41mm Malossi Brevettato (55cc)

Home Forums Mening & ervaring Cilinders 41mm Malossi Brevettato (55cc)

This topic contains 1 reactie, has 2 deelnemers, and was last updated by R_S 2 years, 4 months geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Gebruiker
  • #149205

    Martino
    Topic starter
    Berichten: 7339

    41mm Malossi Brevettato

    De “normale” 41mm Malossi cilinder. Althans het is de meest voorkomende en anders als de CDC en Ipermatic Replica cilinders. Malossi heeft voor deze cilinder ook 2 grotere broers met beide een boring van 43mm en 46,5mm. Op de zijkant pronkt de naam Malossi Brevettato wat zoveel betekend als Malossi gepatenteerd.

    Er zijn 2 verschillende versies. Een oude en een nieuwe versie welke te herkennen zijn aan de verschillen in de port lay-outs. De oude versie heeft namelijk 3 doorgetrokken boosterpoorten waar de nieuwe er 4 kleine poortjes heeft. Er is overigens geen verschil in timingen tussen de oude en nieuwe Brevettato. De alom geprezen Ipermatic Replica verschilt overigens qua cilinder alleen wanneer je naar de uitlaatpoort kijkt. Deze is bij de Ipermatic namelijk een stukje groter.

    Malossi 41mm Brevettato Port lay-out oude versie.

    Goed te zien het ietwat kleine uitlaatpoortje.

    De Malossi zuigers die opzichzelf al wat afwijken van een doorsnee zuiger. Zijn zo ongeveer gehalveerd. Persoonlijk vind ik dit wel een nadeel omdat het gietwerk van Malossi al wat snel aan slijtage onderhevig is. En door deze zuigers is de kans op het kantelen en vast lopen ook weer wat groter omdat de stootrandjes in de cilinder nu niet alleen zich vormen ter hoogte van het berijk van de zuigerveren, maar ook verticaal in de cilinder waar de zuiger geen vlees heeft.

    Wat verder opvalt bij de Brevettato serie is dat de spoelkanalen nogal groot zijn en het belangrijk is dat je bij montage op de carters er rekening mee houdt dat deze goed wordt afgedicht. Anders kan het probleem van valse lucht gaan voorkomen. Ik merk dat dit ook vaak de oorzaak is waarom de cilinder ten onrechte wordt afgeschreven en qua prestaties ook slecht wordt beoordeeld.

    Wanneer bovenstaand netjes word gemonteerd is dit een zeer goed presterende cilinder. Voor een 41mm cilinder zeker een van de snellere die ook redelijk wat toeren wil draaien. Ondanks zijn wat kleinere boring doet hij zeker niet onder voor een 43mm cilinder en is hij tevens ook nog een tikje zuiniger.

    #813149

    R_S
    Bijdrager
    Berichten: 103

    Gistere heb ik ook de malossi 41mm met 3 door getrokkken boosterpoorten binnen gekregen. Nog nieuw in doos kunnen vinden.
    ben benieuwd hoe hij zal gaan presenteren.

    zit een klein beetje roest in de cilinder, maar krijg ik er wel uit met een hoonsteen.

    0C21F954-E9EB-4A15-9049-720412C24DBC329B6D3B-F2DC-4DF2-B0A5-644C76A8B8C381832E2D-1B1C-417F-BF55-65685D67FD07B3943854-8CC9-47CD-BE91-993B8A780DDC

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.