JMPB Onderdelen
Gebruikersnaam: Wachtwoord:  Onthoudt mij?     
> Topic watcher  
Hierin vind je de antwoorden op veelgestelde vragen
Updated : 18:47 02-01-08


Aangezien we vaak tegen komen dat bepaalde vragen vaak worden gesteld, is hiervoor speciaal deze pagina aangemaakt.
Heb je dus een vraagje, kan je altijd eerst even kijken of deze hierin staat.
Verder staan er bij sommige 'veelgestelde vragen' handige links naar how-to's.

Staat hier niet het antwoord, is er uiteraad ook nog altijd de zoekfunctie!
Voor veel vragen kun je ook bij de how-to's terrecht.
Heb je het zelfs dan nog niet gevonden, mag je een nieuw topic openen, maar kijk eerst even of je de vraag ook in 1 van deze topics kan stellen:
- 'Hoe hard zou dit gaan?' topic.
- 'Kleine vario vragen' topic.
- 'Kleine vragen' topic.
- 'Welke sproeier heb ik nodig?' topic.
- Het 'Wat is mijn brommers waard?' topic.

De bedoeling is dat deze pagina continu word aangepast door admins/forum-helpers,
komen jullie dus een veelgestelde vraag tegen die hier niet instaat, voeg deze aub toe.



- Hoe moet ik mijn cilinder inrijden?
Met een goede afstelling, poulie 70/80, en een dopje extra olie.
1e tank rustig aan doen.
2e tank iets wat ruiger aan.
3e tank ook nog rustig aan doen, en niet teveel volgas.
Hierna gelijdelijk aan steeds weer wat langer volgas rijden.

- Wanneer zijn mijn zuigerveren af (slotspeling)?
De ideale slotspeling is 0,2 - 0,4mm
Link: How to: Slotspeling aanpassen.

- Hoeveel cc is mijn cilinder nu echt?
Doorgaans word gezegd dat 43mm 70cc en 46mm 80cc,
dit klopt niet helemaal, de formule om dit te berekenen is:
(pi * r^2) * 4.3
r = de straal (helft van de boring) in cm.
De straal van 43mm is dus 2,15cm; (pi * 2,15^2) * 4,3 = 62,44cc.
De straal van 46mm is dus 2,3cm; (pi * 2,3^2) * 4,3 = 71,46cc.
Link: How to: Aantal cc's uitrekenen.

- Hoeveel mm is de aansluiting voor mijn uitlaat?
Doorgaans is het 22mm, de nieuwste standaard cilinders zijn 23,5mm.
De Malossi deps cilinder heeft een afschroefbare uitlaatflens, hier kan een 22mm en 27mm flens opgeschroeft worden.
De Simonini, boring 48mm heeft een uitlaatflens van 30mm.




- Op hoeveel mm moet ik mijn contactpunten afstellen?
0,45mm - 0,50mm.
Link: How to: Conactpunten stellen (Polini manier).

- Bedrading elektrische ontsteking; wat is wat?
Rood: Gaat naar je CDI, met deze kan je ook je brommer begrenzen.
Wit: Gaat naar je CDI.
Groen: Gaat naar je CDI, met deze kan je de brommer stilleggen door dit draad te aarden.
De andere 3 zijn voor licht, remlicht en toeter.
Deze moet je zelf even doormeten met een voltmeter (verschilt nogal eens).
Laagste spanning: Is voor je licht.
Hoogste spanning: Is voor je toeter.
Overblijvende: Is voor je remlicht.

- Hoeveel volt levert een contactpunten/elektronisch blok?
Beide blokjes leveren standaard 6 volt.
Een opgevoerd blokje draait meer toeren, dus produceert ook meer volt.
Dit is ook de reden dat 6 volt lampjes veelal doorbranden, je kan deze vervangen voor een 12 volt lampje die minder snel doorbrandt.

- Wat is het verschil tussen 2,3 en 4 spoels elektrische ontsteking?
De 2-spoels is de eerste elektronische ontsteking, 1 spoel voor de ontsteking en 1 voor het licht.
Latere modellen brommers kregen er een toeter bij en nog latere modellen ook remlicht, dit is de reden dat er ook 3-spoels en 4-spoels ontstekingen bestaan.
Link: How to: Ontsteking vervroegen. Let op! dit gaat over elektronische ontsteking, niet over contactpunten!



- Heb ik een andere sproeier nodig als ik een andere uitlaat monteer?
Ja, hoogtoerige uitlaten hebben vaak een grotere sproeier nodig.
Elke uitlaat is hoogtoeriger als de standaard uitlaat.
Link: How to: Sproeier vervangen.

- Hoe weet ik of ik de juiste sproeier gebruik?
Zorg ervoor dat je blokje warmgereden is, rij een stuk volgas en zet de brommer direct uit.
Haal de bougie uit je cilinderkop en kijk welke kleur deze heeft (elektrode).
Wit betekend dat je een te kleine sproeier hebt.
Zwart betekend dat je een te grootte sproeier hebt.
Heeft de elektrode de kleur van koffie met melk, gebruik je de juiste sproeier.
Vaak zie je de kleur beter op een nieuwe bougie, het blijft altijd gokken en proberen tot je de juiste sproeier hebt.
Link: How to: Sproeier vervangen.




- Hoe demonteer ik mijn voorvork?
1 Je draait die stuurpen er een klein beetje uit, niet helemaal.
2 Dan mep je op die stuurpen, dan valt je stuur eruit (zoniet, de eerste stap herhalen).
3 Daarna kun je de moeren losdraaien (eerst de bovenste).

- Wat is het verschil tussen een bromnaaf en snornaaf?
Tussen bromnafen en snornafen zit onderling een klein beetje verschil.
Bromnaaf: ± 7 tot 7.5 rotaties poulie, 1 rotatie wiel.
Snornaaf: ± 11,5 tot 13 rotaties poulie, 1 rotatie wiel.
Link: How to: Achterklok/naaf eruit halen + tandwiel tot moer maken.

- Hoe haal ik het blok onder het frame weg?
1 Haal de luchtfilter van de carburateur (kruiskop/platbek).
2 Draai de carburateur los (sleutel 8) en verwijder deze.
3 Haal de uitlaat van de uitlaatflens (sleutel 11).
4 Zorg ervoor dat de decompressiekabel los is.
5 Haal de koppeling van de krukas. (sleutel 13 of 17).
6 Maak de 3 ophangbouten van je blok los en verwijder deze (hou een hand onder je blok).
7 Kantel je blok lichtelijk naar rechts terwijl je deze naar beneden haalt.
* Van stap 1 t/m 5 is de volgorde niet van belang.
** Wil je je blok weer in het frame hangen, doe dan het tegenovergestelde.

- Hoe bookmark ik een topic?
Als je een topic bookmarked, hou je een topic in de gaten.
Je kan kiezen om een pm bericht of email te krijgen op het moment dat er na jou in een topic is gereageerd.
Helemaal onder aan het topic dat je wil bookmarken, onder het knopje reply kan je dit instellen.
Bovenaan de site, in de zwarte balk, staat een link naar een pagina waar je kan zien welke topics je allemaal in de gaten houdt.




- Past een snelle cilinder in het standaard carter?
Ja, cilinders tot en met 43mm boring passen in de meeste standaard carters.
Cilinders met een boring van 46mm of hoger, zullen in een tuningscarter moeten, of je moet je standaard carter uitkotteren.
Let op, de nieuwste standaard carters zijn begrenst, hier past enkel een standaard cilinder in tenzij je deze uitkotterd.
Link: How to: Andere zuiger/cilinder plaatsen.

- Moet ik mijn krukas tunen als ik een andere cilinder koop?
Nee, dit is niet persé nodig, maar wel aan te raden bij cilinders met een boring hoger als 41mm.
Als je je krukas tuned, zorg je ervoor dat je cilinder eerder en langer vers mengsel krijgt, dit helpt onder andere bij het optrekken, de top en de koeling van de cilinder.
Link: How to: Krukas tuning berekenen.
Link: How to: Krukas fresen (Polini manier), deze manier is niet aan te raden!


- Moet ik/Heeft het zin om de poorten van mijn cilinder in het carter door te trekken?
Moeten? Nee, de meeste vespa cilinders zijn zuigergestuurd, de zuiger drukt het mengsel naar de ontbrandingskamer.
Of het zin heeft? Zeker, er kan meer mengsel naar de ontbrandingskamer stromen, dit merk je zowel bij het optrekken als bij de topsnelheid.