Hoe schokbrekers vervangen Citta

Home Forums Techniek Opvoeren Hoe schokbrekers vervangen Citta

This topic contains 16 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Dondersteen 6 years, 6 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Gebruiker
  • #185310

    Dondersteen
    Topic starter
    Berichten: 344

    Hallo iedereen,

    Dondersteen heeft haar, hopelijk, laatste bestelling binnen en heeft natuurlijk ook wat mooimakertjes mee besteld. Zo heb ik nu nieuwe schrokbrekers achter.
    Het leek mij in eerste instantie een simpel klusje door gewoon die 2 bouten los te draaien.
    Nou las ik dus ergens dat je een veerspanner e.d nodig hebt en dat ze eraf springen als je het losdraait? Geldt dit ook voor dit soort schokbrekers? Ik durf ze er nu niet af te halen omdat ik bang ben dat ik ze er niet terug op krijg…

    Ik kan ook nergens een how to vinden dus ik gooi het ff in een tuning topic, thanks!

    #203178

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Wat jij in eerste instantie dacht is waar, gewoon de 2 bouten en moeren losdraaien en dan kun je de veer er zo af halen.
    Geen veerspanners nodig. Succes met het vervangen.
    Fotootje in je perso als de nieuwe veren er op zitten misschien?

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #203179

    Dondersteen
    Topic starter
    Berichten: 344

    Javad :
    Wat jij in eerste instantie dacht is waar, gewoon de 2 bouten en moeren losdraaien en dan kun je de veer er zo af halen.
    Geen veerspanners nodig. Succes met het vervangen.
    Fotootje in je perso als de nieuwe veren er op zitten misschien?

    Dat zowiezo Javad!

    #203180

    Dondersteen
    Topic starter
    Berichten: 344

    Oke de oude schokbrekers waar HEEL erg aan vervanging toe, ik schrok er best van. Hartstikke gevaarlijk!
    Nu heb ik de nieuwe erop gezet maar ik heb de volgorde van de ringen moeten veranderen anders kwam de veer bijna tegen mijn wiel. Kan het kwaad als je ze anders monteert? Anders maak ik straks even een foto

    Of kan iemand een close up van zijn schokbrekers maken en dan met name de bevestiging, ik kan op google geen duidelijke fotos vinden!

    #203181

    Rick.

    Nee dat is prima, bij mij moesten er ook busjes tussen het frame en de schokbreker. Zolang de moer er nog op past zit je goed:thumb

    #203182

    Dondersteen
    Topic starter
    Berichten: 344

    Rick. :
    Nee dat is prima, bij mij moesten er ook busjes tussen het frame en de schokbreker. Zolang de moer er nog op past zit je goed:thumb

    Oke maar de moer zit dus maar voor de helft erop…. kan ik zonder veer ring of moet ik dan die vulringen eruit halen (die zijn ongeveer een centimeter dik) met gevolg dat de veren kort op de band zitten
    Ik durf wat dat betreft niet te veel te veranderen want het zijn toch je schokbrekers. Als je daar door klapt hebt je echt een fucking probleem

    EDIT

    Het is al gelukt! Ik heb aan beids kanten de vulbus ertussen en bij elke moer een ringetje. Breder gaat niet, dan past de moer niet meer.
    Maar trilt de moer er nu niet af zonder veerring?

    #203183

    Dondersteen
    Topic starter
    Berichten: 344

    Nu komen we dus bij een volgend probleem.
    De oude schokbrekers bleken helemaal scheef.
    Na jaren op de middenstandaard te hebben gestaan, is ook deze scheef gaan staan.

    Nu de nieuwe schokbrekers erop zitten, wankelt dus ook mijn standaard. Tevens staat mijn achterwiel nu stevig op de grond waardoor aantrappen onmogelijk is. Ik kan hem niet altijd overal aanrennen dus dit is erg vervelend…

    Een nieuwe middenstandaard kan ik al nergens origineel vinden en ik vind de namaak nogal aan de prijs.
    moet ik er zelf blokjes onder gaan lassen ofzo? 😂

    #203184

    ! Joor !

    Waarschijnlijk heb je langere veren gekocht. Dan heb je inderdaad problemen met het middenstandaard, een nieuwe zal dat probleem niet geheel oplossen.
    Dus een blokje onder elke poot lassen zou het makkelijkst zijn. Dan kan je iniedergeval de juiste hoogte bepalen.

    #203185

    Dondersteen
    Topic starter
    Berichten: 344

    ! Joor ! :
    Waarschijnlijk heb je langere veren gekocht. Dan heb je inderdaad problemen met het middenstandaard, een nieuwe zal dat probleem niet geheel oplossen.
    Dus een blokje onder elke poot lassen zou het makkelijkst zijn. Dan kan je iniedergeval de juiste hoogte bepalen.

    Klopt, ik had 250 eronder maar die kon ik nergens krijgen.. alleen 240 en 260.
    Aangezien ik hem al vrij laag vond heb ik dus 260 gepakt.

    Klote 😂

    #202763

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Met 260 zou je volgens mij niet echt problemen moeten hebben maar ik kan me vergissen. Is je standaard zelf niet gewoon doorgezakt en aan vervanging toe?

    Nog 1 aandachtspuntje, let goed op dat je genoeg schroefdraad overhoudt en dat de moer er goed op zit, het schroefdraad kan beschadigen en dan ben je niet blij.

    Wat je ook niet moet vergeten is dat de standaard achterbrug van de Citta vrij zwak is en snel krom trekt. Dus nieuwe veren lossen niet altijd alle problemen op, als je nieuwe veren bijvoorbeeld aan 1 kant dichter op de band zitten als aan de andere kant is dat geen goed teken.

    #203186

    Dondersteen
    Topic starter
    Berichten: 344

    Wilk1985 :
    Met 260 zou je volgens mij niet echt problemen moeten hebben maar ik kan me vergissen. Is je standaard zelf niet gewoon doorgezakt en aan vervanging toe?

    Nog 1 aandachtspuntje, let goed op dat je genoeg schroefdraad overhoudt en dat de moer er goed op zit, het schroefdraad kan beschadigen en dan ben je niet blij.

    Wat je ook niet moet vergeten is dat de standaard achterbrug van de Citta vrij zwak is en snel krom trekt. Dus nieuwe veren lossen niet altijd alle problemen op, als je nieuwe veren bijvoorbeeld aan 1 kant dichter op de band zitten als aan de andere kant is dat geen goed teken.

    Ja de standaard mag zwz wel vervangen worden.

    De moeren passen nu precies, er steekt maar weinig van de bout uit.. ik kan er niet nog minder ringen tussen doen…

    Naar de achterbrug had ik al eens gekeken. Ik heb niet het idee dat het wiel overdreven naar 1 kant staat. Nu ga ik het wel echt eens opmeten..

    #203187

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    En staan ze goed die nieuwe veren?

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #203188

    Dondersteen
    Topic starter
    Berichten: 344

    Javad :
    En staan ze goed die nieuwe veren?

    Ja zekers! Zou mijn perso nog updaten idd. Straks even aan denken..
    De originele van 20 jaar geleden zaten er nog onder dus dat is altijd een verbetering!
    Ik zat zowiezo erg laag en ik ben maar klein 😐 dus nu zit ie weer heerlijk! 🙂

    Wel jammer dat ik nu wéér een nieuw probleem heb gekregen haha! Want het is nog maar te hopen of een nieuwe standaard werkt om het achterwiel weer van de grond te krijgen.

    #203189

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Is een zijstandaard niet gewoon de oplossing?

    #203190

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5138

    Dondersteen :
    Tevens staat mijn achterwiel nu stevig op de grond waardoor aantrappen onmogelijk is. Ik kan hem niet altijd overal aanrennen dus dit is erg vervelend…

    Blijkbaar is een zijstandaard geen optie, Hans.
    Al zie ik niet in waarom aanduwen een probleem is? Een goed lopende Vespa / Citta start binnen 2 meter.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.