Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Alfaera krukas
This topic contains 10 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Svennoow 15 years, 2 months geleden.
-
Gebruiker
-
8 januari 2009 om 22:57 #203387
Aangezien mijn krukas grote speling heeft op eht bigend ben ik opzoek naar een andere krukas
veilen aan ori kruk wil ik niet
tr origineel gaat hem niet worden, wil wel wat snellers
tr race scheen snel te breken, toch?
dmp imitatie, een no-go dus
olympia race, weet ik niks over, iemand ervaring?
en nu komt dus de Alfaera krukas, is toch een “race” krukas of ben ik nu gek(iemand vertelde me dat het een origineel achtige kruk was)?Het moet op deze zetup komen|:
malossie powerfilter
13/13 dellorto carb
polini speed engine cp
80cc polini, miss spoellers in de cilinder aangepast voor maximale doorlaat
80cc polini kop (hoort bij de set)
malossie cc (too bad maar dan 22mm aansluiting, zonder vernouwing in de tailpijp natuurlijk)Dus zou die kruk het redden, dus is het een beetje een goede kruk?
Andere optie is iets wat ik hoorde ergens, ging over ori kruk tegen racekruk, we hebben het dan over de zelfde setup
racekruk zou je sneller mee kunnen omdat ie meer mengsel doorlaat maar langzamer optrekken vanwege lagere carterdruk
ori-kruk zou zorgen voor sneller optrekken in lage/middeltoeren maar minder hard gaan door lager mengseltoevoerklopt dit of is het onzin/amper merkbaar?
en klopt het wel, zit er dan nog veel verschil tussen brom of snorkrukas? en hoe kan je zien of je een brom of snorkruk hebt?En als laatste, wat ik alleen nodig heb als bovenstaand verhaal klopt, zou de ori krukas het houden met mijn setup?
ik hoor het wel, crashtest
8 januari 2009 om 23:27 #204584Ik meen dat het een racekrukas is, maar dit staat niet vermeld bij jmpb dus wellicht is het een normaal bromgeval.
>HIER< zie ik iemand wiens krukas kapot is gegaan.
Volgens jmpb is hij wel 'degelijk', maar degelijker dan ori piaggio vind je ze niet…..
Misschien dat er inmiddels wel meer mensen met ervaring zijn.
EDIT:
Een std. krukas is juist wat je moet hebben op een speedengine, omdat hij door de grote inlaat al een lange inlaattiming heeft(zie berekenen krukas how-to's).
9 januari 2009 om 16:26 #204586Misschien een nieuw big-end lager erin laten persen? Ik denk dat je dan niet veel duurder uit bent dan met een nieuwe krukas, terwijl een originele krukas vaak kaarsrecht is. Een “vakman” zal na het persen de krukas in elk geval weer “richten” (ik kan even niet op het goede woord komen).. Big-end lagers zijn er in verschillende kwaliteiten, vaak nog een stukje beter dan van een racekruk.
9 januari 2009 om 17:40 #204587Dus een standaard kruk zal beter werken als een “race” krukas op een speedengine?
en maakt het dan nog uit of je een snor of bromkruk hebt? en hoe kan je zien wat voor kruk je hebt?
en als laatste, is de ori kruk sterk genoeg of heb je een andere drijfstang nodig?12 januari 2009 om 23:40 #204589Ik weet niet precies hoe het zit met de inlaat-timing-gebeuren van een ori-as tov een race-as, zover heb ik me nooit in het vespagebeuren verdiept. Ik hoor wel van veel mensen dat een standaard krukas vaak sterk genoeg is. Een andere drijfstang is vaak niet nodig, het is vooral het big-end lagaer dat niet tegen het geweld bestand is. Vaak is een sterkere drijfstang bij hogere vermogens en toerentallen wel aan te raden, je wil niet weten hoeveel een krukas “uitrekt” bij het BDP 😉
13 januari 2009 om 06:47 #204590De ervaring leert dat std. krukassen met gemak een 46mm setup aankunnen. Als je je in de timing wil verdiepen wijs ik je wederom naar arvids krukas how-to, daar staat het haarfijn uitgelegd.
14 januari 2009 om 20:35 #204592op zich hoor ik veel mensen die de top racing gepolijste krukas in een kwaad daglicht zetten, maar meestal hoor je alleen de negatieve dingen.
Rijd zelf ook met een top racing krukas, nou ja rijd.. reed.. Ik heb al iets speling op me big end, maar wel pas na 7.5 jaar en ± 20.000km verder, dus mij zal je zeker niet horen klagen. Van het voorjaar gaat speedengine in de revisie, en je raad hem al 😛 dezelfde krukas komt erin + 80cc polini gietijzer. Als je een beetje goed bent in afstellen kan je er een hoop plezier van hebben voor weinig geld, dat doe ik in ieder geval zeker 😉
Succes met je koop
14 januari 2009 om 20:56 #204593ChrisNL :
op zich hoor ik veel mensen die de top racing gepolijste krukas in een kwaad daglicht zetten, maar meestal hoor je alleen de negatieve dingen.Rijd zelf ook met een top racing krukas, nou ja rijd.. reed.. Ik heb al iets speling op me big end, maar wel pas na 7.5 jaar en ± 20.000km verder, dus mij zal je zeker niet horen klagen. Van het voorjaar gaat speedengine in de revisie, en je raad hem al 😛 dezelfde krukas komt erin + 80cc polini gietijzer. Als je een beetje goed bent in afstellen kan je er een hoop plezier van hebben voor weinig geld, dat doe ik in ieder geval zeker 😉
Succes met je koop
Ik hoor en lees ook alleen van mensen met een relatief nieuwe krukas dat ie overbreekt, jij hebt er één van het oude garde.
14 januari 2009 om 21:09 #204594ChrisNL :
op zich hoor ik veel mensen die de top racing gepolijste krukas in een kwaad daglicht zetten, maar meestal hoor je alleen de negatieve dingen.Het merk zet zichzelf in een kwaad daglicht door krukassen te maken die massaal breken, de mensen melden het alleen. Er zijn waarschijnlijk ook zat mensen bij wie hij niet breekt, maar dat er hier op de site al zoveel zijn zegt voor mij genoeg, dat zal je met een piaggio krukas gewoon niet gebeuren tenzij je hem heel erg misbruikt.
Ik heb nog een blokje met zo’n krukas(nieuw en nieuwe lagers), 2 jaar geleden gekocht, ik zal voor de gein eens testen hoe lang hij het volhoudt.
16 januari 2009 om 18:32 #204595Edjuh :
ChrisNL :
op zich hoor ik veel mensen die de top racing gepolijste krukas in een kwaad daglicht zetten, maar meestal hoor je alleen de negatieve dingen.Het merk zet zichzelf in een kwaad daglicht door krukassen te maken die massaal breken, de mensen melden het alleen. Er zijn waarschijnlijk ook zat mensen bij wie hij niet breekt, maar dat er hier op de site al zoveel zijn zegt voor mij genoeg, dat zal je met een piaggio krukas gewoon niet gebeuren tenzij je hem heel erg misbruikt.
Ik heb nog een blokje met zo’n krukas(nieuw en nieuwe lagers), 2 jaar geleden gekocht, ik zal voor de gein eens testen hoe lang hij het volhoudt.
Me mattie heeft die nieuwe van top racing, heeft er ook geen problemen mee voor de rest.. nu al 2000km gereden zonder fratsen..
16 januari 2009 om 18:35 #204596Hij breekt ook vaak alleen op een 80cc. bij Wausie ook. binnen 3 weken:o.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.