60 halen, wat nog te doen?

Home Forums Techniek Opvoeren 60 halen, wat nog te doen?

This topic contains 20 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by Leeg 14 years, 6 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Gebruiker
  • #184377

    Leeg
    Topic starter
    Berichten: 59

    Goeienavond mensen…
    ik heb dit weekend eindelijk een snelheid boven de 40km/h gehaald, 55,8km/h namelijk 😀
    mijn doel is om een top van 60 te halen, maar ik wil eigenlijk geen geld meer uitgeven aan het opvoeren van de citta. Mijn moeder vind het voorlopig wel mooi geweest aangezien ik er al honderden euro’s heb doorgejaagd! :con

    mijn setup nu:
    std 50 cc
    geveilde carters
    gloednieuwe bougie
    dell’ortho 13/13 @ 60
    malo filter
    groene polini trekveertjes
    70 pouli
    techno cc ontgrensd

    waarschijnlijk red ik 60 al wel als het windstil is. Maar ik wil ook 60 kunnen rijden zonder plat te liggen.
    wat kan ik hier aan doen?
    wat ik te beschikking heb aan onderdelen
    80/70/65 pouli met bijbehorende v-snaren uiteraard
    setje polini trekveertjes blauw/groen/grijs
    shittypower uitlaat (niet echt nodig dacht ik toch zo) :lol
    sproeier 49/54/56/58/60
    std. filter

    ik zat zelf te denken aan pouli 65/blauwe trekveren, maar ik ben bang dat het resultaat een versleten koppeling is.
    aan verder vijlen ga ik voorlopig niet beginnen, puur vanwege tijdgebrek..
    Ben alleen in de weekende thuis en dan wil ik genieten van de schrale tijd op m’n brommertje =)

    #195929

    Mike
    Bijdrager
    Berichten: 4374

    ik moet zeggen dat je al goed bezig bent.. op een citta is het net ff lastiger als een ciao.

    probeer eens te spelen met uitlaatjes. miss hebben je vrienden wel iets te leen in de vorm van een leo krul een proma of miss wel een top one.

    kwa vijlen, carburatie en poelies zit je goed. ook bij een ciao houd t rond de 60 kmh wel op als je het bij simpel aanpakken houd.

    als je moeilijker wilt gaan doen raad ik je aan naar de perso van ArvidW te gaan kijken. die gaat wat verder in de 50cc std tuning. als dat je teveel gevraagt is kan je bijv een 60cc PaiWai monteren ofzo. niks extra´s kwa poorten alleen iets meer cc´s en dus ietsie harder!

    en als je zoals jij zegt echt wilt genieten, waarom dan geen echte 50 snel (wél met snelle poorten) og nog meer? als je er toch alleen maar int weekend mee rijdt:o

    Mike
    #195930

    Leeg
    Topic starter
    Berichten: 59

    wat een toeval, zit me nu te vergapen aan de tuningskunsten van arvid.
    Dat is juist het grote probleem, ik ben zowat de enige bij ons uit de buurt met een citta/vespa. En geld wil ik er voorlopig niet meer instoppen. Bovendien ben ik nog maar een beginner, ben al trots op mezelf aangezien ik zelf het blok gereviceerd & geveild heb. Toen ik de citta kocht waren zowat alle bewegende delen naar de klote. Klok gereviceerd, blok gerviceerd, nieuwe uitlaat, carbuteur, kloten met afstelling en poeli’s etc.. dus ik vind zelf dat ik al erg ver ben gekomen, heb ‘m pas sinds augustus.

    Dus aan tuningspraktijken zoals arvidW wil ik voorlopig nog niet beginnen, heb er de middelen en de skills niet voor.
    Het komt puur aan op de basics.

    #195931

    enterthelohman
    Bijdrager
    Berichten: 101

    toch even die 65 poulie monteren .
    alle kleine beetjes helpen !
    maar qua snelheid heb je het denk ik wel een beetje gehad
    met je std. 50 cc (ik vind het sowieso al snel 56 km/pu met een standaard cilinder)

    #195933

    Leeg
    Topic starter
    Berichten: 59

    is het redelijk om 65pouli en blauwe veren te monteren? of ben ik dan binnen een week m’n koppelingsschoentjes kwijt?

    #195934

    enterthelohman
    Bijdrager
    Berichten: 101

    veel scheelt het sowieso niet met je 70 poulie maar als het je echt om de snelheid gaat
    zou ik het gewoon even proberen je merkt vanzelf of ie harder rijdt.
    volgens mij maakt het geen drol uit welke trekveertjes je gebruikt i.c.m. je poulie

    #195935

    Leeg
    Topic starter
    Berichten: 59

    nee dat snap ik.
    maar met 65 pouli lever je wat trekkracht in. Dat kan ik dan opvangen met strakkere trekveren, maar blauw is normaalgesproken zwaar overkill op 50cc, dus ik vraag me af hoe m’n koppelingsschoentjes er dan uit gaan zien.

    #195936

    SpeedDemon
    Bijdrager
    Berichten: 854

    Misschien meer lucht, probeer eens een ander filter materiaal.
    Jat een panty van je moeder en span die er eens voor (niet zo netjes maar scheelde bijna 2 sproeiers) of een oud scooterfilter die je kapot knippen kan. Ik heb er een Ram-air filter voor in stukken geknipt en dat werkt zelfs goed. Scheelde weer een sproeiermaat.

    Meer lucht + meer boemsap = meer snel.

    #195937

    Leeg
    Topic starter
    Berichten: 59

    Kijk daar was ik nog niet op gekomen!
    plan.
    zaterdag als ik thuisben malo filter openmaken (kan je toch open en dicht klikken, groot voordeel!), filtermateriaal eruithalen, panty om de luchtinlaat van de carburateur & dan het lege malo filterhuis er tegenaan, sproeiertje 58?

    60 of meer? mooi, dan even 65poeli & blauwe trekveren proberen & kijken wat ik dan haal, trekt het kut dan weer pouli 70 icm met groen.

    <60? nog geen idee, laat de tips maar binnenstromen!

    #195932

    Mike
    Bijdrager
    Berichten: 4374

    daar ga je echt niet sneller van rijden hoor. een mallosi filter laat zoveel lucht door dat je zelfs troep aanzuigt dus dat fabeltje kan je denk wel vergeten.

    dan nog als de theorie iets zou kloppen, denk ik dat je in de praktijk niks merk

    Mike
    #195938

    Spiendaah

    Ik denk het wel, een panty in plaats van schuimpje is toch bijna het zelfde als geen filter (dan rij je ook sneller, want je kan een grotere sproeier in je carb. doen)

    #195939

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Een grotere sproeier of meer lucht geven is niet gelijk aan sneller rijden.
    Dit gaat alleen op als het filter beperkend werkt en das met een malossi filter niet echt het geval.
    Denk dat je hierdoor eerder een bwoap dip krijgt omdat ie onderin teveel lucht pakt.

    #195940

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Valt tegen hoor en naar mijn mening op een 50cc niet aan te raden..
    Klinkt hier nou net als op een scooterforum: “ik ga me blokje opvoeren door een grotere sproeier”
    Theorie klopt, in praktijk merk je er gewoon niks van!

    Heb het zelf ook gedaan met een 46 polini, om meer lucht te krijgen.
    Het leverde alleen maar meer kabaal op een veel kapotte panty’s.
    Zo’n panty kan blijkbaar niet tegen benzine, dus je blijft bezig ze te vervangen.
    En als je niet oplet of hij weer geknapt is, zuig je alle rommel mee naar binnen!

    @Sander593:
    Iets waar je weinig “skills” voor nodig hebt en weinig materiaal,
    is de de uitlaatpoort uitveilen, ik heb het nog niet over de timing aanpassen.
    De uitlaatpoort is vrij geknepen van een std 50cc, hier kan je best veel
    weghalen zonder de timingen aan te passen.
    Dit kan verder ook vrij simpel met een veil of dremel, en je zal het zeker merken.

    #195902

    Vespa Ciao!

    Nou een panty op een 50 cc vond ik wel geslaagt ik heb het al eens geprobeerd toen ik kreeg ik iets meer trekkracht en was ik sneller op de topsnelheid en ging ook sneller

    #195946

    SpeedDemon
    Bijdrager
    Berichten: 854

    Kijk, ik zeg ook dat ie het moet proberen. Ik heb de panty tussen de 2 helften gedaan van het filter, het gaat niet alleen over meer lucht maar zeker ook over hoe die binnenkomt.

    Mijn beste resultaten heb ik gehaald met een ori filter waar de bovenkant (net boven opname) afgezaagt was met een panty erover. 98km/h DR43evo, poulie 60 en een proma cc. Zonder filter net 92km/h. (En een testtrack van 4,5km)

    Ik ben de laatste tijd steeds meer aan het denken over een soort air-boxje, ik denk dat de lucht daar gefilterd minder turbulent (lees sneller) de carb in kan.

    Maar goed, proberen kan geen kwaad (lees minder)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.