2F4OV 47,6 *XSH Race* HPI Simo Ciao

Home Forums Perso’s Projecten 2F4OV 47,6 *XSH Race* HPI Simo Ciao

This topic contains 3,026 reacties, has 199 deelnemers, and was last updated by Rickieboy 7 years, 4 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 2,806 tot 2,820 (van in totaal 3,027)
  • Gebruiker
  • #278990

    virgil
    Donateur
    Berichten: 1042

    Heey Sil,

    Ik ga bij mijn blokje voor 2.5 mm voorontsteking maar aangezien die van jouw toch rondt de
    13000 toeren draaid zou ik ook rondt de 3mm zitten.

    als je binnenkort naar mij komt stellen we dat toch gewoon af dan kan je je blok verstellen binnen 2 min
    met die teststandaard.

    mvg,

    virgil

    #278993

    .-{2F4OV}-.

    Ik ben vanmiddag ff naar een klasgenoot geweest. Hij heeft n bedrijf voor crossmotoren genaamd Martens MX Service in Ommel. Hij heeft met mij de voorontsteking op 3mm afgesteld.

    Maar hij vindt het raar dat mn squish 1,0 – 1,6mm is… volgens mij is dit ook veel te hoog;) Dat zou betekenen dat ik mn cilinderkop moet laten aanpassen;)

    We hebben de cilinder op 14Nm aangedraaid. Nog wat foto’s.

    Hier zie je dat we een hoekprofiel op het carter hebben gemaakt zodat de micrometer er met een magneet opgezet kon worden.

    Iemand enig idee hoe ik de squish kan bepalen die goed is voor mijn blok?

    @virgil: Ik had al met hem afgesproken om een keer langs te komen dus daarom dat we dit hebben gedaan. Maar ik kom ook nog wel naar jou toe he:thumb

    #278995

    virgil
    Donateur
    Berichten: 1042

    heey Sil,

    Ja ziet er deftig uit hoor en tuurlijk kom je nog naar mij toe dan kunnen we wat testen:thumb

    Over de squish, je moet hem op 0.6mm zetten dat is perfect.

    laat me maar weten als je langs wil komen hopelijk doet die lommel van mij het dan ook eens goed
    want dat is een geprul om dat ding goed aan het lopen te krijgen.

    dan hoor ik het wel van je :thumb

    #278996

    .-{2F4OV}-.

    @virgil: Hoe krijg ik die op 0,6mm? Miss een dunnere voetpakking zelf knippen ofwat? Of miss de cilinderkop aanpassen;)

    #278997

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Andere voetpakking of kop laten aanpassen. Ziet er trouwens nice uit sil, trap hem eerst maar eens aan met deze squish :D!

    #278998

    virgil
    Donateur
    Berichten: 1042

    hansieb :
    Andere voetpakking of kop laten aanpassen. Ziet er trouwens nice uit sil, trap hem eerst maar eens aan met deze squish :D!

    Als ik hem was zou ik het nu ook allemaal in een keer goed doen en niet nu weer snel snel dan is het ook
    gelijkt goed gedaan.

    @sil:Ik stel de squish af met pakkingdiktes hiervoor kun je een dunnere pakking nemen waardoor je squish minder
    wordt, neem je een dikkere dan wordt hij groter.

    gr

    #278999

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    .-{2F4OV}-. :
    Maar hij vindt het raar dat mn squish 1,0 – 1,6mm is

    Lekker nauwkeurig, slecht gemeten of is hij rondom niet hetzelfde ?

    Meet ff op hoe dik pakkingpapier nu is, ik heb nog wel 0.2, 0.4 en 0.8 liggen waar je wel stukje van af kunt knippen. Ben maandagochtend bij Prodrive.

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #279001

    .-{2F4OV}-.

    Virgil: Kga t cker gelijk goed doen. Houdt niet van half werk. Daarom kom ik nog n keer alles fixxen bij jou.

    @ArvidW: Buitenkant was 1,6 en binnenkant 1,0mm. Dit komt toch omdat de zuiger bol is.
    Kben al in eindhoven dus kan het niet meer opmeten helaas;) Hij zei ook dat de binnenkant van de cilinderkop een rare (erg bolle) vorm heeft. Maar ik weet niet of dit een probleem is? Moet ik miss ook de kamer aanpassen?

    #279003

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Als hij buiten 1.6 is en binnen 1.0 dan zou ik de squish niet klein zetten. Buiten groter dan binnen is niet optimaal dus zou ik ook het risico niet nemen door een hele krappe squish te nemen. Je weet van je huidige setup dat je geen detonatie verschijnselen, geen koeling of warmloop problemen hebt. Het verschil tussen 1.0 en 0.6 squish voor jouw brommer is het verschil tussen dodelijk snel of dodelijk snel.

    Ik zou gewoon alles lekker laten zoals het is. Zoals Hans al zegt, knallen met die binnenrotor!:D

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #279004

    .-{2F4OV}-.

    @Arvid: Dat klopt dat buiten groter dan binnen niet optimaal is ja. Mijn cilinder is pas echt gaan detoneren toen ik hem heb getuned. Zou het niet kunnen dat het detoneren op hogere toeren komt door een te grote squish?

    #279005

    tvmierlo
    Donateur
    Berichten: 481

    Waarschijnlijk is het verschil in hoogte van de zuiger 0,6mm ipv dat de squish minder is in het midden, zou wel een vrij grote fout zijn, welke toch ook detonatie zou kunnen veroorzaken. De squish aanpassen door middel van een andere dikte voetpakking lijkt mij bovendien niet de juiste oplossing. Je timingen worden hierdoor weer aangepast. Zorg ervoor dat op het onderste dode punt je zuiger op precies dezelfde hoogte staat als de onderkant van de poorten, zodat de stroming van de gassen perfect in orde is. Squish zou je dan het beste aan kunnen passen door het aanpassen van de cilinderkop of het afdraaien van de cilinder.

    Maar zoals Arvid ook al aangeeft zou ik het ook zo laten, veel prestatiewinst levert het niet op, je loopt daarnaast ook een hogere risico op detonatie en op gebied van prestatie’s zou het in de praktijk zelfs een negatief effect kunnen hebben.

    TABLE 2.1 Minimum squish clearances
    Cylinder size (cc) Clearance (mm)
    50-80 0.6-0.8
    100-125 0.7-0.9
    175-250 1.0-1.4
    300-500 1.1-1.5

    voor als je toch aan de slag wilt gaan, richtlijnen uit het boek van A. Graham Bell

    EDIT: Detoneren door een te grote squish kan niet, wel door een te kleine squish, of doordat volgens jou de squish buiten groter is dan aan de binnenkant, door een te hoge compressie, door een verkeerd ontstekingstijdstip, verkeerde afstelling, verkeerde hittegraad bougie.

    #279006

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    @sil, jij hebt geen echte detonatie want anders hadden we je al lang horen klagen over verneukte zuiger en kop;)

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #279007

    .-{2F4OV}-.

    @tvmierlo: Thanks voor de nuttige inbreng. De zuiger staat op onderste dode punt volgens mij precies aan de onderkant poorten. Dan zou een aanpassing aan cilinderkop wel beter zijn idd.

    @ArvidW: Klonk idd ook niet echt als detonatie;) Meer alsof de ontsteking t liet afweten… Kheb ook welles detonatie gehad met mn oude blokje en dat klinkt toch wel anders.

    #279008

    virgil
    Donateur
    Berichten: 1042

    @sil: je kan meten of de zuiger mooi onder aan de poorten staan.
    Ik ben toch even goed niet voor het altarnatief om de kop aan te passen tenzij je al met mm bezig bent
    maar dat is bij jouw volgens mij toch niet het geval.

    ik zou zeggen meten maar en dan kom je maar bij mij langs om te testen en af te stellen.

    groetjes

    #279011

    Tom ciao

    Maar de squish is toch de afstand tussen de bovenkant van de zuiger tot aan de binnenkant van de cilinderkop?
    En dan zou je squish toch overal (ongeveer) gelijk moeten zijn, omdat je cilinderkop vanbinnen ook bol is, of zit ik nu verkeerd? :con

15 berichten aan het bekijken - 2,806 tot 2,820 (van in totaal 3,027)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.