43 dr tikt / ploft tijdens rijden

Home Forums Techniek Problemen oplossen 43 dr tikt / ploft tijdens rijden

Dit onderwerp bevat 25 reacties, heeft 8 stemmen, en is het laatst gewijzigd door jeffreykruize 3 jaren, 6 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Gebruiker
  • #211943

    jeffreykruize
    Topic starter
    Berichten: 287

    Ik ben een VCT blokje aan het samenstellen.
    Dus een blokwissel gedaan.

    Setup
    43 dr (wel tweedehands, maar gehoond en nieuwe zuigerveren. Zuiger zelf was netjes.)
    Elektrisch standaard blokje
    80 poelie
    13/13 sproeier 66
    Mallosi filter
    Citypower met dikke bocht

    Het probleem dat zich nu voordiet is dat hij behoorlijk tikt/rattelt. [url=
    https://youtu.be/OdItqTGY8Q8%5D
    link filmpje [/url]

    Heb even een stukje gereden.
    Top lag op 52 maar dan ploft hij, en blijft continue tikken/ratelen

    Graag suggesties wat het probleem is

    Had gelezen dat de spoelen slecht konden zijn, cdi is blijven zitten van het andere blokje.
    Bougie en bougiekabel ook.

    #242438

    Noetiepoerker26
    Donateur
    Berichten: 487

    Een gaar naaldlager misschien? Of is je cartervoet zodanig gevlakt dat je zuiger nu tegen je cilinderkop aankomt bijvoorbeeld?

    #242439

    jeffreykruize
    Topic starter
    Berichten: 287

    Naaldlager is nieuw, Nieuwe pistonpen.
    Geen spelling op de krukas, ook niets op de zuiger.
    Kop is niet gevlakt en heeft genoeg ruimte.
    Gemeten tot gat bougie in hoogste punt, en Had zeker 0,5mm en dan is de zuiger nog iets bol, dus de rand van de kop raakt hij niet.
    EDIT:
    En er zit nog een koppakking bij tussen.

    #242440

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3698

    Hoeveel is de cilinder gehoond? Als de cilinder groter gehoond is en de zuiger niet vervangen voor een groter exemplaar, heb je kans dat je nu een te grote speling hebt en de zuiger gaat “rammelen”

    Je filmpje werkt niet, maar het lijkt me niet dat je dit in de ontsteking moet zoeken.

    Ik zou de zuiger en cilinder eens nameten en dan verder zoeken.

    #242441

    Vespaatje
    Donateur
    Berichten: 613

    43 DR tweedehands kan last hebben van tikkende zuigerveren…

    Mvg
    Jeroen

    #242442

    jeffreykruize
    Topic starter
    Berichten: 287

    Cilinder is eigenlijk meer “opgepoetst” zaten een paar lichte krassen in.
    Spelling van de zuiger is niet enorm, hij glijd nog steeds door de cilinder, hij valt niet direct naar beneden.

    #242444

    Vespaatje
    Donateur
    Berichten: 613

    Antwoord:
    Ik herken het geluid wel, zo klonk mijn tweedehands 43 DR ook.
    Laten we t houden op een stootrand 🙂

    Even een paar kilometer op toeren jagen en dan zou t minder moeten zijn.
    Voordat je dit doet zou ik wel even checken of alles verder in orde is aan je blok 😉

    Mvg
    Jeroen

    PS: Als dit het blok voor de VCT is mag je de inlaat ook wel een beetje vijlen voor wat meer snelheid.

    #242445

    jeffreykruize
    Topic starter
    Berichten: 287

    Oké, tikken dus niets aan doen.

    Maar dan nog ploffen tijdens rijden.
    Het lijkt dan net of de decompressie is ingedrukt, maar heb de kabel losgehaald om er zeker van te zijn dat hij niet ingedrukt is.
    Kopje is helemaal los geweest,en dus schoongemaakt.

    #242446

    IvanSaab
    Bijdrager
    Berichten: 181

    Ploffen is bij een auto na verbranding oftewel bougie vonkt te laat, is alles wat ontsteking betreft in orde en juist afgesteld verder?

    #242447

    Noetiepoerker26
    Donateur
    Berichten: 487

    Vespaatje :
    43 DR tweedehands kan last hebben van tikkende zuigerveren…

    Mvg
    Jeroen

    Nieuwe overigens ook…

    #242448

    jeffreykruize
    Topic starter
    Berichten: 287

    IvanSaab :
    Ploffen is bij een auto na verbranding oftewel bougie vonkt te laat, is alles wat ontsteking betreft in orde en juist afgesteld verder?

    Elektronische ontsteking, afstellen kan toch niet?

    Kan de spoelen wel even wisselen met het andere blokje morgen…

    @Vespaatje, als na het probleem van ploffen de snelheid (60) nog tegenvalt trek ik hem uit elkaar en vijl ik de inlaat nog…

    #242449

    Vespaatje
    Donateur
    Berichten: 613

    Jeffrey,

    Je zou mijn topic eens kunnen bekijken.
    [url]http://vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=36876[/url]

    Ik had het probleem dat ie inhield op top, misschien lijkt dit op jouw ploffen ?

    Mvg
    Jeroen

    #241518

    W-Y
    Bijdrager
    Berichten: 213

    Zit je zuiger goed? dus met de gaten naar de spoelpoorten?

    #241519

    jeffreykruize
    Topic starter
    Berichten: 287

    jazeker, dat heb ik zelfs gedubbelchecked. tevens pijltje naar uitlaatpoort.

    ploffen lijkt alsof de decompressiehendel is ingetrokken.
    maar heb zelfs een stuk gereden zonder kabel in dat heveltje om er zeker van te zijn dat hij niet ingetrokken was.
    toch blijft hij ploffen.

    maar ga vanavond eerst even ontstekking wisselen met het elektrisch onstekkings blokje dat eronder weg kwam.

    #241520

    Noetiepoerker26
    Donateur
    Berichten: 487

    jeffreykruize :
    maar heb zelfs een stuk gereden zonder kabel in dat heveltje om er zeker van te zijn dat hij niet ingetrokken was.
    toch blijft hij ploffen.

    Dit geeft geen garanties hè. Als er bijvoorbeeld een korreltje zand of iets anders onder je decoklep zit, zal hij ook niet 100% sluiten. Ik zou toch ook nog eens naar de zuigerspeling kijken, wat Jos ook al aangaf. De afstelling is gewoon goed volgensmij.

    Waar ik vorige week zelf last van had was het stotteren op snelheid (dus vanaf 55 km/u), maar dat kwam door de CDI. Nadat ik een andere had gemonteerd liep hij gewoon netjes zonder te stotteren; misschien verhelpt dit bij jou de problemen ook enigzins?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.