Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › 101 Redenen waarom je spie breekt.
This topic contains 25 reacties, has 16 deelnemers, and was last updated by Tonni 13 years, 2 months geleden.
-
Gebruiker
-
10 januari 2011 om 11:55 #235660
Nu begin ik me dus af te vragen of ik alles wel in de goede volgorde terug heb gedaan :S
Mijn spie is nu ook al 2 keer gebroken.
Heeft er iemand nog een exploded view ofzo hiervan?10 januari 2011 om 11:57 #235661koppeling -| vliegwiel
-|=ring met opstaande rand)10 januari 2011 om 12:05 #235662hhm volgens mij had ik koppeling – ring met rand en dan vliegwiel :bier
10 januari 2011 om 12:07 #235663das GOED(y)
10 januari 2011 om 12:10 #235664hhm dan ga ik nog ff verder zoeken wat mijn oorzaak kan zijn :s
10 januari 2011 om 12:40 #235665en is het dan niet iets om de krukas spietjes zelf te gaan maken van harder metaal?
gewoon staal is gewoon staal
maar je hebt ook laag en hooggelegeerd staal
HSS is bijvoorbeeld een goede voorbeeld:
Snelstaal (High Speed Steel – HSS) is staal dat bij hogere temperaturen zijn hardheid behoudt. Daardoor is het zeer geschikt voor gereedschap dat heet kan worden, zoals metaal- en betonboren. De sterkte of hardheid van het staal wordt bepaald door de hoeveelheid koolstof. (bron:wikipedia.nl)je zou natuurlijk naar zown metaal boer fabriek kunnen gaan en zown klein plaatje kopen of krijgen
ik weet zeker dat ze bakkenvol met afval stukjes hebben die uiteindelijk naar het oudijzer gaan voor recycling.je kan het dan zelf proberen te maken doormiddel met een dremel slijptol slijpbank veilen etc etc
ik zou zeggen laat je creatsie los en ga aan de gang..
wie niet waagt wie niet wint, en je kan wel speculeren maar als je het niet probeert dan weet je ook niet of het goed is of niet
mischien heeft er wel iemand in je buurt een cnc bank of een kopieer frees etc etc 101 manieren of het te maken of het te laten makenof je pakt D2 staal uitleg:
Door het percentage chroom van 13, is deze staalsoort bijna roestvast. Het grootste voordeel is dat het een staalsoort is voor extreem gebruik, houdt erg lang zijn scherpte bij een hardheid van 59 HRC.10 januari 2011 om 14:12 #235666Spie-en worden over het algemeen gemaakt van C45 of C55 staal, dit is veredelstaal met treksterktes van 700-800N/mm^2. (dus geen gewoon S235 constructiestaal)
Je kunt heel leuk proberen een “superspie” te maken van CrNiMo staal maar dan kom je bij het volgende probleem: je krukas & vliegwiel. In plaats dat je de spie breekt sla je met je “superspie” je krukas en vliegwiel aan gort.
Het probleem is niet de spie, het probleem is de conische passing!
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno10 januari 2011 om 16:20 #235667ArvidW :
Het probleem is niet de spie, het probleem is de conische passing!
Misschien moeten we een how-to maken met alleen deze quote.
10 januari 2011 om 20:01 #235647Javad :
In de 3 jaar dat ik citta rij, heb ik dit probleem maar 1 keer gehad en dat was omdat ik de koppeling niet strak genoeg had aangedraaid.
Ik denk dat als je je spie blijft breken, je conisch vlak gewoon niet goed meer is, probeer gewoon eens een ander vliegwiel.precies wat je zegt .
heb ik ook gehad en ook een ander vliegwiel genomen18 januari 2011 om 13:08 #235773nou daar heb ik ook maar voor gekozen inderdaad.
Ik hoop dat het wat uit haalt :p18 januari 2011 om 13:16 #235774Edjuh :
ArvidW :
Het probleem is niet de spie, het probleem is de conische passing!
Misschien moeten we een how-to maken met alleen deze quote.
Wat mij betreft is hiermee, en met de mogelijkheden hierboven allemaal genoemd, ook wel alles gezegd m.b.t. brekende spietjes.
Er staat al het één en ander geschreven in dit (en andere) topic (s), en er is verder niets nieuws over te vertellen.
Dit topic kan eigenlijk wel op slot vind ik..I came, I saw, and I forgot what I was doing... -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.