Spie en segmenthouder kapot

Home Forums Techniek Problemen oplossen Spie en segmenthouder kapot

This topic contains 2 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Herr Flick 9 years, 6 months geleden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Gebruiker
  • #211255

    TJOEP
    Topic starter
    Berichten: 259

    Hoi,

    Ik ben een Speedengine die een vriend gekocht heeft preventief onderhoud aan ’t geven.
    Het leek een jong blokje, maar ik vrees dat er toch iets structureels mis is.
    – het spietje breekt meteen zodra hij aanslaat
    – Het recht vlakje van de segmenthouder slijt al uit in de 200m dat ik er stapvoets mee heb kunnen rijden.
    – Zwakke vonk

    Nu heb ik de volgende mankementen getraceerd (zie foto’s)
    – De vlakke kant van de krukastap is afgesleten. Zou dit wel nog rijdbaar moeten zijn als de koppeling goed vast zit?
    – De ontstekingsspoel is optisch goed. Wel is de kern van de ontstekingsspoel ooit wat aangelopen op het vliegwiel. Dat kan toch geen kwaad? Het vervangen van de bobine, boegie en boegiekabel helpt niet. De aarde is goed. Dus anders kan ik de zwakke vonk alleen nog maar verklaren met een slechte condensator.
    – Het lijkt alsof het spietje er te ver inzakt, waardoor de kracht op een kleiner deel terecht komt. Maar het lijkt me sterk dat ze een spiegat niet goed maken. En de afschuifkracht zou juist lager zijn. De spiebaan in het vliegwiel is redelijk en met een ander vliegwiel brak het spietje ook meteen. Het zet zichzelf ook gewoon vast op het conisch deel.
    – De ontstekingsnok laat zich niet lekker op de krukastap plaatsen. Hij is aan de onderkant wat afgerond. Als ik er een andere op zet moet die er echt op gehamerd worden. Dat heb ik dus niet gedaan.
    – De lichtspoel is ietwat beschadigd. Die zal het wel nog doen toch?

    Het is een racekrukas (merk kan ik niet zien vanuit de cilinderboring), dus het zou jammer zijn om de krukas te moeten vervangen. Maar hoe kan ik de problemen anders proberen op te lossen?

    Alvast bedankt!





    #227519

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Allereerst, een spietje dient puur voor de timing. Je hele vliegwiel zal ook nooit kracht (mogen) zetten op het spietje.
    Als je krukas-passing versleten is, wel, en dan breekt je spie.

    Conclusie: Nieuwe krukas monteren. Enige mogelijkheid

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #227414

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7342

    Zoals Herr Flick al schrijft. De spie is voor het ontstekingstijdstip en de juiste montage van het vliegwiel. Ook de spiebaan maakt weinig uit. Het gaat puur om de conische passing van vliegwiel en krukas. Deze zal je nog op elkaar in kunnen laten slijten. Ik heb zelf goede ervaringen met het stralen van de conische passing van vliegwielen. Hierdoor wordt deze wat opgeruwd en pakt hij beter. Het goed vast draaien van de koppeling of vario is ook erg belangrijk om de passing goed op elkaar te laten werken.

    In jou geval is de krukas ook op het platte kantje beschadigd en kan hij met een koppelingsegmenthouder nog maar lastig goed vast gezet worden. Men kan nog met een vario gaan rijden. De variobus heeft over de gehele lengte van deze bus dit platte vlakje lopen. Toch zal het misschien wel verstandig zijn je krukas te vervangen. Een racekrukas kan van slechte makelij zijn en deze heeft ook al de beschreven beschadigingen.

    Opmerkelijk;

    – Ik zie een oud vliegwiel met kleine uitsparing waar het rubber in komt.
    – De onstekingsnok is over het loopgedeelte versleten. Belangrijk deze mooi te polijsten. (Hierdoor heb je ook minder kans op breken van de cp-nokjes.)
    – Je “zwakke” vonk zal ik nog eens bekijken wanneer je vliegwiel echt in orde is.
    – Herleid je laagspanningskabel via de normale weg. Onder de cp’s door laten lopen is weinig ruimte. Kans op beschadigingen aan draad en slechte werking van het open en sluiten van de cp’s.
    – Je lichtspoel kom je op 1 manier achter. Wanneer de brommer loopt. 😉

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.