Lollol3r’s Citta renovatie

Home Forums Perso’s Projecten Lollol3r’s Citta renovatie

This topic contains 3 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Robertez 9 years, 10 months geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
  • #284391

    Lollol3r
    Topic starter
    Berichten: 135

    Hi allemaal, leuk dat je leest!

    Ik zal mij meteen even voorstellen. Ik kom al sinds 2008/2009 op het forum, maar heb nooit veel gepost omdat ik voornamelijk op het Citta forum actief was. Ik vermoed dan ook dat de meeste mij niet zullen kennen. Ik heet in het dagelijks leven Bas, momenteel 21 jaren jong en werk als assistent bedrijfsleider bij Dekamarkt. Toen ik 14 was ben ik als echte leek begonnen aan het kloten met Citta’s, want sleutelen kon je het toen nog niet noemen. Gaandeweg heb ik in de afgelopen jaren enorm veel geleerd over deze brommertjes en is mijn enorme liefde voor het ontwerp van de Citta en de geweldige motorblokjes van Piaggio zeker niet minder geworden.

    Ik ben sinds ik begon aan deze hobby nu dus al zo’n zeven jaar en vijf Citta’s verder en ik vond het weer eens tijd voor een groot project. Twee maanden geleden heb ik voor een mooi prijsje een Citta over gekocht bij iemand om de hoek. Helaas heb ik geen foto’s meer van de staat waarin ik hem kocht, maar geloof me, die wil je ook niet zien. Het motorblokje was helemaal afgetrapt en gebeund, kappen en framedelen met een kwast geschilderd. Echt verschrikkelijk.

    Ik heb toen alle oude kappen gestript en het motorblokje eronder uit getrokken. Een setje nieuwe kappen erop gezet en een kickblok met nieuwe 43 Malossi eronder gezet om er zo voorlopig even mee te kunnen rijden. Dit deed de brommer al wat meer eer aan.

    Huidige staat van de Citta:

    Ondertussen is de Citypuffer van Techno wel vervangen voor een Gianelli Citypower, dit rijd erg lekker met de 43 Malossi. Topsnelheid is vergelijkbaar met een Top One, alleen het optrekken ietsje minder. Maar de Top One maakt gewoon teveel herrie om er af en toe mee naar me werk te scheuren. ๐Ÿ˜›

    Maar goed, nu over op het echte werk. Ik heb grootste plannen voor de Citta, die eigenlijk pas na de zomer ten uitvoer worden gebracht. Echter ben ik al met veel dingen begonnen zodat ik rustig op mijn gemakje in m’n vrije tijd kan knutselen. Na de zomer gaat de Citta namelijk volledig uit elkaar, voor een complete revisie en renovatie. Ik wil alle bouten en moeren gaan vervangen voor gloednieuwe (RVS of verzinkt, ben ik nog niet uit), alle metalen delen zullen gepoedercoat worden en er zal een mooie nieuwe set-up onder komen.

    De kleur stelling staat momenteel nog op fluor groen (velgen, brug, bagagerek, kroonstuk, kick cranks, rem handles) met hoogglans zwart (frame, vork poten, lamp oren). De set-up word een kick SE, 42mm Avionic en 13/13. Ik zal gewoon een poelie aandrijving gebruiken, omdat mijn persoonlijke ervaring met vario aandrijving een stuk minder betrouwbaar is. Momenteel heb ik alleen de 42mm Avionic al binnen gehaald met dank aan Lennaert, de rest van het blok laat nog even op zich wachten. De cilinder ligt momenteel mooi te pronken in m’n woonkamer.

    De Avionic ten display:

    Ook heb ik alvast een setje velgen aangeschaft zodat ik deze alvast kan gaan bewerken. Ik heb de lager cups uit het voorwiel verwijderd om deze te vervangen met vaste lagers en de achtervelg hoop ik binnenkort te kunnen laten afdraaien om een remschijf te monteren. Ik wil af en toe nog eens het gas open trekken en dan vind ik de trommel remmen toch niet zo lekker soepel remmen. Op de volgende foto’s is te zien dat ik al lekker opschiet met de velgen.

    Lager cups verwijderd:

    Remvlak gepolijst:

    Velgjes in de afbijt:

    Met de boormachine en dremel er op los:

    Als echte mierenneuker ook de teksten van de velg weg geslepen:

    Mijn balkon heeft er ook onder te lijden :P:

    Vervolgens ben ik ook alvast begonnen met het herstellen tot volle glorie van een achternaaf die ik had aangeschaft. Ding heeft volgens mij jaren in een gore schuur gelegen, want zat helemaal vol zooi. ๐Ÿ˜› De lagers waren met wat schoonmaak werk waarschijnlijk nog wel prima, maar ik ben pietje precies, dus ik wil alles gloednieuw en gereviseerd hebben straks. Dus ben begonnen met het schoonmaken van het binnenwerk en heb de oude lagers eruit getikt.

    Eerst de boel uit elkaar getrokken:

    Binnenwerk weer netjes schoon:

    Kale naaf en deksel, wachtend op schoonmaak:

    En wat doe je als je moet wachten tot de boormachine weer opgeladen is? Je pakt natuurlijk een doos oude carburateurs uit de schuur en trekt deze uit elkaar, maakt de boel flink schoon met de Dremel en bergt het netjes als een echte OCD’er op.

    Carburateur deeltjes:

    Zo. Dit waren de vorderingen van deze week wel zo’n beetje. Mocht je het leuk vinden houd dan mijn pagina in de gaten voor regelmatige updates, en hopelijk komen we over een paar maanden tot een geweldig mooi eindproduct. ๐Ÿ˜€

    #494931

    Citta-ciao
    Donateur
    Berichten: 1110

    Ziet er goed uit, ik hou je perso in de gaten!

    #494942

    Robertez
    Bijdrager
    Berichten: 648

    Leuk dat je de hobby weer oppakt.
    Wat zijn de plannen met de velgen?

    Perso ziet er al interessant uit.

    #493593

    VespaAvanti
    Donateur
    Berichten: 4412

    Leuk dat je gelijk aan de slag gaat met mn oude velgjes en naaf:thumb
    Zo vies is mijn schuur trouwens niet hoor:D
    Ga zo door zou ik zeggen!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.