Reageer op: powerbox en ander probleem

Home Forums Techniek Opvoeren powerbox en ander probleem Reageer op: powerbox en ander probleem

#193277

ArvidW
Donateur
Berichten: 6259

Martino :
Een powerbox zorgt er voor dat tijdens het accelereren overtollige brandstof word opgeslagen in het reservoir.
Om vervolgens op hoge rpm’s deze benzine weer toe te voegen. Ook zal het brandstof gebruik minder moeten worden.
Als je jou brommer goed weet af te stellen heeft een powerbox geen zin cker met een standaard setup als de jouwe.
De montage zal op het spruitstuk moeten komen en dat is bij onze vespa carters nou net ff wat lastig te realiseren.

Uhmm, nee.

Een powerbox is een resonantiekamer die dus gebruik maakt van onder- en overdrukgolven. De powerbox moet het blowback-mengsel opvangen. Wanneer er vers mengsel aangezogen wordt ontstaat er in de inlaat en powerbox een onderdruk. Wanneer de inlaat sluit ontstaat er een kleine overdruk in de inlaat vanwege massatraagheid van het mengsel dat nog probeert om door de gesloten inlaat het carter in te stromen. Die overdruk vult de onderdruk in de powerbox totdat daar ook weer een overdruk heerst. Deze overdruk stroomt weer terug de inlaat in wanneer er weer vers mengsel aangezogen wordt waardoor je net een klein beetje meer druk hebt in je inlaat.

Timing is dus zeer belangrijk. Daarom is een hele complexe berekening met helmholtz resonantoren nodig wil je de juiste box hebben, doe je de berekening fout of helemaal niet dat kan dat zelfs een averechts effect hebben.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno