Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Krukas zit klem na montage
This topic contains 12 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 7 years, 9 months geleden.
-
Gebruiker
-
4 juli 2016 om 21:46 #211850
Hallo allemaal,
Ik ben een vespa ciao aan het opmaken. Vorige week heb ik mijn blokje volledig gedemonteerd en nieuwe onderdelen besteld. Nu heb ik een probleem bij het monteren. Omdat de lager van de krukas niet in zijn opening paste, heb ik de krukas in de diepvries gelegd en de behuizing (hiermee bedoel ik het middelste deel van het blokje) verwarmd met een gasvuurtje. Nu ging het monteren echter nog altijd stroef, en draait de krukas heel moeilijk. Ik heb hem proberen aan te trappen maar de koppeling krijgt deze niet mee gedraaid, natuurlijk omdat de krukas veel te stroef loopt.
Iemand een idee hoe ik deze goed in elkaar kan zetten? Alvast bedankt 😉
4 juli 2016 om 21:52 #242605Nou ik denk dat je nog even opnieuw mag gaan reviseren of dat iemand je het voor kan doen want als het zo stroef zit is er toch wel wat fout gegaan.
5 juli 2016 om 06:04 #242606Hoe ik het heb gedaan.
1. Krukas in wd40 spuiten, in gesloten plastic zak stoppen en vervolgens in de vriezer.
2. Ijzeren pijp zoeken die precies aansluit op de binnenring van de lager
3. De volgende dag de lagers in 2-takt olie gegooid en opwarmen tot +-80 graden.
4. Krukas uit de vriezer
5. Shimrings om de as doen
6. Lager netjes op de as zetten en goed controleren of deze recht zit.
7. Indien recht, ijzeren pijp op de binnenring zetten en rustig tikken. Doe dit ook voor de andere kant.
8. Ijzeren pijp zoeken die aansluit op Carter gedeelte waar al het elektronica zit (daar waar ook de keerring zit)
9. Kleine Carter opstoken met gasbrander.
10. Kleine Carter op de krukas doen en afkoelen. Als het goed is valt deze zo op zijn plaats.
11. Grote Carter opstoken (wel je elektronica eruit schroeven) en deze over de andere de andere kant van de krukas. Mocht deze niet goed willen aansluiten, dan goed controleren of het recht zit. Vervolgens met ijzeren pijp op het carter tikken. Op de wand waar de keerring in vast zit. Als het goed is valt het geheel goed in elkaar.
12. Blokbouten in het blok stoppen en kruislings aandraaienMocht het dan nog stroef lopen kan je het geheel wellicht nog warm stoken en laten afkoelen en dan een tik op de Carter helften geven met kunstofhamer. Wellicht dat het materiaal schrikt en goed voegt
Niet je pakking vergeten 🙂
16 juli 2016 om 20:03 #242613Dit is mijn werk wijze.
Om je lagers warm te maken zijn er 2 manieren. 1, je legt hem 20 minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden.
2, je legt het lager op een elektrische kookplaat. Doe 2 kleine prupies olie op de binnenring. Als de olie vlink begint te dampen dan is hij op temperatuur. Dat is ongeveer 200 graden.Ook zijn er 2 manieren om je carter te verwarmen.
1, met de brander
2, in de oven.Met een brander is het erg moeilijk om het carter op de goede manier warm te krijgen, als je dit niet goed doet dan gaan de lagers er moeilijk in of ze lopen vast tijdens het monteren. Ook krijg je spanningen in je carter tijdens het verwarmen. Wat kan resulteren in haar schuren en of delen die afbreken. Na een tijd als je je motor onder de brommer hebt zitten.
2, met de voorverwarmde van 200 graden is de beste en veiligste manier.
Je carter wordt compleet 200 graden, hierdoor ontstaan er geen haarschuren. En is hij heet genoeg om alles zonder te slaan met ijzeren pijpen goed te kunnen monteren.Nu de werk wijze die ik hanteer.
1 verwarm je lager op de elektrische kookplaat.
En doe het vulringetje eerst op de krukas as.
Welke kant je begint maakt niet uit.
Als de olie vlink begint te dampen. Let op hij moet vlink dampen.
Doe het lager om je krukas waar je het ringetje hebt gedaan. Het lager vald nu vanzelf om de krukas. Houdt de krukas rechtop. En laat hem 5 min afkoelen. Doe dan een paar druppels olie op het lager.2 verwarm het volgende lager en doe het ringetje op de krukas.
Werkwijze is het zelfde.3 verwarm het grootste carterdeel in de voorverwarmde oven van 200 graden. Zet de timer op 45 minuten.
Als het carter heet is dan laat je de krukas met lagers erin zaken.
Houdt het carter recht zodat de krukas er niet uit kan vallen.
Laat de boel goed afkoelen.4 verwarm het kleine carter deel. 40minuten.
5 leg het grootste carterdeel met de krukas vlak neer. Doe de bouwten vanonder door de gaten, dus op de plek waar deze ook komen. Plak ze vast met een tapeje aan de onderkant. Leg je paking op de goed plek.
Pak het kleine carterdeel. Houdt deze recht boven Het grote carterdeel en laat hem zaken.
Draai meteen 2 of 3 moertjes erop met de hand. Met een dop sleutel 10 draai je ze iets aan.
Draai meteen het carter om en sla met een houten knuppel met een beetje krach op de krukas.
Laat deze nu afkoelen.Vervolgens draai je de bouten iets wat strak aan. Laat dit zitten totdat het carter kout is.
Draai de boutjes iets los en daarna weer vast.
Snij de pakking af en monteer de 3 cilinder assen.
Zet de cilinder met kop zonder pakkingen vast op het carter.
Draai daarna de carter bouwten los en de cilinder bouten weer vast.
Nu trekt de cilinder het carter precies op positie.
Draai de carterbouwten definitief vast.
Verwijder de cilinder.
Doe een paar druppels olie in het carter.Vergeet je keering er niet in te zetten voordat je de elektra monteert.
En klaar is kees.
Gr sander.
17 juli 2016 om 08:49 #242614Beste Sander
Omdat een hoop sleutelaars dit in de toekomst waarschijnlijk gaan lezen wil ik je toch even corrigeren.Je lager voor verwarmen op 200 graden is niet verstandig.
Bij 200 graden ontlaat het staal, en raakt zijn hardheid kwijt.
Hoe langer op temperatuur hoe zachter het staal word.Er is niets mis met het carter verwarmen met een gas brander.
Het carter “op positie trekken” met de cilinder is onzin want het carter heeft pas pennen en een pas rand.
mocht daar speling in zitten dan vergroot je de kans dat de kruk zwaar gaat draaien.
En zeker als de carter helften niet bij elkaar horen.Als de kruk zwaar draait, kan matig warm stoken, (100 graden) te controleren met een druppeltje water. en dan met en kunstofhamer tikken op het carter de lagers op hun plaats laten vallen.
17 juli 2016 om 13:06 #242615Umm. Mey alle respect. Maar verdiep je maar eens in staal. En hardingen. En onthardingen.
De de temperatuur bij staal ligt rond de 560 graden. Dan gebeurt er pas iets met de moleculen.
Gr Sander.
17 juli 2016 om 17:39 #242616Skf training film zegt ook tot 180 graden verwarmen en.dan.moet het erop.
Lagers kan je ook.voorzichtig met de vlam.doen
En met olie kan je zien of het warm genoeg is
Zodra het gaat roken is het warm zatTopic Starter: blok eruit en even de ontsteking eruit. Dan goed warm stoken, 5 boutjes op het blok los en voorzichtig met een rubberen hamer tegen de carterhwlften tikken ( uiteraard even de cilinder los maken) hoeft niet helemaal eraf
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.17 juli 2016 om 18:15 #242608Zitten de 2 shims wel op de krukas?
17 juli 2016 om 19:53 #242609http://www.neita.nl/jslagers/frame3.html
@ ritze
Ring a bel?
@ sander https://nl.wikipedia.org/wiki/Harden_(metaalbewerking)
19 juli 2016 om 05:06 #242622dit had dus totaal niks te maken met hoe de lagers verwarmt werden, als je een malossi carter hebt dan moet je gewoon een hele hoop aanpassingen doen, de lager cups waren te ondiep waardoor de krukas ging klemmen bij het aandraaien van de 5 bouten van het blokje.
en dan nog, dan zouden al mijn blokjes (10+) binnen no time naar de knoppen lopen.
gelukkig is dit niet het geval en rijden er meerdere mensen rond met een blok van mij die wat over 5 jaar nog lopen
zelf mn reedvalve heeft na de aanpassingen geen problemen meer gegeven, terwijl ik toch de lagers verwarm met een gasvlamhet is een vespa blokje, en geen grumman waterstof raketmotor
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.19 juli 2016 om 11:18 #242623Je hebt pro acces dus wat jij schrijft word al snel als waarheid aangenomen.
Ik heb hier speciaal een topic voor geopend maar om dat dit topic in de toekomst ook gelezen word, type ik het hier ook even.
Ik heb geïnformeerd bij SKF en de lagers mogen tot maximaal 110 Graden verwarmd worden.
De methode die jij hanteert werd sterk afgeraden.Het is niet om je dwars te zitten :knuffel
Groet,
21 juli 2016 om 05:00 #242629als dat zo is, dan is dat zo 😀
ik meende vroeger een filmpje te hebben gezien met een kereltje die wat een lager moest vervangen en dat in een bakje deed wat 180 graden werd. (toen zat ik nog op school)aan de andere kant zeg ik ook weer, we zijn moeilijk aan het doen over 70 graden, terwijl de lagers met een hamer op de krukas geslagen worden, dan moet je ook er even bij zeggen dat ze geperst moeten worden.
maar goed, ik blijf ze toch met een vlammetje warm maken, als je dat op een goede manier doet is er niks aan de hand,
je moet natuurlijk wel niet met een ruis vlam gaan werken maar met een vlam die vrij rijk is afgesteld, die vlam is dan een stuk koeler dan een vlam wat flink ruist 😀De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.21 juli 2016 om 07:20 #242630 -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.