Reageer op: Waarom?

Home Forums Perso’s Projecten Waarom? Reageer op: Waarom?

#276440

Martino
Bijdrager
Berichten: 7345

Ik heb altijd juist andersom gelezen betreffende de flow van de spoeler/boosterpoorten.
Gordon Jenings bijv. schrijft dat het maximale power valt te behalen met hoofdspoelpoorten van 90 graden of minimale hoek naar de cilinderkop. Dit gaat dan wel ten kosten van de powerband en zal je daarom ook rekening moeten houden wat je voor ogen hebt.

Ook dient er vooral gekeken te worden naar de totale aantal spoelers en de plaats ervan in de cilinder. Zo zal je de poort tegenover de uitlaatpoort. Bij onze vespa cilinders dus vaak de boosters. Schuiner moeten laten verlopen dan de hoofdspoelers. Uit eindelijk gaat het om de totale flow van brandstof welke je boven je zuiger kunt krijgen, maar hebben meerdere variabelen hierop weer invloed.

Ik heb zelf wel wat geexperimenteerd met het bewerken van een 41mm DR, maar kon echt geen verschil merken. Ik zal hiervoor toch echt op een bank hebben moeten staan om wellicht verschil te merken in prestaties.

Trouwens; Als laatste wat schuren met wat staalwol doet je kanalen mooi glimmen. Het is in ieder geval wel grappig te zien dat ik eigenlijk hetzelfde werk en alleen mijn schuurrolletjes voor de carters gebruik.