm’s weer in. De boog komt daarmee dus lager te zitten. Zoals ik het nu inschat komt de binnenzijde van de boog ingeklapt dan nog precies vóór de achterband.

    #779860

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Ben je er zeker van dat je een Ciao versie hebt?

    Begrijp ik het goed dat je uitlaat tussen/onder de bok doorloopt? Hij hoort er namelijk naast te zitten.

    Met een paar foto’s kunnen we je waarschijnlijk meer vertellen.

    #779878

    mean-machine
    Topic starter
    Berichten: 520

    20181025_12320420181024_164020
    Als ik niet zou weten dat dit een Ciao zou zijn, dan kan ik me beter aanmelden bij de postzegel-plak-club. Daarnaast staat Ciao ook nog eens met stickers op de tank.

    De onderste foto geeft het probleem aan. Om de standaard te kunnen gebruiken zou die verder naar voor gedraaid moeten kunnen worden. Ik schat dat ie ongeveer 45 gr verder zou moeten om standaard in parkeerstand te krijgen. In de getoonde stand op foto zie je dat de ronding van de rechtse standaardpoot tegen de uitlaat komt. De standaard kan dus zonder geweld niet verder. Dat zou wel kunnen als de uitlaatpijp meer richting kettingwiel zou zitten. Het kettingwiel loopt net niet tegen de uitlaat. De uitlaatpijp is niet verplaatsbaar vanwege positie uitlaatpoort cilinder en bevestiging aan rechtsonder zijde frame.

    Mijn mogelijke oplossing heb ik hierboven al aangegeven.
    Ik sta open voor goede oplossingen!

    #779881

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5136

    Niet gaan slijpen aan zo’n oudje. Ander uitlaatje kopen, onderstaande werkt prima op mijn Ciao uit ’68. Je moet alleen niet veel verwachten qua prestaties, het is maar een iel pijpje.

    https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/vespa-ciao-uitlaten/uitlaat-vespa-ciiao-standaard-zwart.html

    #779884

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Als ik niet zou weten dat dit een Ciao zou zijn, dan kan ik me beter aanmelden bij de postzegel-plak-club. Daarnaast staat Ciao ook nog eens met stickers op de tank.

    Hahaha dat bedoel ik natuurlijk ook niet, dat zou een belediging zijn :lol:. Dezelfde modellen uitlaat heb je bijvoorbeeld in een Ciao, Citta en Si – versie

    Naast de oplossing van FonS kan je nog overwegen om de buis van de uitlaat aan te passen. Als je toegang hebt tot een lasapparaat natuurlijk. Dat heb ik zelf ook nog op mn to-do lijstje staan.

    #779899

    mean-machine
    Topic starter
    Berichten: 520

    Niet gaan slijpen aan zo’n oudje.
    Ander uitlaatje kopen, Je moet alleen niet veel verwachten qua prestaties……………………… 🙁

    Het slijpen aan de standaard zie ik niet echt als een probleem. 🙄
    1. Je ziet er straks toch niks van want zit onder het blokje
    2. Als moet kan ik zo weer een nieuwe standaard kopen/ monteren
    3. Ik was hele actie begonnen omdat ik me niet happy voelde door veel te langzaam rijden tussen het overige verkeer. Met een dun pijpje ga ik weer terug naar ‘AF” .

    #780008

    mean-machine
    Topic starter
    Berichten: 520

    Vandaag weg geweest voor nieuwe middenbok-standaard naar Brouwer Doesburgermolen Ede. (rommelige boel, maar veel kennis van zaken!)

    Nieuwe standaards in verschillende uitvoeringen voor Ciao met elkaar en vergeleken met mijn standaard.
    Conclusie was dat de standaard die ik er op heb zitten dat de boog van de pijp van de poten aan beide kanten ca 1cm breder is dan een latere uitvoering. Het lijkt erop dat die extra cm precies mijn probleem is.
    (mijn uitvoering heeft als as een pijp van Rnd 14mm x 9.7cm)

    Brouwer was dit probleem ook niet bekend. Bij latere types Ciao als die van mij, heeft hij dit probleem nog niet ervaren. Wel zijn vrijwel alle verkochte vervangings-standaards voor de latere types.

    Daarom wrs ook de vragende reactie hierboven.
    Voor mij nu duidelijk dat de zaag en slijptol erin gaat. Passen gaat ie!!

    Edit: 5/11: Asmaten aangepast

    #780010

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Nou ben ik niet altijd zozeer een oldtimer liefhebber, maar begrijp ik Fons wel en is het met dergelijke bromfietsen een kunst maar heeft het ook meerwaarde ze origineel te houden. Wel, we hebben het hier over een standaard, maar toch. Wat misschien nog een optie kan zijn is het platgeslagen eigenlijk geknepen deel verder knijpen? Vreemd genoeg doet dit niet heel veel met de prestaties. Op deze manier kan je mocht het er ooit van komen de bromfiets ook weer in originele staat terug brengen.

    #780012

    mean-machine
    Topic starter
    Berichten: 520

    Terugbrengen in originele staat kan natuurlijk altijd nog zonder veel problemen.
    De standaard die er bij mij op zit had Brouwer te koop voor €15.
    Met 10 min sleutelen is dan alles weer zoals het was.

    Voorlopig is mijn voorkeur dat de Vespa weer netjes geparkeerd kan worden.
    Toch bedankt voor je bijdrage…………………..

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.