10w40 erin gegooid

Home Forums Algemeen Brommers algemeen 10w40 erin gegooid

This topic contains 7 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Jelle 5 years, 7 months geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #776938

    ritze
    Topic starter
    Berichten: 3430

    Hey enne !
    Ik had dus laatst geen olie meer in huis en alle mix pompen, zijn door de grond gezakt,.
    Nu heb ik gewoon auto olie 10w40 erin gedaan en ik moet zeggen dat het voor mijn gevoel net zo goed rijdt dan met 2 takt spul. Hij lijkt wel wat armer te lopen als ik dat zo hoor.
    Ik denk dat ik het erin blijf gooien totdat m’n cilinder kapot loopt 🙂 wil wel eens zien wat er mee gebeurd
    Als jullie ideeën hebben wat er zou kunnen gebeuren hoor ik het wel 🙂

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #776941

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Leuke test en ben benieuw hoe dat gaat zich gaat houden op de lange termijn.

    #776946

    AC RACING
    Moderator
    Berichten: 1493

    Geniaal! Ben erg benieuwd wat er op lange termijn van over blijft..
    Welke mengverhouding houd je aan?
    Ik doe BTW hetzelfde al tig jaren met naafolie, hiervoor gebruik ik 75w90 transmissie olie van Ford. Werkt perfect!

    #776953

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5138

    Transmissie olie is bedoeld om tandwielen te smeren, dus dat gaat wel goed in je naaf natuurlijk. Carterolie is bedoeld om te smeren, maar niet om te verbranden. Ik denk dus niet dat je zuiger/cilinder snel kapot gaat lopen, eerder dat je bougie het begeeft (door aanslag?) of je poorterij dichtkoekt. Maar ik ben benieuwd! Vraag me af hoe de binnenkant van je cilinder eruit zal zien na +/- 1000 km bijvoorbeeld.

    #776954

    ritze
    Topic starter
    Berichten: 3430

    Ja we zullen zien, ik ga vanaf nu de normale 1 op 50 verhouding gebruiken en om de zoveel tijd eens kijken of mijn boegie veranderd, wellicht kan ik met de endoscoop de poorten checken., de brommer stinkt wel minder naar mijn idee

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #776970

    IJskonijn
    Bijdrager
    Berichten: 326

    https://www.youtube.com/watch?v=c4J76MgdyQc

    Misschien is dit ook leuk om te kijken! ^

    No replacement for displacement
    #777930

    ritze
    Topic starter
    Berichten: 3430

    nou ik heb 2 tanks gereden met de 10w40.
    en het blok zat behoorlijk onder de olie, het lijkt erop dat veel olie gewoon achterblijft in het blok dus dat is niet zo geweldig.
    de cilinder heeft zo te zien geen schade opgelopen en was lekker vettig, dus qua smering lijkt het wel goed te zitten.
    het lijkt er wel op dat er wat meer kool ontstaat op de zuiger. waarschijnlijk krijg je dan kooltjes tussen je boegie en sta je stil.
    de oude grasmaaier van ons had dat altijd. heel handig 😀

    ik denk niet dat het heel slim is om hier lang mee te rijden puur omdat veel olie gaat achterblijven in het carter, wellicht kan het zo ver ophopen dat het problemen gaat geven tijdens het rijden.
    maar stel, als je een keer geen 2 takt olie hebt dan kan het geen kwaad om er 10w40 erin te gooien.
    en dat is wel gunstig

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #777980

    Jelle
    Moderator
    Berichten: 5745

    Heb ooit per ongeluk de 11 stedentour gereden met carter olie ipv 2T olie, resultaat:
    pik zwarte zuiger en cilinderkop en allemaal zwarte drek in mn lagers en carter.

    Dus is het wijs:Nee
    Kan het wel: Ja als je van plan bent om toch je blok te gaan reviseren.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.