Contactpuntontsteking handig?

Home Forums Techniek Elektrisch Contactpuntontsteking handig?

This topic contains 1 reactie, has 2 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 6 years, 8 months geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Gebruiker
  • #158346

    Ruben06NL
    Topic starter
    Berichten: 208

    Goedenmiddag, ben al een tijd opzoek naar een elektronisch bromblok, er vanuitgaande dat dat de beste keuze voor mij was, na vannochtend een ander topic geopend te hebben kwam ik er o.a. achter dat ik zelf nu een contactpuntenontsteking heb… (Zie Algemeen brommers > Elektra > Bobine of CDI? )
    Ik heb m’n ’94 Si nu al een aantal jaar en volgens mij heb ik nog nooit iets afgesteld, terwijl ik wel van iedereen hoor dat dit het nadeel is van contactpunten (vaak moeten afstellen) daarom was ik ook opzoek naar een elektronisch blok…
    Wanneer moet je eigenlijk afstellen, eens in de zoveel tijd, alleen bij een fout of bij een verandering op je brommer (tunen ofzo).
    Volgens mij rijden best veel mensen met contactpunten, iemand een goede tip of aanrader…
    Contactpunten zijn namelijk wel een keer zo goedkoop als elektronisch…

    Mvg
    Ruben

    #161244

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Het voordeel van een elektronisch blok is:
    Dat je er een snelheid begrenzer op kan zetten.
    Het monteren is heel eenvoudig; er kunnen geen draden verkeerd zitten en je hoeft niets af te stellen.
    Je kan het gemakkelijk een beetje verstelbaar maken (ontstekings-tijdstip) door de bevestigingsgaatjes iets uit te boren.
    Het is heel betrouwbaar.

    Het nadeel bij het tjoenen is het zware vliegwiel.
    Bij een elektronisch blok kan je keerring er uitvallen.
    Het is duur.

    Het nadeel van puntjes is dat het onderhouds gevoelig is.
    Met name de condensator is de zwakke schakel.
    De puntjes zijn gevoelig voor vet, dus als je keerring lekt, kan dat problemen geven.
    Je moet het om de zoveel tijd opnieuw afstellen omdat de afstelling verloopt door slijtage van het bakeliete nokje.
    En de puntjes kunnen inbranden, dus moeten wel eens vervangen worden.
    Het monteren moet secuur gebeuren.
    Het nadeel bij het tjoenen is dat het ontstekings tijdstip niet verstelbaar is, (punt afstand vergroten geeft wel verstel mogelijkheid.)

    Het voordeel is; je kan het vliegwiel lichter maken, door het af te draaien.
    De keerring word op zijn plaats gehouden door de nok en kan er dus niet uitvallen.

    Zoals je zelf wel gemerkt hebt is een juist gemonteerde puntjes ontsteking, betrouwbaar.;)

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.