Enig tips qua opvoeren? (M.B.T. Vijlen, carburateur, filter enz)

Home Forums Techniek Opvoeren Enig tips qua opvoeren? (M.B.T. Vijlen, carburateur, filter enz)

This topic contains 7 reacties, has 3 deelnemers, and was last updated by Ruben06NL 6 years, 10 months geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
  • #185300

    Ruben06NL
    Topic starter
    Berichten: 208

    Goedenmorgen,
    Ik ben nu al een poos aan het klooien met m’n Si, beginnend met een topic over simpel opvoeren, hiermee ga ik vooral voor topsnelheid (optrekken is natuurlijk leuk meegenomen maar niet cruciaal). Ik heb mijn poelie veranderd standaard -> 80, en ben nu bezig met een gezonde afstelling… ik wist met een redelijk standaard setup zo’n 53 km/h te halen (teller) niks mis mee natuurlijk maar zou graag zo rond de 55-60 willen zitten…
    Dit was mijn oude setup:
    50cc piaggio
    12/10 sproeier +- 46
    Standaard filter (niet voor hergebruik heb hem ietwat verkeerd opgeboord)
    Standaard krukas
    Ongevijlt carter enz. (Alles standaard)
    Het is een bromfiets trouwens (dus geen snor)

    Nu heb ik op aanrader van iemand op dit forum een 13/13 gekocht, dit zou namelijk enig effect moeten hebben op mijn setup, hij is nog niet gemonteerd maar heb er zelf een beetje gemixte gedachten over… ik denk namelijk niet dat het veel effect heeft op een ongevijlt inlaatje en een standaard 50cc.
    Ik heb nu een malossi filtertje gemonteerd op de eerder genoemde setup (ik weet dat dit niet veel nut heeft, maar die oude was niet te doen) ik merk dat de topsnelheid alleen meer naar beneden gaat…

    Voordat ik ga klooien, dom ga doen of allemaal dure dingen ga doen…
    Iemand tips? Ideeën? Meningen?
    Kortom iets waar ik wat aan heb?
    Is het verstandiger mijn 13/13 weer te verkopen, een origineel filtertje terug te kopen en terug te gaan naar Std. ?
    Of kan ik dit probleem heel makkelijk oplossen?
    (Denk aan… carter vijlen, 50cc DR, groter sproeiertje)

    Ik ga niet in mijn originele carter vijlen dus dan zal er ook een tweedehandsje moeten komen.
    Iemand enig idee of ik de goede richting opga of dat dit een duur grapje gaat worden? (Voor hoeveel € dan?)

    Elk idee, mening, of tactisch plan is welkom 😀
    Mvg
    Ruben

    (Ohja sorry voor de overdreven lange teksten die ik soms schrijf/typfouten 😉 )

    #203114

    Ruben06NL
    Topic starter
    Berichten: 208

    Dit had ik nog gevonden over vijlen trouwens… evt. hulpvol? http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=269

    #203115

    Vespaatje
    Donateur
    Berichten: 635

    Hoeveel wil je er aan uitgeven en wat wil je met dat budget bereiken?

    #203116

    Ruben06NL
    Topic starter
    Berichten: 208

    @vespaatje na een beetje struinen op internet denk ik dat nieuwe onderdelen wel heel duur worden…
    Ik denk dan aan een carter (+- €50,-)
    Cilinder 50cc DR, 60cc maximaal 65cc polini of malossi ofzo (geen idee € )
    Evt. Nog iets anders?

    Als ik bijvoorbeeld naar jouwn setup kijk @vespaatje gok ik op een recordbedrag, ik hoop een beetje rond ehhh +- €80 t/m €150 te zitten? 😕

    #203117

    ! Joor !

    Ik heb hier een bravob met origineel kickblok, een 13/13 met standaard snel luchtfilter, poelie 90 en gianelli original uitlaat. Rijd precies 60 en is niet duur

    #203118

    Ruben06NL
    Topic starter
    Berichten: 208

    Klinkt mooi @! Joor ! originele cillinder en niet gevijlt? Want poelie 90 is ook redelijk groot (vgm. Standaard) welke sproeier gebruik je dan? Heb er nu een Sito Citypower op, maar mijn pa merkte laatst al op dat ie misschien wat aangekoekt zou kunnen zijn in de loop der jaren. Misschien is een sneller uitlaatje wel een strak plan. :thumb

    #203119

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Om een paar km harder te rijden heb je niet zo,n hoog budget nodig.:relax

    Ik zou zeggen doe die 13/13 er op en stel hem goed af met je mallossie filter en je bent al op de 55km per uur.
    Als je de 60km wilt halen zou je een voetpakking van 1mm of 1,5mm dik kunnen knippen en vervolgens 2mm van je cilinderkop afvijlen en natuurlijk goed vlakken op een glasplaat met waterproef papier.

    Dan heb je de timing van je cilinder iets veranderd en je compressie iets verhoogt.
    En ben je met een paar sproeiertjes erbij, voor de juiste afstelling, voor 15 euro klaar.

    Vind je dat wat te lastig allemaal, dan koop je en nette expansie uitlaat, houd dan wel rekening met meer lawaai.:D

    #203120

    Ruben06NL
    Topic starter
    Berichten: 208

    Bedankt voor een aantal goede tips. Ik ben denk ik het volgende van plan: •Kijken naar een Gianelli Citypower (heb gehoord dat die best wel goed zijn en hij ziet er naar mijn mening pittig bescheiden uit)
    •13/13 monteren, ik ga er van uit dat dit mij toch enige winst gaat opleveren (als ’t niet bevalt kan ik altijd terug naar 12/10)
    •Afstellen op Malossi luchtfilter, kijken of ik de juiste sproeiers nog heb liggen of eventjes naar de scooterzaak.

    Wat @zevenenergie zegt lijkt mij ook wel interessant alleen, ben ik niet zo zeker over vijlen, aangezien ik nog een origineel carter+cilinder heb wil ik eerst meer informatie opzoeken/tweedehands carter+cillinder kopen.

    Waarschijnlijk is dit over een paar weken wel gelukt dus ik zal wel aangeven of het gelukt is.. (evt. handig voor mensen die het zelfde effect willen bereiken?)
    Nogmaals bedankt!
    Ruben

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.